8 فایده باورنکردنی ماساژ صورت که حتما باید بدانید

به گزارش وبلاگ ماشین، ماساژورها برای قرن هاست که از فواید ماساژ بدن می گویند. کاهش استرس، بهبود گردش خون و افزایش انعطاف پذیری بدن فقط چند مورد از فواید ماساژ است. در سال های اخیر، ماساژ صورت نیز در بحث مراقبت از پوست بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفته است؛ مانند یک ورزش راحت برای صورت، ماساژ صورت شامل ماساژ دادن نقاط فشار و عضلات کلیدی صورت از جمله خط فک، استخوان گونه و پیشانی به وسیله انگشت ها یا غلطک ماساژ است. در ادامه این مقاله با مجله خبرنگاران همراه شوید تا با نحوه ماساژ صورت و فواید بی نظیر آن آشنا شوید.

8 فایده باورنکردنی ماساژ صورت که حتما باید بدانید
  • 30 راز برای داشتن پوست سالم و صاف که متخصصان پوست به شما نمی گویند!

ماساژ صورت چیست؟

ماساژ صورت دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد. ماساژ صورت یعنی عملی که به وسیله انگشتان یا بعضی ابزار مانند غلتک مخصوص برای ماساژ دادن بافت صورت استفاده می شود. بعضی از مزایای آن می توان به افزایش گردش خون، کاهش پف صورت، ظاهری برجسته و درخشان تر و حذف تنش در صورت شما نام برد. متخصصان توصیه می نمایند که حداقل سه بار در هفته ماساژ صورت را انجام دهید.

تاریخچه ای مختصر از ماساژ صورت

ماساژ صورت و تکنیک های آن در واقع به گذشته دوری برمی شود. مدت ها پیش، تکنیک اصلی ماساژ آنمای چینی (Chinese Anma) بود که در قرن ششم در ژاپن استفاده می شد و در آن روزها بین مردم محبوب و معروف شد. بعدها در سال 1472 دو استاد ماساژ آنما، به طور جداگانه وارد یک مسابقه تکنیک های مخصوص برای افزایش زیبایی شدند. در این مسابقه هردوی این نفر تحت تاثیر مهارت های یکدیگر قرار گرفتند و تصمیم گرفتند تا باهم یک تیم تشکیل دهند. به این ترتیب مدرسه ماساژ کوبیدو (School of Kobido Massage) پایه گذاری شد. این تکنیک ها بعد از گذشت 500 سال همچنان در حال استفاده هستند. این دو استاد، ماساژ صورت را به وجود آوردند که باعث ریلکس شدن و آرامش صورت می شود. به زبان ساده، در ماساژ کوبیدو روی نوازش ملایم و فشار آوردن بر عضلات صورت تمرکز می شود که در نتیجه سلول های پوست صورت را فعال می نماید. فقط کافیست چند دقیقه از این ماساژ بگذرد که شل شدن عضله های صورتتان را حس کنید.

انواع مختلف ماساژ صورت

چندین نوع و تکنیک از ماساژ صورت وجود دارد که می توانید به تنهایی یا به وسیله یک متخصص انجام دهید. انواع مختلف ماساژ صورت عبارت اند از:

  • تخلیه لنفاوی
  • رفلکسولوژی
  • شیاتسو
  • گوآ شا
  • سوئدی
  • اصلاحی
  • سینوسی
  • طب فشاری

تکنیک های مختلف ماساژ صورت شامل موارد زیر می شوند:

  • حجامت
  • ماساژ دیجیتال یا به وسیله بند انگشتان
  • تا کردنی
  • افلوراژ
  • ارتعاش
  • ضربه زدن
  • نیشگون گرفتن

مزایای ماساژ صورت

ماساژ صورت مزایای بسیار زیادی دارد که می تواند شما را شگفت زده کند. در ادامه بعضی از مزایایی که به وسیله تحقیقات و شواهد دیده شده است را آنالیز خواهیم کرد.

1. جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک

یکی از مزایای اصلی ماساژ صورت، توانایی آن در بهبود ظاهر پوست است. یک مطالعه کوچک در سال 2017 از یک منبع معتبر، اثر ماساژ صورت به همراه یک دستگاه ماساژ تحریک نماینده را آنالیز کرد. شرکت نمایندگان در این مطالعه، به مدت 8 هفته از این دستگاه و کرم های ضدپیری در قسمت های صورت و گردن خود استفاده می کردند. در نتیجه این آزمایش، اثر کرم ها هنگام استفاده با ماساژ صورت افزایش پیدا نموده بود و بهبود قابل تشخیصی در چین و چروک و افتادگی پوست و بافت صورت نیز دیده شد. بعلاوه در تحقیقات دیگر، محققان متوجه شدند که انجام ماساژ صورت به مدت 1 دقیقه و دو بار در روز، باعث افزایش پروتئین های پوستی شده که از پیری پوست جلوگیری می نماید.

  • 30 ترفند طبیعی و مقرون به صرفه برای از بین بردن چین وچروک پوست

2. فشار سینوس

درباره این موضوع، تحقیقات علمی خیلی عمیقی صورت نگرفته است؛ اما تا زمانی که مشکل شما عفونی یا مشکل سینوسی حاد نباشد، می توان از ماساژ صورت برای تسکین فشار، ناراحتی و گرفتگی سینوسی بهره ببرید. بعلاوه ماساژ سینوسی به تخلیه مخاط، کاهش سردرد و افزایش گردش خون نیز یاری خواهد نمود.

3. درمان جوش و آکنه

همان طور که می دانید، تحریک پوست به وسیله ماساژ، به بهبود گردش خون در صورت یاری می نماید؛ بنابراین این اتفاق به باعث کاهش آکنه و جوش در صورت شما می شود. بعضی افراد برای ماساژ صورت از روغن های طبیعی و مفید مانند روغن زیتون استفاده می نمایند. نتایج استفاده از این روغن برای هرکسی ممکن است متفاوت باشد؛ اما می توانید روی یک قسمت کوچک پوستتان این کار را امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید. توجه کنید که در حین انجام ماساژ خشن نباشید و با ملایمت این کار را انجام دهید. از استفاده از هرگونه لایه بردار مخصوصا برای نقاط پوستی حساس خودداری کنید.

4. TMJ

افرادی که در مفصل گیج گاهی فک خود مشکل دارند، ممکن است در فک یا صورت احساس ناراحتی داشته باشند که می تواند شامل سردرد، گوش درد یا قفل شدن فک باشد. طبق گفته کلینیک کلیولند، ماساژ نقطه ای می تواند به کاهش انقباض، التهاب یا درد عضلات صورت و فک یاری کند. این ماساژ زمانی که با تمرینات فک ترکیب شود تاثیربخش تر خواهد بود.

5. پوست درخشان

اگر دوست دارید پوستی روشن، درخشان و مجذوب کننده داشته باشید، ماساژ صورت یک راه چاره تضمینی برای شما خواهد بود. تحقیقات اجرا شده در سال 2002، تعیین کرد خانم هایی که ماساژ صورت انجام می دادند، پوست با طراوت و شاداب تری نسبت به بقیه داشتند. بعلاوه در طی این تحقیقات تعیین شد که ماساژ صورت می تواند در افزایش انعطاف پذیری و سفت شدن بافت پوست نیز یاری کند.

6. جریان خون پوست

استفاده از غلتک ماساژ تاثیر مثبتی بر روی جریان خون پوست می گذارد که می تواند به بهبود ظاهر پوست یاری کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2018، افرادی که به مدت 5 دقیقه به وسیله غلتک، صورتشان را ماساژ دادند، باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه تا 10 دقیقه بعد از ماساژ شدند. بعد از تکرار این فرایند به مدت 5 هفته، تاثیر بی نظیر آن در صورت قابل مشاهده بود.

7. جوان سازی پوست

ماساژ صورت می تواند به کاهش تنش و فشار و در عین حال به افزایش آرامش و سلامت پوست یاری کند. در طی یکی از تحقیقاتی که در سال 2018 انجام شد، نشان داد که عضلات صورت خانم هایی که دو بار در روز و به مدت 30 ثانیه در طی 8 هفته ماساژ صورت انجام می دادند، سفت تر شد.

8. یاری به بهبود بافت زخم شده

اگر روی پوست صورت خود جای زخم دارید که در حال بهبودی است، مانند یک زخم ناشی از سوختگی، ماساژ صورت برای یاری به این فرایند می تواند بسیار مفید باشد. ماساژ دادن بافت زخم شده و نواحی اطراف آن، به افزایش جریان خون، شل شدن بافت های مجاور و صاف شدن برجستگی ها یاری می نماید. بعلاوه در طی یکی از تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شد، تعیین شد که ماساژ دادن باعث کاهش درد، حساسیت و خارش نیز می شود.

چگونه در خانه ماساژ صورت انجام دهیم؟

اگر زمان کافی برای رفتن به مراکز ماساژ را ندارید، اصلا نگران نباشید؛ شما می توانید به راحتی در خانه نیز این روتین را انجام دهید. قبل از آغاز، حتما صورت و دستان خود را بشویید و تمیز کنید. برای اینکه انگشتان شما راحت تر روی پوست حرکت نمایند، می توانید از مقداری سرم، روغن یا بالم پاک نماینده بهره ببرید. اگر زمان کافی دارید، می توانید به دلخواه، از محصولات مخصوص به ماساژ مانند غلتک ها و گوی های مخصوص ماساژ نیز بهره ببرید. هر حرکت را 5 بار تکرار کنید یا به مدت 20 تا 30 ثانیه روی محل مورد نظر تمرکز کنید. از فشار ملایم اما محکم بهره ببرید و توجه کنید تا از انجام هرگونه حرکت خشن خودداری کنید.

  • برای ماساژ دادن شقیقه ها، از حرکات دایره ای شکل ریز بهره ببرید.
  • از کف دست و نوک انگشتان خود برای ماساژ دادن دو طرف صورت بهره ببرید. از چانه آغاز کنید و به سمت پیشانی بروید.
  • به یاری انگشت حلقه خود، روی استخوان ابرو فشار بیاورید و از گوشه داخلی به سمت بیرون آن را ماساژ دهید. این حرکت را برای زیر چشم هم انجام دهید.
  • به یاری انگشت اشاره و انگشت شست خود، به آرامی ابروهای خود را از گوشه بیرونی به سمت داخل نیشگون بگیرید.
  • انگشتان خود را بین دو ابرویتان فشار دهید و مانند یک هلال آن را به سمت بالا و شقیقه خود بکشید.
  • چند ثانیه انگشتتان را در فضای بین ابروهایتان فشار دهید و سپس در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت به این فشار ادامه دهید.
  • به وسیله انگشت اشاره و انگشت وسط، به زیر استخوان گونه خود فشار وارد کنید. از مرکز صورت و بغل بینی آغاز کنید، از زیر استخوان گونه رد شوید و این حرکت را به سمت شقیقه ها بکشید.
  • برای تاثیر بیشتر، به همراه بند انگشتانتان، روی صورت خود فشار وارد کنید. از قسمت بینی خود آغاز کنید و این حرکت را به سمت گونه و گوش خود ادامه دهید.
  • از انگشت شست و دو انگشت اول، برای ماساژ چانه بهره ببرید. از مرکز چانه آغاز کنید و همان طور که به سمت گوش می روید پوست خود را به آرامی نیشگون بگیرید.
  • انگشت اشاره و وسط خود را خم کنید و با فشار ملایم، روی خط فک خود را ماساژ دهید.
  • از حرکات دایره شکل کوچک برای ماساژ دادن ناحیه پایین لاله گوش خود بهره ببرید.
  • به وسیله انگشتان اشاره، دو سمت تیغه بینی خود را به سمت بالا و به طرف ابروها ماساژ دهید.

چگونه از غلتک ماساژ استفاده کنیم؟

گفته می شود که استفاده غلتک های ماساژ برای قرن هاست که در شرق آسیا استفاده می شوند و دارای خواص درمانی هستند. سنگ یشم که در این غلتک ها وجود دارد، علاوه بر بهبود جریان خون و کاهش پف صورت، به جذب بهتر سرم و روغن هایی که برای ماساژ استفاده می کنید یاری می نماید.

استفاده از غلتک ماساژ بسیار ساده است. قبل از اینکه آغاز کنید، می توانید غلتک خود را برای چند ساعت در فریزر بگذارید. (این کار به کاهش پف صورت یاری بیشتری می نماید.) با استفاده از انتهای بزرگ غلتک، قسمت های گونه، فک و پیشانی خود را به وسیله فشار ملایم، به سمت بالا ماساژ دهید. از انتهای کوچک تر غلتک هم برای ماساژ دادن نواحی زیر و بالای چشم و بین ابروی خود بهره ببرید.

حرف آخر

ماساژ صورت یک راه چاره عالی برای داشتن پوستی جوان، شاداب و سالم است. یکی از مزایای آن این است که می توانید این کار را به راحتی در خانه و در زمان خیلی کم انجام دهید. برای بهبود شرایط پوستی خود، در حین ماساژ از هر محصول پوستی که با پوست شما سازگار است بهره ببرید. اگر می خواهید اثربخشی ماساژ را چند برابر کنید، زمانی کافی برای استراحت و پیروی از یک رژیم غذایی سالم را در روتین روزانه خود قرار دهید.

منابع: Healthline, Purewow, Skinotherapy

منبع: دیجی استایل

به "8 فایده باورنکردنی ماساژ صورت که حتما باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فایده باورنکردنی ماساژ صورت که حتما باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید