وقتی گرانی روی بیابان زدایی تاثیر می گذارد

به گزارش وبلاگ ماشین، پدیده های مختلف دست به دست هم داده اند تا عرصه های بیابانی استان کرمان افزایش یابد و این امر گرد و غبار را مهمان آسمان دیار کریمان نموده است.

وقتی گرانی روی بیابان زدایی تاثیر می گذارد

با خشک شدن تالاب جازموریان در جنوب استان کرمان این منطقه ها چندسالی است درگیر ریز گرد و غبار شده است حالا مردم منطقه ها جنوب کرمان همچون مردم شرق استان روز های ناسالم را تجربه می نمایند.

حاجی نارویی که از بزرگان منطقه زهکلوت است می گوید:باور نمی کردم روزی در کنار تالاب بزرگ جازموریان که سرسبز بود ماسک بپوشم تا غبار اذیتم نکند.

دیگر شهروند جنوبی می گوید: قبلا تصویر گردوخاک را از تلویزیون می دیدم متاسفانه چند سالی است خودمان از نزدیک درکش می کنیم.

تالاب خشکید غبار آسمان جنوب را فراگرفت

کم آبی، گرما، کاهش بارندگی، خشکسالی، گرد و غبار و مسائل زیست محیطی سال های اخیر در جنوب کرمان ضرورت اجرای طرح های بیابان زدایی را در این منطقه بیشتر نموده است به سراغ مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان می رویم و درباره اقدامات سئوال می پرسیم.

حمزه احمدی با اعلام اینکه عرصه های بیابانی در این منطقه یک میلیون و 260 هزار هکتار است، گفت: بیش از 390 هزار هکتار از این عرصه ها را کانون های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می دهند که این کانون ها تقریبا در شهرستان های تحت پوشش این اداره کل به ویژه منطقه ها بیابانی جازموریان (قلعه گنج و رودبار جنوب) پراکنده است.

او اضافه کرد: عرصه های بدون پوشش گیاهی، بستر خشک رودها، زمین های کشاورزی بایر و رها شده را از اصلی ترین منابع ایجاد غبار مطرح کرد و بر اهمیت طرح محوری بادشکن اطراف مزارع به منظور کنترل و کاهش فرسایش بادی از سطح مزارع تاکید نمود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان توضیح داد: در سال های اخیر با انجام اقدامات شاخصی نظیر ایجاد 3 هزار و 511 کیلومتر بادشکن زنده، 9 هزارو 350 هکتار ذخیره نزولات آسمانی و مدیریت هرزآب (گوراب)، 7 هزار و 100 هکتار احیای بیابان با استفاده از روش نهالکاری، 2 هزارو و 423 هکتار تثبیت و احیای تپه های ماسه ای با استفاده از روش مالچ پاشی توأم با نهالکاری و فراوری بیش از 2 میلیون اصله نهال توانسته ایم، بخش مهمی از بحران فرسایش بادی را در سطح منطقه مدیریت کنیم.

احمدی ،طرح مطالعاتی صورت گرفته در سطح 255 هزارو 246 هکتار را از دیگر اقدامات صورت گرفته اداره امور بیابان این اداره کل مطرح کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بر آبیاری و مراقبت از عرصه های احیا شده تاکید نمود و گفت: اداره امور بیابان با حمایت از پروژه های اجرا شده به ویژه ایجاد بادشکن زنده اطراف مزارع با مشارکت مردم و اجرای پروژه مدیریت روان آب ها بر اقتصادی کردن طرح های اجرایی برای جوامع محلی تاکید دارد.

به شمال استان کرمان می رویم که سالها است مردم با پدیده ریزگرد ها درگیر هستند.

مهدی رجبی زاده مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان درباره این پدیده گفت: تقریبا 20 درصد بیابان های کشور در استان کرمان است و نکته مهم این است که 4و نیم میلیون هکتار آن اراضی حساس با فرسایش بادی است که فقر پوشش گیاهی در این عرصه ها بالا است وباعث می گردد با کوچکترین وزش بادی ما شاهد طوفان شن خیزش گردوخاک شویم.

او اضافه کرد: در شمال استان کرمان 28 کانون بحرانی واقع شده است که یک میلیون و 280 هزار هکتار، وسعت دارند که شامل اماکن مسکونی، باغ ها، اراضی کشاورزی و راه های مواصلاتی است که بر اثر هجوم شن های روان درحال خارج شدن از حالت زندگی و دسترسی هستند.

او گفت: ما وظیفه داریم در اولویت اول این کانون های بحرانی را در استان مدیریت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان توضیح داد: بحث مقابله با بیابان زایی در استان کرمان پیشینه تقریبا 55 سال دارد و از سال 45 فعالیت های مختلف برای مقابله با بیابان زایی در استان در قالب جنگل های دست کاشت، مالچ پاشی، تله های رسوب گیر صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

به گفته او در دهه اخیر به علت استمرار کم بارشی ما شاهد بروز عوارض منفی بیابان زایی در استان هستیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اضافه کرد: تعداد روز های غبار آلود بیشتر شده و حرکت شن های روان و ایجاد تپه های ماسه ای در اطراف روستا ها و بعضا شهر های ما بیشتر شده است.

او گفت: به علت اینکه عرصه های ما وسیع است در سند مقابله با گرد و غبار استان باید تقریبا در سطح 750 هزار هکتار فعالیت مختلف مدیریت بیابان انجام دهیم.

رجبی زاده گفت: اجرای این سند اول اعتبار زیادی می خواهد و دوم زمان طولانی باید صرف کنیم تا این پروژه ها به نتیجه برسد، ما مجبوریم در کار ها اولویت بندی کنیم.

به گفته رجبی اکنون از 16 شهرستان شمال استان 13 شهرستان بیابانی یا در معرض بیابانی شدن است و فعالیت های مختلف برای مقابله با بیابان را در این شهرستان ها انجام می دهیم و حجم کار بالا است.

او گفت: در همین شهرستان ها هم اولویت ما 4 شهرستان شرق استان ریگان، فهرج، بم، و نرماشیر است.

به گفته رجبی در سال 95 در مقابله با فرسایش بادی در شرق استان اعتباری بالغ بر 540 میلیارد تومان برای یک دوره 5 ساله احتیاج بود، ولی به علت افزایش تورم و تنگنا های اقتصادی حدود 300 میلیارد تومان هزینه شده است 70 درصد پروژه مانده است با قیمت های امروز 2 هزار میلیارد اعتبار احتیاج داریم تا فعالیت ها را اجرا کنیم تا بتوانیم یک امنیت زیستی در منطقه به وجود آوریم.

آنچه از شواهد در هوای کرمان بر می آید افزایش گرد و غبار است این غبار قسمتی از آن مربوط به عرصه های بیابانی داخل استان است و کمی از آن تحت تاثیر پدیده های خارج از استان واقع شده است .

کرمان استانی بیابانی است و قرار داشتن قسمتی از کویر لوت در این استان ، خشکسالی های پیاپی ، خشک شدن تالاب ها ، کم شدن آب رودخانه های فصلی ، روکش کردن سطح آب چاه های زیرزمینی و خشک شدن عرصه های کشاورزی این استان را با بحران بیابان زایی روبرو نموده است.

اقداماتی که برای بیابان زدایی انجام می گردد جوابگوی عرصه های بیابانی نیست و احتیاجمند اعتبارات فرا ملی است تا بتواند غبار نشسته بر چهره آسمان این استان را بزدایند.

گزارش از مرضیه کریمی افشار

وبلاگ ماشین کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "وقتی گرانی روی بیابان زدایی تاثیر می گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی گرانی روی بیابان زدایی تاثیر می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید