راز ساخت گوی های سنگی اسرار آمیز چیست؟

به گزارش وبلاگ ماشین، فکر می کنید چه چیزی باعث به وجود آمدن این توپ های کاملا گرد سنگی، واقع در دنیای وحش کاستاریکا در دهه 1930 شده است؟ حدس شما هرچه که باشد، احتمالا به خوبی تمام فرضیه های علمی مختلفی است که طی سال ها مطرح شده اند است.

راز ساخت گوی های سنگی اسرار آمیز چیست؟

کند و کاو در تاریخ

در سال 1940 کمپانی یونایتد فروت، مشغول آماده کردن زمین های کاستاریکا برای کشاورزی بود. یک شی عجیب و غیر عادی کشف می گردد، سنگی کاملا گرد که در زمین دفن شده بود. و این شروع یکی از عجیب ترین اسرار علم طبیعی بود.

کشفی باور نکردنی

این توپ ها در اصل در دیکیس دلتای کاستاریکا (Diquis Delta) یافت شدند. از آن کشف اول تابه حال، 300 گوی دیگر کشف شده، که هرکدام دارای میزان های مختلفی هستند. قطر بعضی از آن ها تنها چند سانتی متر و بعضی دیگر 7.1336 متر هستند که وزن آن ها به 16 تن می رسد.

نگاهی نزدیک تر

تقریبا همه گوی ها از جنس گرانودیوریت هستند. سنگ هایی بسیار سخت که همگی ساخت بشر هستند. شکل و صاف بودن سراسر گوی ها جایی برای نتیجه گیری دیگری نگذاشته است. دانشمندان فکر می نمایند سنگ هایی که برای ساخت این گوی ها استفاده شده اند، اصالتا متعلق به رودخانه ای 80.467 کیلومتر دورتر هستند.

سفر به گذشته

زمانی که در دهه 1950 مطالعه عمده ای روی توپ ها انجام شد، 50 تا از آن ها هنوز در جای اصلی خود، یعنی جایی که کشف شده بودند قرار داشتند. امروزه تعداد کمی از آن ها دست نخورده به جای مانده اند.

مانند یک سنگ غلتان

در حال حاضر گوی ها در کاستاریکا هستند. بعضی برای زیباسازی در ساختمان های عمومی و بعضی دیگر در موزه قرار دارند. حتی گاهی آن ها را در چمن کاری های خانه های گران قیمت می بینید. دو تا از گوی ها سر از ایالات متحده درآورده اند. یکی در انجمن نشنال جئوگرافی در واشنگتون دی سی، و دیگری بیرون محوطه موزه باستان شناسی در هاروارد قرار گرفته است.

دوران سنگ ها

گوی ها از سال 200 پیش از میلاد مسیح تا 800 بعد از میلاد ساخته شده اند، هرچند ممکن است بعضی جوان تر باشند. نشانه هایی وجود دارد مبنی براینکه این گوی ها متعلق به قرن 16 هستند. مشکل می توان تاریخ سنگ ها را معین کرد. تاریخ شناسان، خاک و مصنوعاتی که در محل کشف گوی ها کشف شده بود آنالیز کردند تا تاریخ تقریبی آن ها را به دست آورند.

تاریخ گمشده

ساخت این توپ ها مربوط به زمان ورود کاوشگران اسپانیایی به این منطقه نیست و تا کشف آن ها در سال 1940 به دست فراموشی سپرده شدند.

موقعیت اصلی

در اصل، گوی ها در حالی کشف شدند که آرایشی هندسی را نشان می دادند. آن ها به صورت خط های مستقیم یا منحنی، مثلث ، یا مربع چیده شده بودند.

آرایش تعمدی

بعضی چنین استدلال می نمایند که این توپ ها به عنوان نوعی نقشه استفاده می شده که نقاط مختلفی از جمله جزیره ایستر یا استونهنج را نشان می دهند. اما امروزه دانستن آن غیرممکن است، زیرا زمانی که این توپ ها کشف شدند میزان گیری دقیق فاصله های دور امکان پذیر نبود.

تخریب گذشته

طی این سال ها، جابه جایی تنها بلایی نبود که بر سر گوی ها آمد. بسیاری از آن ها به خاطر داستان هایی مبنی بر این که آن ها پر از طلا هستند، متلاشی شدند. آب و هوا و کشاورزی هم سهم خود را در تخریب گوی ها داشته اند.

بیگانه های قدیمی

بعضی گمان می نمایند که چون توپ ها خیلی با عقل جور در نمی آیند، در واقع همان بیگانه ها هستند. مطمئنا شکل عجیب سنگ ها این فرضیه را توجیه می نماید. شما چه به بیگانه ها اعتقاد داشته باشید و چه نداشته باشید، احتمالا این سنگ ها شما را قانع ننموده اند.

هدیه دریایی

بعضی، توپ ها را به گونه ای، به شهر از دست رفته آتلانتیس ربط می دهند که یا از طریق آب به کاستاریکا رسیده اند یا به آن جا فرستاده شده اند. به نظر می آید که این نظریه از اینجا سرچشمه می گیرد که آتلانتیس قطب تجارت و بسیار پیشرفته بوده است.

پیدایشی کهن

یکی از دانشمندان پیشنهاد می نماید که ممکن است گوی ها از طریق اولمک ها (olmecs)، یک تمدن پیشرفته باستانی، در آن جا قرار داده شده اند.

خاستگاه

متاسفانه هیچ مدرکی وجود ندارد که وجود آتلانتیس را ثابت کند، و بعلاوه اطلاعات کافی برای این گمان، که این تمدن گوی های سنگی را بار کشتی نموده و به کاستاریکا فرستاده است نیز، وجود ندارد. فرضیه اولمک ها هم فرضیه ای شک برانگیز است. هیچ نشانه ای وجود ندارد که رابطه اولک ها را با گوی ها توجیه کند. تمام نشانه ها بیانگر این امر هستند که گوی ها از طریق ساکنان اولیه که با هدف کشاورزی، ماهیگیری و شکار وارد کاستاریکا شدند، ساخته شده اند.

خارج از این دنیا

و در واقع آن طور که مطالعات قبلی و پرنقص نشان می دادند، این توپ ها بی عیب نیستند. اختلافاتی در قطر بعضی از توپ ها وجود دارد. این نشان می دهد که گوی ها ساخته دست بشر جایزالخطا بودند تا وسایل پیشرفته بیگانه های قدیمی.

چطور یک توپ بسازیم

توپ ها احتمالا از طریق تکنیک های سمباده کشیدن، ضربه زدن و شکستن ساخته شده اند. زغال داغ یا آب سرد، یا هر دو ممکن است برای تبدیل سنگ به لایه ها استفاده شده باشد . هیچ ابزار فلزی در ساخت آن ها بکار نرفته است. هیچ کس علت ساخته شدن یا کارایی آن ها را نمی داند، و به جز جواب های به دست آمده، این توپ ها یکی از سحرآمیزترین اسرار علوم طبیعی محسوب می گردد.

منبع: کجارو / allday.com

به "راز ساخت گوی های سنگی اسرار آمیز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز ساخت گوی های سنگی اسرار آمیز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید