علائم کلسترول بالا

به گزارش وبلاگ ماشین، کلسترول بالا عمدتاً مسئول بروز بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و سایر مسائل مختلف برای سلامتی است. این مقاله اطلاعاتی در مورد علائم مرتبط با این شرایط فراهم ساخته است.

علائم کلسترول بالا

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

کلسترول بالا عمدتاً مسئول بروز بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و سایر مسائل مختلف برای سلامتی است. این مقاله اطلاعاتی در مورد علائم مرتبط با این شرایط فراهم ساخته است.

کلسترول در دیواره های سلولی و غشاهای سلولی یافت می گردد، و تقریباً در همه جای بدن وجود دارد. کلسترول ماده مومی و چربی مانند است که جهت فراوری بسیاری از هورمون ها، ویتامین D و اسیدهای صفراوی وجود آن ضروری است. هر چند جهت انجام فرآیندهای مختلف سوخت و ساز بدن مورد احتیاج است، اما مقدار بسیار کمی از آن جهت برآورده ساختن احتیاجهای بدن در خون کافی است. کلسترول به وسیله بدن و عمدتاً در کبد فراوری می گردد و بعلاوه از مواد غذایی (محصولات حیوانی) که مصرف می کنیم، بدست می آید.

سطوح نرمال و طبیعی

دو نوع کلسترول یعنی HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) و یا کلسترول خوب و LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) یا کلسترول بد وجود دارد. HDL اجازه نمی دهد که LDL در دیواره های شریانی شما رسوب و جای گیر گردد. سطح بالای LDL می تواند شریان ها را مسدود ساخته، و در نتیجه احتمال و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. با توجه به جدول محدوده کلسترول، سطح طبیعی آن کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر در نظر گرفته می گردد. HDL بایستی 60 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر باشد در حالی که مقدار LDL باید در محدوده 100 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر باشد. سطح کلسترول بین 239-200 میلی گرم در دسی لیتر به اسم محدوده مرز بالا در نظر گرفته می گردد، در حالی که سطح کلسترولی که بیش از 240 میلی گرم در دسی لیتر است را به اسم کلسترول بالا در نظر می گیرند.

علائم

در واقع، این شرایط نه هیچ گونه علائمی از خود نشان می دهد و نه موجب احساس بیماری در شما می گردد. این شرایط به طور کلی در معاینات معمول پزشکی تشخیص داده می گردد. با این حال بعضی شرایط پیش آمده نشان دهنده سطوح شدیداً بالا رفته کلسترول می باشند. این شرایط عبارتند از:

درد قفسه سینه

بروز یک بیماری قلبی

پانکراتیت: التهاب پانکراس یا لوزالمعده

ارکوس سنیلیس یا قوس پیری: حلقه مایل به خاکستری سفید در اطراف قرنیه

قوس قرنیه ای: رسوب کلسترول در چشم

گزانتلاسما: تکه های زرد اطراف پلک

گزانتوما: رسوب چربی در زیر پوست، معمولا در آرنج، مفاصل، تاندون ها، زانوها، دستها، پاها یا باسن مشاهده می گردد

آترواسکلروز: ناشی از نرسیدن خون کافی به اعضای بدن، علائمی مانند درد ساق پا در حین راه رفتن یا دویدن، آنژین صدری، کاهش عملکرد قلبی، یا سایر بیماری های قلبی ممکن است تجربه گردد.

میگرن همراه با نشانه های پیشین یا اورا: سردردی شدید با علائم پیشین سرگیجه، زنگ در گوش، و حساسیت به نور

علائم آن در زنان معمولاً بعد از 55 سالگی خود را نشان می دهند، در حالی که این علائم در مردانِ زیر 55 سال مشاهده می شوند. به طور کلی، پیری خطر کلسترول بالا را افزایش می دهد. چاقی، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف بیش از حد مواد غذایی ناسالم، سابقه خانوادگی و استرس بیش از حد بعلاوه بعضی از عوامل مؤثر در این شرایط می باشند.

چنانچه متوجه هر یک از علائم فوق در خود شدید، ضرورت دارد که سطوح کلسترول را با انجام یک آزمایش خون ساده مورد آنالیز قرار دهید. داشتن شیوه زندگی مخصوص و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می توانند به کاهش علائم این عارضه یاری نمایند. بنابراین، ضرورت دارد که فعالیت جسمی خود را افزایش داده و مقدار مصرف چربی های اشباع شده و ترانس را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

می توانید به منظور تجویز داروی مناسب جهت افزایش سطح HDL به پزشک خود مراجعه کنید. بعلاوه، ضروری است که با انجام آزمایشات خون ویژه تحت نظر پزشک متخصص خود، مقدار سطوح کلسترول خود را به طور مرتب مورد آنالیز قرار دهید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "علائم کلسترول بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کلسترول بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید