توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه

به گزارش وبلاگ ماشین، امروزه هر مکانی با کاربری عمومی همانند ساختمان اداری، مسکونی و آموزشی، برای انجام امور روزانه و ایجاد نظم در محیط به نیروهای خدماتی نظافتی احتیاج دارد. مدارس نیز یکی از این مکان ها هستند که به فرد یا افرادی برای انجام این وظیفه احتیاجمندند.

توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه

معمولا به فردی که به نظافت و کارهای روزانه مدرسه می پردازد، سرایدار، نظافتچی یا خدمتگزار مدرسه نیز گفته می شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این شغل، علاوه بر معرفی شغل سرایداری، به توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه خواهیم پرداخت.

معرفی شغل سرایداری و خدمتگزاری مدرسه

همان طور که گفته شد، معمولا به نیروی خدماتی مدرسه، سرایدار یا خدمتگزار مدرسه گفته می شود. سرایداران مدرسه وظایف و مسئولیت های متعدد و حساسی بر عهده دارند که انجام نظافت مدرسه، حضور در مدرسه پیش از کادر آموزشی، معلمان و دانش آموزان و بعلاوه حفاظت از دانش آموزان، تنها بخش کوچکی از این وظایف محسوب می شود. به علت حساسیت این شغل و مسائل امنیتی دانش آموزان، معمولا شرایط استخدام نیروی خدماتی مدرسه، سخت گیرانه تر از شرایط استخدام نیروهای خدماتی در سایر محیط ها است.

باتوجه به حساسیت این موقعیت شغلی، خدمتگزار مدرسه باید همواره در مدرسه حضور داشته باشد؛ به همین علت، مرخصی سرایدار مدرسه، باید با هماهنگی قبلی و موافقت کارفرما باشد و این فرد بایستی از قبل، شخصی را به عنوان جایگزین خود معرفی کند. همین موضوع، نشان دهنده اهمیت حضور سرایدار در مدرسه است.

معمولا خدمتگزار مدرسه، وظایف آبدارچی را هم بر عهده دارد؛ اما در بعضی از موارد نیز برای این وظیفه، فرد دیگری را استخدام می کنند. وظایف خدمتگزاران مدرسه، بسته به نوع محل فعالیت خود، متفاوت خواهد بود. حقوق سرایدار مدرسه معمولا مطابق با اندازه حقوق وزارت کار معین می شود. علاوه بر این، در صورت داشتن قرارداد کاری، این فرد از بیمه تامین اجتماعی نیز برخوردار خواهد بود.

آنالیز توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه

همان طور که پیش تر گفته شد، خدمتگزاران مدرسه وظایف متعدد و مختلفی را بر عهده دارند. مسئولیت ها و وظایف کارکنان خدماتی مدارس، بسته به محل کار خود، می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، توضیح وظایف سرایدار مدرسه ابتدایی، با توضیح وظایف خدمتگزار هنرستان فرق دارد. اما بعضی از وظایف این موقعیت شغلی، ثابت بوده و در محیط های آموزشی مختلف یکسان خواهد بود.

در ادامه به آنالیز چک فهرست وظایف کلی و ثابت نیروی خدماتی مدرسه می پردازیم. برای راحتی کار، این وظایف را به سه دسته تقسیم می کنیم.

این سه دسته عبارت اند از:

  • وظایف سرایدار نسبت به محیط مدرسه
  • وظایف سرایدار نسبت به دانش آموزان
  • وظایف سرایدار نسبت به کادر دفتری مدرسه

وظایف سرایدار نسبت به محیط مدرسه

در این قسمت به توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه نسبت به محیط مدرسه خواهیم پرداخت:

  1. سرایدار مدرسه باید کلاس های درس را پس از انتها کلاس ها و در انتهای روز تمیز کند. علاوه بر این، خدمتگزار مدرسه باید سایر بخش های مدرسه همانند حیاط، راهروها و دفتر مدرسه را نیز نظافت نماید.
  2. یکی دیگر از وظایف نیروی خدماتی نسبت به محیط مدرسه، آنالیز تاسیسات و تجهیزات مدرسه است. سرایدار باید تاسیسات و تجهیزات مدرسه را به صورت مستمر چک کرده و در صورت مشاهده خرابی یا اشکال در این تاسیسات، این موضوع را به مسئولین مدرسه اطلاع دهد تا در اسرع وقت، آن را بر طرف کنند.
  3. خدمتگزار مدرسه باید با اقدامات احتیاطی و محافظتی آشنا بوده و در صورت لزوم، آن ها را به کار گیرد. چون نیروی خدماتی مدرسه به علت حضور شبانه روزی در مدرسه، اولین فردی است که در صورت وقوع هر اتفاقی، مسئول به کارگیری اقدامات مورداحتیاج است.
  4. یکی دیگر از موارد چک فهرست وظایف سرایدار نسبت به محیط مدرسه، کنترل تردد و رفت وآمد افراد به مدرسه است. خدمتگزاران مدرسه باید از وارد شدن افراد غیرمجاز به محیط مدرسه جلوگیری کنند تا با این روش، امنیت دانش آموزان نیز حفظ شود.
  5. علاوه بر موارد گفته شده، سرایدار باید شب را نیز در مدرسه ای که محل خدمت او است، حضور داشته و از محیط مدرسه محافظت کند.
  6. یکی دیگر از وظایف سرایدار نسبت به مدرسه، انتقال زباله ها و موارد دورریختنی از محیط مدرسه به خارج از آن است.

وظایف سرایدار نسبت به دانش آموزان

در این قسمت به توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه نسبت به دانش آموزان خواهیم پرداخت:

  1. سرایدار مدرسه باید پیش از ورود دانش آموزان و شروع رسمی مدرسه و کلاس درس، در محیط مدرسه حضور پیدا کرده و وسایل روشنایی راهروها و کلاس های درس و همین طور وسایل گرمایشی را روشن کند تا محیط مدرسه، آماده ورود دانش آموزان شود.
  2. یکی دیگر از وظایف سرایدار نسبت به دانش آموزان این است که در صورت پیدا نمودن وسایل گمشده دانش آموزان، این وسایل را در مکانی تعیین قرار دهد.
  3. سرایدار مدرسه باید دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی، را تا سرویس مدارس بدرقه کرده و تا زمان رسیدن سرویس های دانش آموزان، مراقب آن ها باشد.
  4. یکی دیگر از وظایف سرایدار مدرسه نسبت به دانش آموزان، تهیه نمودن احتیاجهای بوفه و قرار دادن آن ها در اختیار دانش آموزان است. البته امکان دارد فردی خارج از مدرسه این مسئولیت را پذیرفته و بوفه مدرسه را در اختیار بگیرد.
  5. نیروی خدماتی مدرسه بایستی در هنگام برگزاری جلسات اولیا و مربیان، با اولیای دانش آموزان، به صورت مودبانه و با احترام رفتار کند.

وظایف سرایدار نسبت به کادر دفتری مدرسه

در این قسمت به توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه نسبت به کادر دفتری مدرسه خواهیم پرداخت:

  1. سرایدار باید در انجام امور مرتبط با مدرسه با مدیر و معاونین همکاری کند. به عنوان نمونه یک سرایدار مدرسه، باید در هنگام برگزاری مراسم و جلسات اولیا و مربیان، کادر مدرسه را همراهی کرده و به آسان تر کردن کار یاری کند.
  2. همان طور که گفته شد، نیروی خدماتی مدرسه معمولا وظایف آبدارچی را نیز بر عهده دارد و باید در طول روز، در چند نوبت، نوشیدنی گرم یا سرد، بسته به فصل، برای معلمان، مدیر و معاونان بیاورد.
  3. سرایدار باید در برگزاری مراسم صبحگاه یاری کرده و تجهیزات صوتی مورداحتیاج برای انجام این مراسم را فراهم کند.
  4. یک سرایدار مدرسه وظیفه دارد در هنگام برخورد با کادر مدرسه، ادب و اخلاق را رعایت کرده و مودبانه و با خوش رویی، با آن ها رفتار کند.
  5. خدمتگزاران مدرسه باید اتفاقات پیش آمده در محیط مدرسه را به مسئولین آن گزارش کنند تا این افراد بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.
  6. سرایداران مدرسه باید فهرست های مورداحتیاج مدرسه که به وسیله مسئولین مدرسه تهیه شده و در اختیار آن ها قرار می گیرد را خریداری کنند.
  7. جابه جایی اسباب و وسایل موردنظر کارکنان مدرسه نیز یکی دیگر از وظایف نیروی خدماتی مدرسه محسوب می شود.
  8. یک سرایدار مدرسه باید بنر، تابلو و اعلانات برای اطلاع رسانی درباره موضوعات موردنظر کادر مدرسه را هم نصب کند.

جمع بندی و سخن انتهای

در این مقاله به معرفی شغل سرایداری مدرسه و آنالیز توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، سرایدار مدرسه، وظایف و مسئولیت های مختلفی نسبت به محیط مدرسه، دانش آموزان و کادر دفتری مدرسه بر عهده دارد.

عدم احتیاج به تخصص و مهارت ویژه، داشتن جای خواب، حقوق و مزایا مطابق با قانون وزارت کار و احتیاج بسیاری از مکان های آموزشی دولتی و خصوصی به سرایدار، باعث شده که بسیاری از افراد بدون تحصیلات دانشگاهی، تمایل داشته باشند در این موقعیت شغلی، استخدام شوند. با کمی جستجو در سایت های کاریابی، می توان به موقعیت شغلی مناسبی در این زمینه دست پیدا کرده و به عایدی مناسب ماهیانه رسید.

منبع: همشهری آنلاین

به "توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیح وظایف نیروی خدماتی مدرسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید