طرز تهیه 3 سس سالم و خوش طعم

به گزارش وبلاگ ماشین، سس یکی از محبوب ترین چاشنی هایی است که همراه انواع سالاد، غذا، خوراک ها، فست فودها و ساندویچ ها در سراسر جهان سرو می شود. از سس ها برای ساختن طعم های نو و لذتبخش و مزه دهی به انواع غذاها و همچنین تزئین و مجذوب کننده تر به نظر آمدن وعده های غذایی استفاده می شود. سس ها هر کدام مختص به یه یک نقطه از جهان بوده و داستان ویژه خود را دارند. تنوع آن ها به قدری زیاد است که انواع سلیقه ها و ذائقه ها را در بین مردم جهان پوشش می دهد. اندازه غلظت سس ها بسته به نوع استفاده ای که دارند، فرق دارد. معمولا سس های سالاد رقیق تر و آن هایی که قرار است همراه با ساندویچ یا سوخاری های ترد مصرف شوند، غلیظ تر هستند. انواع سس ماندگاری های متفاوتی با یکدیگر دارند، برخی از آن ها را می بایست در یخچال نگه داشت وگرنه فاسد می شوند، در حالی که برخی دیگر حتی در درمای اتاق هم تا مدت ها قابل نگه داری هستند و انواعی از سس ها هستند که پس از آماده شدن باید بلافاصله آن ها را مصرف کرد. همچنین برای تهیه برخی از سس ها باید مواد اولیه را پخت یا حرارت مختصر داد اما برای برخی دیگر فقط از مواد اولیه خام استفاده می شود.

طرز تهیه 3 سس سالم و خوش طعم

2 نوع سس سالم با انار

یکی از انواع سس سالم و پرمصرف و خوش طعم برای انواع غذاهای گوشتی و سالادها، سس انار است. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این سس پرطرفدار را با شما به اشتراک بگذاریم.

دستور تهیه سس انار 1:

مواد لازماندازه مورد نیاز
رب انار6 قاشق غذاخوری
سیر له شده6 حبه
گردو6 عدد
نمک½ قاشق چای خوری
زعفران¼ قاشق چای خوری
روغن½ قاشق چای خوری
آب انار یا آب¼ لیوان
  • گردوها را با میکسر، میکس کرده یا با رنده ریز، رنده کنید.
  • گردوی خرد شده را با روغن و سیر کمی تفت دهید.
  • رب انار را به مخلوط گردو و سیر اضافه کرده و مجددا تفت دهید.
  • نمک و زعفران و آب (ترجیحا آب انار) را نیز به مواد اضافه کرده و صبر کنید تا با حرارت ملایم 10 الی 15 دقیقه بجوشد و جا بیفتد.

یکی دیگر از انواع سس سالم با انار، سس انار ترکیه ای است که به طور معمول رنگی قرمزتر و شادتر از سسی که در بالا دستورش آمد دارد؛ آن هم به دلیل استفاده از آب انار تازه در مواد اولیه. این سس نیز بسیار خوشمزه و خوش طعم است؛ حتما امتحان کنید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این سس پرطرفدار را با شما به اشتراک بگذاریم.

دستور تهیه سس انار ترکیه ای:

مواد لازماندازه مورد نیاز
آب انار ملس1 پیمانه
آب لیموی تازه1 قاشق مربا خوری
نشاسته2 قاشق غذاخوری
شکر2 قاشق غذاخوری
  • آب انار و نشاسته را در یکدیگر و به صورت سرد حل کنید.
  • مواد را روی شعله قرار دهید و صبر کنید تا کمی بجوشد.
  • پس از دو الی سه دقیقه، شکر و آبلیمو را به مواد اضافه کرده و مدام هم بزنید تا مواد ته نگیرد.
  • زمانی که به غلظت مناسب و دلخواهتان رسید و بوی خامی از بین رفت، سس را از روی حرارت بردارید.

این سس را هم می توانید با مرغ، بوقلمون، استیک و حتی سالاد نوش جان کنید!

دو نوع سس سالم برای سالاد سزار

یکی از انواع سالادهایی که این روزها در رژیم غذایی جوانان و به ویژه ورزشکاران وجود دارد، سالاد سزار است. اگر شما هم از طرفداران این سالاد پروتئینی هستید و سلامت و اندازه کالری سس سالم و چاشنی ای که با آن مصرف می کنید برای تان اهمیت ویژه ای دارد، اینجا برای شما طرز تهیه دو نوع سس سالاد سزار را در ادامه خواهیم آورد، درست کنید و لذت ببرید.

دستور تهیه سس سالاد سزار 1:

مواد لازماندازه مورد نیاز
سس ماست یا سس مایونز کم چرب3 قاشق غذاخوری
روغن زیتون6 قاشق غذاخوری
سس خردل1 قاشق غذاخوری
سرکه2 قاشق غذاخوری
آبلیمو2 قاشق غذاخوری
سیر رنده شده1 قاشق غذاخوری
پنیر پارمزان4 قاشق غذاخوری
نمکبه اندازه مورد نیاز
  • برای شروع کار باید سس مایونز را در داخل یک ظرف ریخته و به خوبی هم بزنید تا یک دست شود.
  • در مرحلۀ بعد، روغن زیتون و سس خردل را به سس مایونز خود اضافه کنید، هم بزنید تا مواد شما کاملا مخلوط شود.
  • در این مرحله، سرکه را به اندازهی که گفته شد به مواد خود اضافه کنید.
  • در آخر پنیر پارمزان، سیر، آبلیمو (برای اینکه طعم سس شما دلپذیر باشد از سیر و آبلیمو تازه استفاده کنید) و اندازهی نمک به مواد اضافه کنید. (باید خرده های سیر در سس شما معین باشد، سیرها را به صورت خیلی ریز رنده کنید ولی له نکنید.)
  • مواد خود را به خوبی با هم مخلوط کنید تا سس سالاد شما یکنواخت شود.

این سس فقط برای سرو سالاد سزار نیست، در کنار سرو انواع سالاد می توان از این سس استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که به مدت 3 روز به صورت تازه می توانید از این سس استفاده کنید. با توجه به ذائقه خود اگر مایل هستید، می توانید در تهیه این سس به جای سس ماست یا مایونز کم چرب از سس ووسترشیر(ورچستر) استفاده کنید.

با روغن زیتون بیشتر آشنا شوید

دستور تهیه سس سالاد سزار ایتالیایی:

مواد لازماندازه مورد نیاز
پنیر پارمزان2 قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ1 عدد
روغن زیتون1/3 پیمانه
فیله ماهی آنچوی4 عدد
آبلیموی تازه1 قاشق غذاخوری
سس خردل1 قاشق غذاخوری
سرکه بالزامیک1 قاشق غذاخوری
سس ووسترشیر(ورچستر)1 قاشق غذاخوری
سیر2 حبه

در ایتالیا که خاستگاه سالاد سزار است، این سالاد که با پنیر پارمزان طعم دار می شود، به آن سس مایونز اضافه نمی کنند و با مرغ گریل شده (نه سرخ شده) یا بدون آن به همراه نان های تست سرخ شده در روغن زیتون آماده سرو می شود. در این قسمت دستور اصلی سس سالاد سزار را با شما به اشتراک می گذاریم.

  • زرده تخم مرغ، سیر له شده، فیله ماهی آنچوی، آبلیوی تازه، سس خردل، سس ووسترشیر و سرکه بالزامیک را داخل مخلوط کن ریخته و دستگاه را روشن نمایید تا همه مواد خوب با یکدیگر مخلوط شوند.
  • همانطور که دستگاه مخلوط کن در حال کار است، روغن زیتون را به صورت قطره قطره و به آرامی به مواد اضافه نمایید تا سس شما فرم گرفته و سفت شود.
  • وقتی سس به غلطت دلخواه رسید دستگاه را خاموش کنید و از زیاد هم زدن آن خودداری نمایید.
  • در این مرحله، پنیر پارمزان را نیز به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • نیازی به اضافه کردن نمک نیست اما می توانید بنا به ذائقه افراد خانواده خود، کمی نمک و فلفل نیز به مواد اضافه نمایید.
  • برای رقیق کردن سس سزار می توانید از اندازه کمی آب استفاده کنید و این به سلیقه خود شما بستگی دارد.

سس شما آماده است؛ نوش جان! استفاده از ماهی آنچوی اختیاری است و می توان آن را به صورت کنسرو خریداری نمایید. سس ووسترشیر (Worcestershire sauce) که در ایران آن را با نام سس ورچستر یا ورشسترشایر می شناسند، یکی از انواع سس های خوش طعم در دنیاست که ریشه ای انگلیسی دارد و به عنوان طعم دهنده همراه با غذاهای گوشتی از آن استفاده می شود. این چاشنی ترکیبی از شوری، شیرینی و تندی است و به همین دلیل یکی از بهترین چاشنی ها برای غذاهای گوشتی به شمار میرود.

طرز تهیه سس سالم با انبه

سس انبه یک چاشنی پرطرفدار و خوشمزه است که در کنار انواع ساندویچ ها و فینگرفودها قابل استفاده است. در ادامه مطلب شما را با طرز تهیه سس سالم با پودر انبه و طرز تهیه سس با انبه های تازه آشنا خواهیم کرد.

سس انبه با انبه تازه

مواد لازماندازه مورد نیاز
انبه تازه2 عدد
آب½ پیمانه
شکر قهوه ای یا عسل1 قاشق غذاخوری
زردچوبهنصف قاشق مربا خوری
روغن زیتون¼ پیمانه
آبلیمو3 قاشق غذاخوری
نمک1 قاشق مربا خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
پاپریکا1 قاشق چای خوری
پودر سیرنصف قاشق چای خوری
دانه خردل1 قاشق چای خوری
دانه زیره سبز2 قاشق چای خوری
پودر گشنیزنصف قاشق چای خوری
پودر شنبلیله1 قاشق چای خوری
  • ابتدا انبه ها را خوب شسته و هسته و پوست آن ها را جدا کرده و روی میوه ها نمک بپاشید.
  • سپس انبه ها را داخل ظرفی شیشه ای و استریل ریخته، درب آن را ببندید و ظرف را به مدت 5 روز در محیط باز و زیر نور خورشید قرار دهید تا انبه ها، آب بیندازد.
  • بعد از گذشت این مدت، آب انبه را از گوشت آن جدا کرده و کنار بگذارید.
  • گوشت میوه را روی پارچه ای تمیز پهن کنید و صبر کنید تا حدود 3 الی 4 ساعت بماند و کاملا خشک شود.
  • در ظرفی مناسب اندازهی روغن بریزید و بگذارید گرم شود. سپس پودر خردل، شنبلیله، گشنیز و پودر پاپریکا و همچنین زردچوبه، زیره و فلفل را به روغن اضافه کرده و 2 الی 3 دقیقه با هم تفت دهید.
  • بعد از اضافه کردن ادویه ها نوبت اضافه کردن شکر و پودر سیر است.
  • بعد از اینکه مواد را مختصری تفت دادید، باید گوشت خشک شده انبه، آب انبه، آب و آبلیمو را به مواد اضافه کنید و همه مواد را خوب با هم ترکیب کنید.
  • حالا شعله را خاموش کنید و اجازه دهید ترکیبات سس انبه، خنک شوند. سپس برای اینکه یک سس انبه صاف و یکنواخت داشته باشید، تمام مواد را داخل میکسر یا غذاساز بریزید و چند دقیقه خوب میکس کنید.

پاپریکا چیست و مصرف آن چه خواص و عوارضی دارد؟

چاشنی ساندویچ شما با طعم واقعی انبه آماده است. آن را داخل ظرفی در بسته ریخته و در یخچال نگهداری کنید. سس انبه برای سالاد بسیار پرکاربرد است و می توانید به جای سس های کارخانه ای که اغلب مواد نگهدارنده دارند، این سس خانگی و متفاوت را تجربه کنید. اگر خواهان جدی فلافل، سمبوسه و پاکوره های جنوبی باشید، حتما تا کنون سس انبه را هم تست کرده اید. در واقع سس انبه برای فلافل، برای سمبوسه و در کنار فینگرفودها و انواع ساندویچ های گرم مثل ساندویچ همبرگر و … سرو می شود.

سس انبه با پودر انبه

مواد لازماندازه مورد نیاز
پودر انبه1 قاشق سوپ خوری
آب½ پیمانه
سرکه سفید3/2 پیمانه
نمکبه اندازه مورد نیاز
فلفل قرمز¼ قاشق چای خوری

دستور تهیه:

  • ابتدا سرکه سفید و آب را داخل ظرف مناسبی بریزید و سپس پودر انبه را به آن اضافه کنید.
  • باید محلول را به خوبی هم بزنید تا پودر انبه کاملا در آب و سرکه حل شود. در صورتی که این مرحله را به خوبی انجام ندهید، با حرارت دیدن، پودر انبه حل نشده به صورت گلوله گلوله درآمده و حل کردن آن کار سختی خواهد بود.
  • حالا اندازه کمی نمک اضافه کنید. اگر می خواهید سس انبه تندی داشته باشید، در همین مرحله فلفل قرمز هم باید اضافه شود.
  • پس از آن ترکیب سس انبه را روی حرارت ملایم قرار دهید و همچنان هم بزنید تا به جوش آید.
  • به محض حل شدن پودر انبه و اضافه کردن نمک و فلفل باید محلول را روی حرارت بگذارید، در غیر اینصورت پودر انبه دوباره ته نشین می شود و دوباره باید آن را هم بزنید.
  • بعد از جوشیدن، سس انبه کم کم غلیظ می شود و چیزی حدود 10 دقیقه طول می کشد تا به غلظتی شبیه ماست برسد. بعد از این مدت، سس انبه را از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن داخل ظرفی در بسته ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

این موضوع را در نظر داشته باشید که سس انبه بر اثر ماندن در یخچال و سرد شدن، باز هم غلیظ تر می شود، پس دقت کنید تا غلظت سس گرم، بیش از اندازه نشود.

به عنوان نکته پایانی پیشنهاد می کنیم چند نوع سس که مورد علاقه افراد خانواده است را طبق دستور تهیه کنید و یک شیشه از هر کدام را در یخچال نگه دارید. سس هایی که دارای ترکیب لبنی هستند را تا یک هفته و سایر سس ها تا 15 روز هم در یخچال قابل نگهداری هستند. در هر کدام از سس ها که سبزیجات معطر استفاده می شود، می توانید از سبزیجات تازه خردشده و یا سبزیجات خشک استفاده کنید. تنها نکته ای که باید توجه کنید این است که در صورت استفاده از سبزیجات خشک، 15 دقیقه نیاز دارید تا سس طعم و عطر سبزیجات را بگیرد واگر سبزیجات تازه استفاده کنید، پیش از مصرف حدود 2 ساعت سس را در یخچال نگه دارید. برای هر کدام از این سس ها، می توانید اندازه روغن را کمتر کنید تا کالری کمتری دریافت کنید. این کار را به تدریج انجام دهید تا به طعم آن ها عادت کنید.

منبع: cookpad، fitamin

منبع: دیجیکالا مگ

به "طرز تهیه 3 سس سالم و خوش طعم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 3 سس سالم و خوش طعم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید