طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه خوشمزه آسان و مجلسی

به گزارش وبلاگ ماشین، میرزا قاسمی یک غذای خوشمزه و ساده است که هم با نان و هم پلو سرو می گردد. نکته مهم این است که گوجه فرنگی طعمی گرم و لطیف به این غذا می بخشد. پس خوب است با دقت بیشتری به اضافه کردن گوجه به این غذا بپردازید. قبلا طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو را در کتاب کاله مرور نموده بودیم و اینجا طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه فرنگی را مرور می کنیم.

طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه خوشمزه آسان و مجلسی

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی با گوجه

  • بادمجان 6 عدد
  • گوجه فرنگی 2 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • سیر 4 حبه
  • تخم مرغ 2
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • رب گوجه (اختیاری) 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه

1. آماده کردن بادمجان

اولین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه این است که ابتدا بادمجان ها را کبابی کنید. برای این منظور می توانید از شعله اجاق گاز یا کباب پز زغالی بهره ببرید. برای کبابی کردن بادمجان کافی است بادمجان ها را روی آتش بگذارید تا کاملا بپزد و پوستش کاملا بسوزد.

بادمجان ها را بعد از کباب کردن کناری می گذاریم تا کمی خنک شوند یا در آب خنک می گذاریم سپس پوست آن ها را آرام آرام جدا می کنیم.

نکته: البته اگر طعم دودی بادمجان کبابی را دوست ندارید، می توانید بادمجان ها را بپزید یا در روغن سرخ کنید.

2. له کردن بادمجان ها

پس از جدا کردن پوست، بادمجان ها را در یک کاسه بزرگ بریزید، سپس با گوشت کوب یا مخلوط کن آن ها را کاملا له کنید تا بافت آن ها جدا گردد. بعد بادمجان ها را کنار بگذارید و گوجه فرنگی ها را آماده کنید.

3. آماده کردن گوجه ها

حالا و در این مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه، نوبت آن است که گوجه فرنگی ها را به مدت 5 دقیقه در قابلمه آب جوش قرار دهید و بعد آن ها را در آب یخ بیندازید تا به راحتی پوست آن جدا گردد.

نکته: بهتر است مطابق تصویر، قبل از انداختن گوجه ها درون آب داغ و بعد سرد آن ها از بالا چهار خط بیندازید تا راحت تر بتوانید پوستش را جدا کنید.

4. سرخ کردن سیر و پیاز

تابه مناسبی را روی حرارت بگذارید و میزانی روغن اضافه کنید. بعد پیاز خرد شده را بریزید تا سرخ گردد بعد از این که پیاز نرم شد و رنگ طلایی به خود گرفت، سیرها را رنده کنید و در همان ظرف تفت دهید تا نرم و طلایی شوند سپس میزانی پودر زردچوبه بریزید و باز تفت دهید تا پیاز، سیر و زردچوبه یکدست شوند.

5. اضافه کردن گوجه و بادمجان

در این مرحله بادمجان ها را به تابه اضافه کنید و حدود 10 دقیقه تفت دهید. بعد گوجه فرنگی های رنده شده را به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا آب اضافی گوجه ها تبخیر گردد.

نکته: افزودن رب گوجه فرنگی اختیاری است، اما اگر می خواهید غذای شما طعم و رنگ بهتری داشته باشد، می توانید در این مرحله یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی هم به این غذا اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را تفت دهید تا کاملا سرخ گردد.

6. پختن میرزا قاسمی با گوجه

حالا مواد را یک طرف تابه جمع کنید سپس در قسمت خالی تابه تخم مرغ ها را بکشنید و بعد از اینکه خوب پخته شدند با بقیه مواد مخلوط کنید تا کاملا با بقیه مواد یکدست گردد. در آخر نمک و فلفل سیاه را میزان کنید و بگذارید مواد 10 تا 15 دقیقه بپزد. برای تزیین می توانید یک تخم مرغ را در تابه ای جداگانه در قالب گرد بپزید سپس بعد از ریختن غذا در بشقاب، تخم مرغ را روی آن قرار دهید. روش های تزیین میرزا قاسمی را می توانید در کتاب کاله ببینید.

نکات تکمیلی برای تهیه میرزا قاسمی

تهیه و پخت میرزا قاسمی کار ساده ای است بخصوص اگر بادمجان کبابی آماده داشته باشید. اما خوب است برای بهتر تهیه کردن آن نکات و فوت و فن های تهیه آن را بدانید.

انتخاب بادمجان مناسب

بهتر است برای تهیه یک میرزا قاسمی خوشمزه که تلخ نباشد تا حد ممکن بادمجان تازه، سفت و میانه را انتخاب کنید. در ضمن پوست بادمجان باید صاف، براق و بنفش باشد و خوب است دقت کنیدکه ساقه بادمجان هنوز سبز باشد.

برای یافتن بادمجان های با تلخی کمتر باید بادمجان هایی را بگیرید که دانه کمتری دارند.

روش های سرو میرزا قاسمی

میرزاقاسمی را می توانید هم همراه نان مصرف کنید هم می توانید آن را با پلوی دمی یا پلوی آبکش سرو کنید. اما خیلی ها از این غذا به عنوان پیش غذا یا دیپ برای مهمانی ها استفاده می نمایند.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه خوشمزه آسان و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه خوشمزه آسان و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید