غذاهای سنتی کرمان ، خوشمزه ترین غذاهای کرمان را بشناسید !

به گزارش وبلاگ ماشین، کرمان یکی از تاریخی ترین استان های کشورمان است که در بخش جنوب شرقی ایران واقع شده است. این استان وسیع در زمینه های مختلفی چون صنعت، فرهنگ، علم و ... جزو شاخص ترین استان های ایران بوده و تاریخ پرباری را دارا می باشد. ثبت بیش از 660 اثر ملی و 5 اثر در میراث جهانی یونسکو، کرمان را به یکی از توریستی ترین استان های کشورمان تبدیل نموده است. اگر تصمیم به سفر به این استان پهناور و تاریخی را دارید، خوب است سری به رستوران های محلی آن زده و غذاهای کرمان و یا غذاهای محلی کرمان را نیز نوش جان کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی کرمان را معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

غذاهای سنتی کرمان ، خوشمزه ترین غذاهای کرمان را بشناسید !

غذاهای محلی کرمان

غذاهای محلی بخشی از فرهنگ یک شهر یا کشور محسوب می گردند. مسافران و گردشگران معمولا در سفرهای خود سعی می کنند بعضی از غذاهای سنتی مربوط به آن منطقه را نوش جان کنند تا بیشتر با ذائقه و سلیقه مردم محلی آشنا شده و تجربیات بیشتری را از سفر خود کسب کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از غذاهای محلی استان کرمان می پردازیم.

آبگوشت بادمجان و کشک

یکی از غذاهای محلی کرمان که علاقه مندان زیادی نیز دارد، آبگوشت بادمجان و کشک است. در تهیه این غذا از موادی چون گوشت قرمز، کشک سائیده، نخود و لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر و خیار استفاده می شود. گوشتی که برای تهیه این غذا از آن استفاده می شود باید چرب با استخوان باشد؛ اما اگر چربی خون دارید، می توانید از گوشت بدون چربی استفاده نمایید. مسئله ای که ممکن است در این جا تعجب شما را برانگیخته باشد، استفاده از خیار در آبگوشت است. اما باید بدانید که خیارها چخته نمی شوند، بلکه به صورت خرد شده درکنار غذا قرار می گیرند. علت این کار نیز از بین بردن گرمی و سودای بادمجان می باشد.

آبگوشت زیره

همان طور که می دانید، زیره کرمان از نمونه غذاهای کرمان یکی از برترین و مرغوب ترین زیره در ایران است که فواید پزشکی بسیاری نیز برای بدن دارد. از زیره برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود و با توجه به فراوان بودن آن در کرمان، جایگاه خاصی در غذاهای محلی این استان دارد. یکی از معروف ترین غذاهای کرمانی که در آن از زیره استفاده می شود، آبگوشت زیره است. البته این آبگوشت با دیگر آبگوشت های که تا به امروز دیده اید فرق دارد. گوشت و پیاز مواد اصلی تشکیل دهنده آبگوشت زیره هستند. در قدیم از زردچوبه برای رنگ دادن به این آبگوشت استفاده میشد اما امروزه بیشتر از رب گوجه فرنگی در تهیه آن استفاده می شود. زیره و سیر نیز از جمله موادی است که برای طعم دادن به این آبگوشت از نمونه غذاهای سنتی کرمان اضافه می شوند. غذاهای کرمان ها گوشت این غذا را جدا نموده و با نان می خورند و در آب آن نان خشک محلی ترید می کنند.

آش گندم شیر

یکی از مواد اصلی تهیه این آش، گندم شیر است که بسیار مقوی بوده و در غذاهای محلی کرمان نیز بکار برده می شود. برای تهیه گندم شیر ابتدا گندم ها را آسیاب نموده و به شکل بلغور در می آورند. سپس آن را الک نموده و آرد را از آن جدا می کنند. سپس گندم ها به همراه شیر، سیاه دانه، زنجبیل، فلفل، زردچوبه، زیره و نمک بر روی یک پارچه ریخته و درقابلمه گذاشته می شود تا آب آن خشک شود.گوشت و نخود را به همراه پیاز، زردچوبه و فلفل پخته و له می کنند. سپس در ادامه گندم شیر، کشک ساییده، رشته آش، سیر داغ و نعناع داغ را به آن اضافه می کنند و می گذارند بپزد. آش گندم شیر یکی از محبوب ترین غذاهای کرمان هست که معمولا در ماه رمضان و در وعده غذایی افطار خورده می شود.

اوماچ آش

یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمان، آش عوماج یا اوماچ آش می باشد. برای تهیه این آش خوشمزه از نمونه غذاهای سنتی کرمان از سبزیجات و مواد مغذی استفاده می شود. از این رو این آش بسیار مقوی بوده و برای درمان بیماری های چون سرماخوردگی، آنفلونزا و کم خونی مفید است. اوماچ آش بعلاوه باعث ضدعفونی کردن معده و روده شده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می نماید. چغندر، عدس، پیاز، آرد گندم، سبزی آش (اسفناج، جعفری و گشنیز) از جمله مواد اصلی تشکیل دهنده این آش هستند. در ترکیب آش عوماج از گیاهان مفیدی چون سیاه دانه، تخم شوید ، زنیان، زیره، نعناع و قره قروت نیز استفاده می شود.

خورشت بز قورمه

یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل کرمانی در مجموعه غذاهای محلی کرمان ، خورشت بز قورمه است که در آن از گوشت بزغاله استفاده می شود. برای تهیه این خورشت از موادی چون گوشت بز بدون استخوان، نخود، پیاز، سیر، کشک، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می شود. این غذا بسیار مقوی بوده و در وعده های غذایی ناهار و شام سرو می شود. کرمانی ها خورشت بز قورمه را با نان یا برنج میل می کنند.

خورشت آلوچه

مواد اصلی تهیه این خورشت گوشت از نمونه غذاهای سنتی کرمان ، آلوچه، لوبیا چیتی و پیاز می باشند. از جعفری و گشنیز خشک شده برای طعم دادن و خوشمزه تر کردن غذا و از رب گوجه فرنگی، آبلیمو، ادویه جات به عنوان چاشنی استفاده می شود. این غذا به علت آلوچه هایی که در آن استفاده می شود مزه ای ترش دارد و برای علاقه مندان به غذاهای ترش انتخاب فوق العاده ایست.

خورشت به آلو

از دیگر غذاهای و خورشت های سنتی کرمان می توان خورشت به آلو را نام برد. برای تهیه این غذا از نمونه غذاهای کرمان از گوشت ماهیچه یا مغز ران، به، آلو بخارا، پیاز، روغن، شکر، آب لیموی تازه، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می شود. اگر مبتلا به تنبلی روده و یبوست هستید، مصرف این غذا می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

زیره پلو

یکی از معروف ترین غذاهای کرمان که در تهیه آن از گیاه زیره استفاده می شود، زیره پلو است. این غذا یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین غذاهای اصیل کرمان است که در مجالس و مهمانی ها طبخ می شود. مواد اصلی این پلوی خوش عطر و طعم را برنج و زیره تشکیل می دهند که در کنار آن ها از کره یا روغن نیز استفاده می شود. زیره پلو معمولا به همراه گوشت یا مرغ پخته شده سرو می شود.

لپه پلو با زیره

لپه پلو یکی دیگر از غذاهای محلی کرمان است که در کنار زیره طعمی متفاوت با پلوهایی که تا به امروز خورده اید به شما خواهد داد. برنج، لپه و زیره مواد اصلی این پلو را تشکیل می دهند. کرمانی ها گوشت کوبیده شده به همراه پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه را ورز داده و به صورت قلقلی در آورده و سرخ می کنند و در کنار لپه پلو سرو می کنند. زیره در کنار گوشت قلقلی های سرخ شده عطر و طعم فوق العاده ای به غذا می دهد.

مجور کدو

اگر در پی یک غذای ساده در مجموعه غذاهای کرمان و یا غذاهای سنتی کرمان و در عین حال کم هزینه هستید، پیشنهاد می کنیم مجور کدوی کرمانی را امتحان کنید. برای تهیه این غذا از نمونه غذاهای محلی کرمان ، کدو، پنیر سفید، تخم مرغ، آرد گندم، روغن مایع، شوید خرد شده، نمک و فلفل استفاده می شود. با این مواد ساده شما می توانید یک خوراک لذیذ را در مدت زمانی حدود 30 دقیقه تهیه نمایید.

کشک کدو

کشک کدو یک غذای مفید و پرخاصیت و در عین حال کم کالری و رژیمی است. ماده اصلی تشکیل دهنده این غذااز برترین غذاهای کرمان، کدوی سبز می باشد که سرشار از ویتامین c است. کدو سبز در کنار کشک، فیله گوجه فرنگی، پودر مغز گرد، پیاز داغ، سیر داغ، نعناع داغ، نمک، فلفل، زردچوبه غذایی سالم و خوشمزه را تشکیل می دهند. این غذا به علت داشتن کشک سرشار از کلیسم نیز می باشد. اگر رژیم غذایی کم کالری را دنبال می کنید، این غذاهای کرمان که اصیل هست روهم از دست ندهید.

منبع: همگردی

به "غذاهای سنتی کرمان ، خوشمزه ترین غذاهای کرمان را بشناسید !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی کرمان ، خوشمزه ترین غذاهای کرمان را بشناسید !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید