طرز تهیه سالاد مرغ و سبزیجات؛ یک سالاد گرم و خوشمزه

به گزارش وبلاگ ماشین، خبرنگارانـ سالاد ها یکی از محبوب ترین و متنوع ترین ترکیبات غذایی در سراسر جهان هستند که بیش تر به عنوان پیش غذا سرو می شوند؛ اما خیلی از آن ها به دلیل ترکیباتی که دارند، می توانند به عنوان غذای اصلی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. سالاد ها از ترکیب سبزیجات مختلف همراه با چاشنی هایی مثل سرکه، سس، نمک، فلفل، آب لیمو، آب غوره و... تشکیل می شوند که معمولاً به صورت سرد سرو می شوند و ممکن است علاوه بر سبزیجات مواد غذایی دیگری مانند تخم مرغ، حبوبات پخته، گوشت، پنیر و... نیز به آن ها اضافه شود که در این صورت ارزش غذایی شان بیش تر می شود و می توان به عنوان غذای اصلی نیز میل کرد.

طرز تهیه سالاد مرغ و سبزیجات؛ یک سالاد گرم و خوشمزه

به گزارش وبلاگ ماشین، سالاد مرغ و سبزیجات یکی از انواع سالاد های گرم است که به دلیل داشتن مرغ و سبزیجاتی مانند کدو، کلم بروکلی، قارچ و... یک وعده غذایی کامل و مقوی محسوب می شود. در ادامه این مطلب طرز تهیه سالاد مرغ و سبزیجات همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه سالاد مرغ و سبزیجات

سینه مرغ: 1 عدد

پیاز: 1 عدد

سیر: 2 حبه

کلم بروکلی: 200 گرم

قارچ: 6 عدد

کدو سبز: 2 عدد

گوجه گیلاسی: 10 عدد

روغن زیتون: به میزان دلخواه

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به کلم بروکلی

کلم بروکلی از جمله سبزیجات بسیار پر خاصیتی است که در دو رنگ سبز و ارغوانی در بازار موجود است. این سبزی که از خانواده گل کلم هاست، به دو روش خام و پخته مصرف می شود. کلم بروکلی سرشار از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و B، پتاسیم، منگنز، فسفر و سایر مواد مغذی است. شستشوی کلم بروکلی مانند سایر سبزیجات نیست و باید نکاتی را هنگام شستشو این سبزی رعایت کنید. ابتدا برگ های چسبیده به ساقه را جدا کنید و کلم بروکلی را زیر آب بگیرید و بشویید. سپس آن را با حوله خشک کنید و با یک چاقوی تیز ساقه را از تاج و گل ها جدا کنید و بعد گل های کلم بروکلی را به قطعات کوچک تر خرد کنید. حالا کلم بروکلی خرد شده را داخل یک کاسه پر از آب ولرم بریزید و یک تا دو قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. حدود 10 دقیقه زمان بدهید تا کلم بروکلی در آب و نمک بماند؛ سپس آن را آب کشی کنید.

نکات مربوط به قارچ

قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ همچنین در پیش گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ همچنین بهتر است قارچ هایی را که روی پوست آن ها لکه قهوه ای دارند، خریداری نکنید و اگر هم خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید.

نکات مربوط به روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن های معمولی مخلوط می شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می شود؛ بنابراین کسانی که در پی خرید روغن زیتون هستند، اغلب می پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده اند:

1- برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.

2- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر 1 قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می افتند. درست پس از 1 دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می رود و خوشمزه می شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

3- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای مشخص کیفیت روغن نیست؛ زیرا به راحتی می توان در آن تقلب کرد.

طرز تهیه سالاد مرغ و سبزیجات

1 ـ برای شروع کار سینه مرغ را بشویید؛ سپس آن را به صورت ریز و مکعبی خرد کنید. سینه مرغ خرد شده را داخل یک ظرف مناسب بریزید و سیر رنده شده را همراه با 2 قاشق روغن زیتون و کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. درب ظرف را ببندید و ظرف مرغ را حدود دو ساعت داخل یخچال بگذارید تا مزه دار شود.

2 ـ کدو سبز را بعد از اینکه خوب شستید، به صورت حلقه ای خرد کنید و کنار بگذارید. کلم بروکلی و قارچ را هم خرد کنید و کنار بگذراید. داخل یک ماهی تابه بزرگ کمی روغن زیتون بریزید و ابتدا کدو سبز ها را داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت میانه کمی تفت بدهید؛ سپس قارچ و کلم بروکلی را اضافه کنید و باز هم تفت بدهید تا سبزیجات کمی نرم و پخته شوند.

3 ـ سبزیجات را از ماهی تابه خارج کنید؛ سپس گوجه گیلاسی ها را داخل ماهی تابه بریزید و کمی تفت بدهید تا گوجه ها نرم شوند و بعد آن ها را از ماهی تابه خارج کنید.

4 ـ پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با دو قاشق روغن زیتون داخل ماهی تابه تفت بدهید تا پیاز نرم و سبک شود؛ سپس کمی زدچوبه به آن بزنید. مرغ خرد شده را که حالا مزه دار شده است، از یخچال خارج کنید و به پیاز اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود؛ سپس درب ماهی تابه را بگذراید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید مرغ کاملا بپزد.

5 ـ در مرحله آخر وقتی مرغ پخت، بقیه سبزیجات تفت داده شده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید و سالاد را داخل ظرف مناسب سرو بکشید. این سالاد از آنجا که گرم است، نیازی به سس ندارد و بهتر است به صورت گرم سرو شود، نوش جان.

منبع: فرارو

به "طرز تهیه سالاد مرغ و سبزیجات؛ یک سالاد گرم و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سالاد مرغ و سبزیجات؛ یک سالاد گرم و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید