سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری و درمان است

به گزارش وبلاگ ماشین، بیماری های غیرواگیر بیش از 76درصد کل بیماری ها را در ایران تشکیل می دهد. چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی مهم ترین علل مرگ ومیر ناشی از بیماری های غیرواگیر است. ابتلا به سرطان از عوامل شایع مرگ ومیر در جهان است که به طور فزاینده ای عامل مهم بار جهانی بیماری در دهه های آینده خواهد بود.

سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری و درمان است

در ایران سالانه بیش از 90هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند که تا سال 1409 شمسی به بیش از 160 هزار نفر خواهد رسید.

مهم ترین دلیل بهبود در بقای بیماران، علاوه بر درمان های موثر، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام است.

یکی از این سرطان های قابل پیشگیری با تشخیص به موقع، سرطان روده بزرگ است که بروز آن فرآیندی چندمرحله ای است و در اثر مجموعه تغییراتی بروز می کند که از غشا یا اپی تلیوم طبیعی داخل روده شروع شده و به سمت تکثیر سلول های غیرطبیعی پیش می رود.

در مرحله بعدی زواید قارچ مانندی به نام پولیپ آدنوماتوز اتفاق می افتد و انتها بدخیمی بروز می کند. علت بروز پولیپ و سرطان بیشتر به دلیل شیوه زندگی نامناسب بوده که ممکن است در یک زمینه ژنتیکی، تاثیرگذاری آنها بیشتر شود اما برخی بیماری های ارثی نیز در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش دارند.

در برنامه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان روده بزرگ، هدف شناسایی و ثبت افراد مشکوک یا مبتلا به سرطان روده بزرگ و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت بیماران است.

عوامل خطر سرطان روده بزرگ به دو دسته تقسیم می شود:

غیر قابل اصلاح (سن، سابقه خانوادگی پولیپ یا سرطان روده بزرگ، بیماری های ارثی مانند پولیپ های آدنوماتوز)

قابل اصلاح (فعالیت بدنی ناکافی، افزایش وزن، مصرف الکل و دخانیات و گوشت قرمز و مصرف کم میوه و سبزیجات)

امروزه برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان روده بزرگ، به خصوص در افراد بالای 50سال که احتمال خطر بروز در آنها بیشتر است از دو روش به منظور بررسی افراد مشکوک استفاده می شود؛ اولین روش آزمایش خون مخفی در مدفوع است که به آسانی با انجام تست فیت به طور رایگان در همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری انجام می شود. دومین روش کولونوسکوپی است که بهترین و مطمئن ترین راه صرفا در افراد با علائم مشکوک یا دارای پاسخ تست فیت مثبت است.

مهین دخت مقدمی - کارشناس واحد بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شمال تهران / روزنامه وبلاگ ماشین

منبع: جام جم آنلاین

به "سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری و درمان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری و درمان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید