5 خوراکی کبد پسند

به گزارش وبلاگ ماشین، خوردن غذا های مفید می تواند به کاهش آسیب ناشی از بیماری های کبدی یاری کند و بدن را سالم نگه دارد. این موضوع در مورد پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند سیروز یا هپاتیت C نقش دارد. ابتلا به هر یک از این بیماری ها می تواند کبد را در فیلتر کردن مواد مغذی و پاکسازی بدن با مشکل روبرو سازد.

5 خوراکی کبد پسند

به یاد داشته باشید که قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید. در این مطلب به معرفی بعضی از خوراکی هایی که به حفظ سلامت کبد یاری می نمایند و با این عضو سازگاری دارند، پرداخته می گردد:

1. قهوه

در مورد تأمین سلامت کبد، بعضی از مطالعات نشان می دهد که قهوه خطر سیروز، سرطان و فیبروز کبدی را کاهش می دهد. تحقیقات اجرا شده در سال 2021 نیز اثبات می نماید که نوشیدن قهوه می تواند خطر ابتلا به اختلالات کبدی یا بیماری کبد چرب را تا حدود 20 درصد کاهش دهد. در همین مطالعه تعیین شد که نوشیدن قهوه خطر مرگ ناشی از بیماری کبد را تا 49 درصد کاهش می دهد.

از آنجا که قهوه معمولاً حاوی کافئین است، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می نماید که بزرگسالان مصرف کافئین خود را در حدود 400 میلی گرم قهوه در روز (حدود چهار یا پنج فنجان) محدود نمایند.

2. ماهی های چرب

طبق تحقیقات اجرا شده در سال 2015، ماهی های چرب مانند سالمون می توانند به کاهش التهاب و تجمع چربی در کبد یاری نمایند و در عین حال BMI کلی را کاهش دهند. ماهی های روغنی یا چرب بعلاوه سرشار از اسید های چرب امگا 3 هستند که برای سلامت قلب و مغز مفیدند.

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که رژیم غذایی حاوی ماهی های چرب می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد، که شایع ترین نوع سرطان کبد است، را کاهش دهد. خطر ابتلا به سرطان کبد در افرادی که حداقل دو بار در هفته از این نوع ماهی مصرف می کردند، 54 درصد کمتر بود.

3. روغن زیتون

مصرف روغن زیتون در طولانی مدت سلامت قلب را بهبود می بخشد. یک مطالعه گسترده در سال 2020 نشان می دهد که خوردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 14 درصد کاهش دهد. بعلاوه روغن زیتون می تواند به کاهش آنزیم های کبدی و چربی کبدی (که بیماری زا هستند) یاری کند. روغن زیتون میزان کلسترول خوب (HDL) را در خون افزایش می دهد که این موضوع فوایدی برای کبد دارد.

4. گردو

آجیل ها، در صورتی که به میزان مصرف شوند، میان وعده هایی مقوی و سرشار از مواد مغذی هستند که چربی های سالم بالایی نیز دارند و علاوه بر تقویت سلامت قلب و عروق، می توانند به کاهش بروز بیماری های کبدی نیز یاری نمایند. در بین انواع آجیل، گردو برترین گزینه برای کاهش بیماری کبد چرب است و این خاصیت به علت محتوای آنتی اکسیدانی و وجود اسید های چرب در گردو است. گردو دارای بیشترین اسید های چرب امگا 6 و امگا 3 و بعلاوه آنتی اکسیدان های پلی فنول است.

5. کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده بهتر از کربوهیدرات های ساده هستند، زیرا دیرتر متابولیزه می شوند و از نوسانات گسترده قند خون جلوگیری می نمایند. کربوهیدرات های پیچیده بعلاوه دارای مواد مغذی ضروری مانند روی، ویتامین های گروه B و سطوح فیبر بالاتری هستند که همگی در ارتقای سلامت کبد و متابولیسم نقش مفیدی دارند. مصرف غلات کامل مانند نان و ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای، جو، ذرت و بلغور راهی برای دریافت کربوهیدرات های پیچیده است.

منبع: برنا

منبع: فرارو

به "5 خوراکی کبد پسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 خوراکی کبد پسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید