کالبدشکافی شیربرنج و فرنی

به گزارش وبلاگ ماشین، لابد شنیده اید که می گویند مرغ را هم در عروسی هم در عزا می خورند؛ شیربرنج هم از آن غذاهایی است که هم در صبحانه می خورند، هم در شام و ناهار؛ غذایی که نیم ساعته آماده می گردد و کوچک و عظیم خانواده دوستش دارند. پایه اصلی این غذا، غلات و لبنیات است و ارزش تغذیه ای مناسب آن در حد یک غذای کامل است. شما کدام

کالبدشکافی شیربرنج و فرنی

کالبدشکافی شیربرنج و فرنی

لابد شنیده اید که می گویند مرغ را هم در عروسی هم در عزا می خورند؛ شیربرنج هم از آن غذاهایی است که هم در صبحانه می خورند، هم در شام و ناهار؛ غذایی که نیم ساعته آماده می گردد و کوچک و عظیم خانواده دوستش دارند. پایه اصلی این غذا، غلات و لبنیات است و ارزش تغذیه ای مناسب آن در حد یک غذای کامل است. شما کدام نوعش را دوست دارید؟ سرد یا داغ؟

برنج، از مهم ترین محصولات غذایی جهان و از خانواده کربوهیدرات ها است که به علت داشتن ترکیب نشاسته ای، در تامین انرژی روزانه مورد احتیاج بدن، نقش مهمی دارد. برای تهیه برنج، پوست یا شلتوک آن را که سبوس نامیده می گردد، از برنج جدا می نمایند. سبوس منبع غنی ویتامین است و حذف آن از برنج ارزش غذایی آن را کم می نماید. به طور معمول توصیه می گردد که هنگام پخت برنج، به جای آب، از آب سبوس پخته شده استفاده گردد که این کار علاوه بر افزایش مواد مغذی برنج موجب کاهش چاقی در افراد می گردد. برنج دارای مقادیر کمی پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین 1B، 2B، 3B است و باید بدانیم که هرچه برنج در مقدار آب کمتر و زمان کوتاه تری پخته گردد، ویتامین ها و مواد مغذی درون آن کمتر از بین خواهد رفت. خوردن برنج به طور معمول سبب کاهش تحریکات معده و روده می گردد.

شیر هم یکی دیگر از اجزای شیربرنج است که دارای مقادیر قابل توجهی از کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین A و بعضی ویتامین های گروه B بوده که به علت هضم آسان، طعم مناسب و قیمت مناسب خود مورد توجه عموم افراد است. مصرف مداوم و روزانه شیر سبب استحکام استخوان ها و دندان ها و هم رشد مناسب و سلامت پوست می گردد. به طور معمول شیر در بازار به صورت پاستوریزه، استریلیزه و هموژهمه عرضه می گردد. بهتر آن است که افراد، به خصوص افراد میانسال، از شیرهای با درصد چربی 5/2 یا کمتر استفاده نمایند زیرا هرچه چربی شیر کمتر گردد، کلسیم جانشین بهتری برای آن است و شیرهای کم چربی از نظر مقدار کلسیم بر شیرهای پرچرب ارجحیت دارند.

عسل، شیرین نماینده طبیعی غذا و حاوی آب، گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی، اسیدهای آبی و بعضی ویتامین ها به مقدار کم است. نقش اصلی عسل، تامین انرژی است.

هل موجود در شیربرنج، ادویه ای است که برای طعم بهتر غذا مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول در از میان بردن نفخ شکم و آرام کردن معده نقش موثری دارد. بهتر است که پیش از استفاده، دانه هل را خوب ساییده و پودر کنید.

زعفران محرک اشتها و در هضم غذا موثر است.

گلاب، در آرام کردن دردهای معده و هم آرام بخشی اعصاب موثر است.

عسل به جای شکر

مضرات شدید شکر از جمله ایجاد و توسعه بیماری قند و هم افزایش چاقی در افراد، سبب شده که این روزها استفاده از شکر در غذا بسیار کمتر از گذشته متداول باشد. بهتر آن است که هنگام پختن شیربرنج، از افزودن شکر صرف نظر نموده و به جای آن، هنگام صرف غذا از عسل برای شیرین کردن آن بهره ببرید. با اینکه عسل سبب تغییر رنگ و هم کمی تغییر طعم شیربرنج می گردد اما با توجه به مزایای آن نسبت به شکر، بهتر است که این تغییرات کوچک را به جان بخریم! در عین حال، شاید بد نباشد که یک بار هم که شده، طعم شیربرنج را بدون مواد شیرین نماینده امتحان کنید. شاید برایتان دلپذیر باشد!ارزش غذایی یک کاسه شیربرنج یا فرنی (حدود 052 گرم)

انرژی، 061 کیلوکالری

چربی، 1 گرم

پروتئین، 6 گرم

قند، 03 گرم

نگهداری

بهتر است پس از پختن غذا، بلافاصله آن را مصرف کنیم. در غیر این صورت باید آن را پس از کمی خنک شدن، در یخچال قرار دهیم. اگر غذا را در ظرف در بسته در یخچال بگذاریم، طعم و بوی غذاهای دیگر را به خود نمی گیرد. ماندگاری مناسب شیر برنج در یخچال اغلب یک تا دو روز است. هزینه تهیه شیربرنج برای یک خانواده شش نفره حدود 1000 تومان است.

هرچه برنج در آب کمتر و زمان کوتاه تری پخته گردد، مواد مغذی درون آن کمتر از بین می رود.

فرنی

مواد لازم:

آرد برنج، نصف پیمانه

شیر، 5/1 تا 2 پیمانه

گلاب، 1 قاشق غذاخوری

هل، یک چهارم قاشق چای خوری

شکر، عسل، مربا یا شیره، یک چهارم پیمانه

طرز تهیه

مانند شیربرنج است، با این تفاوت که به جای برنج، آرد برنج را در یک یا دو لیوان آب جوش حرارت می دهیم تا کم کم پخته گردد و قوام بیاید و سپس بقیه مواد را مانند شیربرنج به آن اضافه می کنیم.

می توان به جای خرید آرد برنج، آن را در منزل تهیه کرد. برای این کار، ابتدا برنج را خوب پاک نموده و می شوییم. سپس آن را کف سینی ریخته و خشک می کنیم. برنج خشک شده را در دستگاه آسیاب ریخته و آن را خرد می کنیم. مقدار ذرات آرد برنج خانگی به طور معمول کمی درشت تر از آرد صنعتی است.

فرنی از شیربرنج رقیق تر است و هضم راحت تری دارد. اما به علت آبکی بودن این غذا، مقدار مصرف آن در هر وعده غذایی باید کمتر از شیربرنج باشد. اما به علت شباهت ترکیب و ارزش غذایی شیربرنج و فرنی، انتخاب هرکدام از آنها به سلیقه و عادت غذایی شما بستگی دارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "کالبدشکافی شیربرنج و فرنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالبدشکافی شیربرنج و فرنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید