نگاهی به کاربرد پزشکی نارگیل

به گزارش وبلاگ ماشین، از شیرابه میوه این گیاه در درمان مسمومیت، وبا و به عنوان مدر استفاده می گردد. شیرابه تازه نارگیل با آرد برنج به صورت ضماد درآمده، بر روی دمل های بزرگ، زخم های قانقاریایی، و زخم های با رشد

نگاهی به کاربرد پزشکی نارگیل

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Cocos nucifera L. (Palmae)

نام انگلیسی:

Coconut Palm, Kelapa

نام فارسی:

نارگیل

مشخصات:

نارگیل نخلی بلند با ساقه ای گرد است که می تواند تا ارتفاع 30 متر رشد کند. برگ ها پر مانند، با طول 2-6 متر با جفت های متعددی از برگچه های باریک هستند. گل ها در خوشه های افشان بزرگ در بین برگ ها چیده شده اند و گل ماده در نزدیک پایه گل آذین قرار گرفته است. شیرابه تازه نارگیل با آرد برنج به صورت ضماد درآمده، بر روی دمل های بزرگ، زخم های قانقاریایی، و زخم های با رشد آهسته مالیده می شود. از شیرابه نارگیل، بعلاوه برای تب، شکایت های ادراری و برای متوقف کردن استفراغ استفاده می شود. میوه متقارن، بیضوی و با قطر حدود 20-30 سانتی متر است. الیاف فیبری ضخیمی درون بر را در بر گرفته است و چسبیده به آن، پیرابر گوشتی قرار گرفته است.

منشأ:

بومی اقیانوس آرام.

ترکیبات شیمیایی:

ترانس - زآتین، دی هیدرو زآتین، دی هیدرو زآتین - او - گلوکوزید، متا - توپولین ریبوزید، ان 6 - ایزوپنتنیل آدنین، ان 6 - بنزیل آمینوپورین و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

از شیرابه میوه این گیاه در درمان مسمومیت، وبا و به عنوان مدر استفاده می شود. شیرابه تازه نارگیل با آرد برنج به صورت ضماد درآمده، بر روی دمل های بزرگ، زخم های قانقاریایی، و زخم های با رشد آهسته مالیده می شود. از شیرابه نارگیل، بعلاوه برای تب، شکایت های ادراری و برای متوقف کردن استفراغ استفاده می شود. شیرابه نارگیل سبز نارس، به صورت جوشانده برای درمان اسهال نوشیده می شود. در جزایر ساموآ از روغن نارگیل به عنوان ملین و برای رفع کردن ناراحتی های معدی استفاده می شود. از جوشانده الیاف میوه در طب سنتی شمال شرق برزیل برای درمان اسهال و آرتریت استفاده می شده است. شیرابه نارگیل، بعلاوه به عنوان آب درمانی وریدی کوتاه مدت و برای جایگزینی مایعات بدن در موارد اضطراری به کار رفته است. پوست ریشه به عنوان قابض و بندآورنده خون ریزی به کار می رود. از این قسمت گیاه، بعلاوه برای بیماری های رحمی، برونشیت، شکایت های کبدی و اسهال خونی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: نارگیل ، همه فن حریف

آثار دارویی:

ضد درد، ضد باکتری، ضد قارچ، (13) ضد نئوپلازی، آنتی اکسیدان، ضد تک یاخته، ضد ویروس، پایین آورنده قند خون، پایین آورنده چربی خون، (19، 20) پایین آورنده فشار خون، تنظیم کننده دستگاه ایمنی و ضد تریکومونا.

عوارض جانبی:

یک مورد التهاب ملتحمه آلرژیک شغلی ناشی از گرد و غبار الیاف نارگیل گزارش شده است.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه شود.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "نگاهی به کاربرد پزشکی نارگیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی نارگیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید