عرضه اولیه شستا؛ چقدر پول سرمایه گذاری کنیم؟

به گزارش وبلاگ ماشین، سازمان تامین اجتماعی بالاخره شفاف می شود. سازمانی که وظیفه تامین حقوق میلیون ها بازنشسته را بر عهده دارد فردا چهارشنبه 27 فروردین ماه وارد بورس می شود. پیش از این چند زیرمجموعه از این سازمان وارد بازار بورس شده بودند، اما حالا نوبت سرشاخه آن ها یعنی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است که آن را با نام شستا می شناسیم. شرکتی که اولین عرضه اولیه سازمان بورس در سال 99 را به خود اختصاص داده و قرار است فردا 10 درصد سهام آن به سهامداران عرضه شود. قیمت هر سهم این شرکت در روز عرضه اولیه حداکثر 860 تومان مشخص شده و هر کد بورسی می تواند تا سقف 10 هزار سهم سفارش خرید ثبت کند. با این حساب نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه هشت میلیون و 600 هزار تومان است که با احتساب کارمزد به حدود هشت میلیون و 650 هزار تومان می رسد. البته در نهایتا تعداد کمتری به هر کد اختصاص داده خواهد شد. کارشناسان پیشبینی می کنند با در نظر دریافت مشارکت دو میلیون نفر در این عرضه اولیه، سهم هر کد بورسی از سهام شستا تقریبا چهار هزار سهم به ارزش سه میلیون و 500 هزار تومان باشد.

عرضه اولیه شستا؛ چقدر پول سرمایه گذاری کنیم؟

جزئیات عرضه اولیه شستا در روز چهارشنبه

سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا فردا چهارشنبه 27 فروردین برای اولین بار عرضه می شود. طوری که قرار است 10 درصد سهام این شرکت به همه سهامداران و دو درصد دیگر به صندوق های سرمایه گذاری فروخته شود. در اطلاعیه سازمان بورس آمده دامنه قیمت ثبت سفارش برای عرضه اولیه شستا بین 850 تا 860 تومان است و هر کد بورس نهایتا می تواند برای خرید 10 هزار سهم سفارش ثبت کند. از آنجایی که عموما نماد ها در عرضه اولیه روی حداکثر قیمت معامله می شوند، برای خرید سهام شستا باید سفارش را روی قیمت 860 تومان ارسال کنید. با این حساب ثبت سفارش خرید 10 هزار سهم با چنین قیمتی تقریبا هشت میلیون و 600 هزار تومان نقدینگی لازم دارد. ساعت ثبت سفارش بر اساس اطلاعیه سازمان بورس قرار است از طریق پیام ناظر بازار فردا قبل از آغاز معاملات اعلام شود. عموما بازه زمانی ثبت سفارش از ساعت 10 صبح آغاز و تا یک بعد از ظهر ادامه دارد. البته این بازه زمانی قطعی نیست و احتمالا مثل همیشه نباشد.

بیشتر بخوانید:

زمان عرضه اولیه شستا در بورس اعلام شد

عرضه شستا در بورس؛ دولت به دنبال چیست؟

سهم هر کد بورسی از شستا چقدر خواهد بود؟

سازمان بورس سهم هر کد بورسی از عرضه اولیه شستا را نهایتا 10 هزار سهم در نظر گرفته، اما همیشه در فرآیند عرضه اولیه مقدار کمتری به هر کد بورسی اختصاص پیدا می کند. تعداد کل سهام قابل عرضه شستا هشت میلیارد سهم است که به طور مساوی بین سفارش دهنده ها تقسیم می شود. آخرین آمار از مشارکت حدود یک میلیون و 950 هزار نفر از سهامداران در عرضه اولیه شرکت صبا تامین حکایت داشت. با این حساب اگر در عرضه اولیه فردا دو میلیون نفر برای خرید شستا سفارش ثبت کنند، کل هشت میلیارد سهم بین آن ها تقسیم شده و به هر کد بورسی تقریبا چهار هزار سهم با قیمت 860 تومان تعلق خواهد گرفت که ارزش آن حدود سه میلیون و 440 هزار تومان خواهد بود. با این حساب لازم نیست حتما هشت میلیون و 600 هزار تومان برای خرید شستا سفارش ثبت کنید. چراکه پیشبینی می شود نهایتا کمتر از نصف این رقم به هر کد معاملاتی تعلق بگیرد. از طرف دیگر کار از محکم کاری عیب نمی کند و اگر مسئله ای بابت تامین بودجه هشت میلیون و 600 هزار تومانی ندارید، می توانید تا سقف در نظر گرفته شده سفارش ثبت کنید.

توجه داشته باشید که اگر قرار باشد به هر کد بورسی نهایتا چهار هزار سهم تعلق بگیرد، تفاوتی بین فردی که پنج هزار سهم فردی که 10 هزار سهم ثبت سفارش کرده وجود نخواهد داشت. پس لازم نیست نگران سهمیه تان باشید.

ارزش سهام شستا واقعا چقدر است؟

قیمت معین شده برای هر سهم شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی 860 تومان معین شده، اما کارشناسان با بررسی دارایی این شرکت، ارزش سهام آن را مبلغ بیشتری برآورد می کند. بررسی اعداد و ارقام حسابداری این شرکت نشان می دهد ارزش ذاتی هر سهم شستا تقریبا هزار و 600 تومان است.

اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم، آخرین اطلاعات از پورتفوی شستا نشان می دهد این شرکت سرمایه گذاری حدود 74 هزار میلیارد تومان ارزش افزده بورسی دارد. حقوق صاحبان سهم 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده و مبلغ ارزش افزوده از شرکت های غیربورسی به حدود 46 هزار میلیارد تومان می رسد که نشان می دهد خالص ارزش روز دارایی شستا رقمی حدود 131 هزار میلیارد تومان است. برای همین شستا بزرگترین هولدینگ ایران لقب گرفته است! اگر این ارزش افزوده 131 هزار میلیارد تومانی را بین 80 میلیارد سهام این شرکت تقسیم کنیم، ارزش ذاتی هر سهم شستا به حدود هزار و 640 تومان خواهد بود. با توجه به اینکه سازمان بورس قیمت سهام شستا در روز عرضه اولیه را حداکثر 860 تومان در نظر گرفته است، می توان گفت: سهام شستا با 50 درصد ارزش واقعی به سفارش دهنده ها فروخته می شود. البته از آنجایی که نقدینگی لازم برای خرید سهام شستا بالا است، نمی توانیم انتظار سود دو برابری از این عرضه اولیه داشته باشیم.

زلزله عرضه اولیه شستا در بازار بورس

معاملات بورس از اول هفته تحت تاثیر عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی قرار گرفته. فشار فروش سهام به خصوص در شرکت هایی که اسفندماه وارد بورس شده بودند کاملا قابل مشاهده است. طوری که صفوف خرید آن ها به کلی جمع شده و حالا خیلی ها برای فروش سهامشان از یکدیگر سبقت می گیرند. همانطور که پیشبینی می شد، امروز آغاز معاملات با کاهش چشمگیر شاخص همراه بود. طوری که در لحظه بازگشایی بازار در ساعت 9 صبح، شاخص کل سه هزار واحد کاهش پیدا کرد و کار به جایی رسید که در فاصله یک ربع از آغاز معاملات، ثبت سفارش ها با اختلال روبرو شد. اختلالی که تا حدود یک ساعت ادامه داشت و نهایتا با رفع آن در ساعت 10، شاخص کل دوباره ریزش پیدا کرد و از 624 هزار واحد به 617 هزار واحد رسید. سهامدارانی که به دنبال جمع کردن پول برای عرضه اولیه فردا بودند، سهامشان را به فروش گذاشتند تا این ریزش هفت هزار واحدی به عنوان اولین زلزله شستا در بورس شناخته شود. هرچند در ادامه با بازگشایی نماد های متوقف شده مثل فارس، شاخص کل جان دوباره گرفت و در نهایت افزایش هزار و 900 واحدی در کارنامه امروز بازار ثبت شد.

منبع: فرارو

به "عرضه اولیه شستا؛ چقدر پول سرمایه گذاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه اولیه شستا؛ چقدر پول سرمایه گذاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید