نگاهی به ششمین نمایشگاه اقوام و عشایر ایرانی

به گزارش وبلاگ ماشین، ایرنا/ این خبر پیرامون نگاهی به ششمین نمایشگاه اقوام و عشایر ایرانی برای شما نوشته شده است.

نگاهی به ششمین نمایشگاه اقوام و عشایر ایرانی

ششمین نمایشگاه اقوام و عشایر ایرانی از سه روز گذشته در اراک گشایش یافت و اقوام مختلف از ترک، کرد، لر، ترکمن، عرب، مازنی، گیلک، بلوچ و دیگر اقوام ایرانی در کنار هم رنگین کمان رنگها و آداب را تشکل و نمایشگاهی مجذوب نماینده را برپا نمایند.

ایران کشوری است که از نژادهای مختلف تشکیل شده است. وجود مردم ترک زبان در کنار لک زبانان غرب کشور و کردهای کردستان، یکی از مجذوب نمایندهیت های کشور چهار فصل ایران است اما در ایران علاوه بر زندگی شهری و یکجانشینی، زندگی عشایری نیز در جریان است.

طوایف عشایری ایران شامل قوم کرمانج، لک، شاهسون و…می شوند. تعدد این طوایف جمعیت زیادی را شامل می گردد. بازدید از زندگی عشایری، یکی از جاذبه های توریستی کشور محسوب می گردد و از این رو مسافران زیادی برای آشنایی با عشایران به نقاط مختلف کشور سفر می نمایند.

خبرنگار مرکز اراک سری به این نمایشگاه زد و پای سخن بعضی از غرفه داران این نمایشگاه نشست که مهمترین هدف این افراد از حضور در نمایشگاه تقویت وحدت و همدلی بین اقوام مختلف ایران اسلامی و معرفی ظرفیتهای محل زندگی خود بیان شد.

نعمت اسکندری از استان اردبیل و صاحب غرفه سوغات از سرزمین ترک زبانان شیرین گفت: سوغات آذربایجان شرقی و محصولاتی شامل عسل، حلوا و گردو را برای معرفی و فروش به نمایشگاه اراک آورده ام تا مردم استان مرکزی را میهمان فراوریات خود قرار دهیم.

وی پیرامون نگاهی به ششمین نمایشگاه اقوام و عشایر ایرانی اضافه کرد: در تمامی نمایشگاه هایی که اراک میزبان بوده حضور داشته ام و مشتاق هستم تا در سالهای آینده همچنان میهان این شهر باشم.

این غرفه دار اردبیلی گفت: حضور در این نمایشگاه به سبب شرکت اقوام مختلف کرد، لر، فارس و بلوچ موجب همبستگی ملی می گردد و آشنایی قومی و قبیله ای رونق مالی را نیز به همراه دارد.

اسکندری اضافه کرد: شرکت در نمایشگاه باعث می گردد تا غرفه داران با انواع محصولات و قیمت و بازار فروش سایر استانها آشنا شوند و با خرید محصولات یکدیگر به تبادل کالا بپردازند و کار خود را رونق و توسعه دهند.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف نمایشگاه اقوام و عشایر اراک اعلام کرد: ضروری است برای استقبال بیشتر مردم، شهرداری ها و میراث فرهنگی استان مرکزی تبلیغات با دامنه گسترده تری را در فضای مجازی، رسانه ها و فضای شهری استان مرکزی افزایش دهند.

این غرفه دار اردبیلی به هزینه اجاره در محل نمایشگاه بین المللی اراک اشاره نمود و گفت: 80 میلیون ریال اجاره بهای غرفه برای 6 روز در محل نمایشگاه پرداخت می گردد که برای بعضی اقوام بسیار سنگین است.

ایرج حبیبی غرفه دار نمایشگاه در اراک از کردستان گفت: طی سه سال در نمایشگاه اقوام و عشایر با عرضه محصولات انجیر، گردو و برگ آلوچه در نمایشگاه اراک حضور دارم.

جوان 29 ساله اهل سنندج اضافه کرد: 22 سال در فراوری و فرآوری انجیر خشک فعالیت دارم و با عرضه در نمایشگاه های مختلف امرار معاش دارم.

وی اعلام کرد: بعد از حضور در نمایشگاه اراک در نمایشگاه شهرهای کاشان، تبریز، همدان، ایلام و کرمانشاه شرکت خواهم کرد و قبل از اراک در سنندج در نمایشگاه شرکت داشتم که هر کدام از استانها نقاط قوت و ضعف هایی در نمایشگاه دارند.

حبیبی درباره سود سالانه حضور در نمایشگاه اقوام و عشایر گفت: به طور میانگین سالانه چهار تا پنج میلیارد ریال عایدی کسب میکنم اما هزینه های مختلف سود خالص را ناچیز می نماید.

محمد مهردادیان از صاحبان غرفه و اهل همدان نیز گفت: از نقاط قوت نمایشگاه، حضور اقوام و اقشار مختلف از استانهای مختلف و آشنایی با محصولات و فرصت برای مبادله تجاری است.

وی اضافه کرد: از مزیتهای نمایشگاه بین المللی استان مرکزی، استقرار آن در مکان مناسب و دسترسی مردم با فضای پارکینک گسترده است و وجود فضای بزرگ برای غرفه داران موجب شده تا در ارائه و معرفی محصولات کمترین مشکل ایجاد گردد که از متولیان این بخش قدردانی می گردد.

عباس آقایی غرفه دار مازندرانی شرکت نماینده در این نمایشگاه گفت: مهمترین هدف از برگزاری نمایشگاه اقوام ایران زمین پر کردن شکافی است که بین نسل گذشته و نسل تازه باشد.

وی ادامه داد: رسم و رسوم و سبک زندگی ایرانیان برای یکدیگر ناشناخته است و برپایی نمایشگاه هایی از این دست می تواند یاری بزرگی به معرفی اقوام مختلف و سبک زندگی آنها باشد.

این شرکت نماینده مازندرانی اعلام کرد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی زمینه ای را فراهم می نماید تا به پیشینه و تاریخ غنی و مؤثر کشورمان برگردیم.

مسول روابط عمومی شرکت نمایشگاه بین المللی استان مرکزی گفت: برای معرفی نمایشگاه و اطلاع رسانی از برگزاری آن، 48 بنر تبلیغاتی در فضای شهر اراک در میادین پرتردد نصب شده است.

وی اعلام کرد: نمایشگاه بین المللی اراک در برنامه زمان بندی در کوشش است تا در مناسبت و فصول سال میزبان غرفه داران در اراک باشد تا هم استانهایی که امکان سفر و و آشنایی با محصولات فراوریی سایر استانها را ندارند از این فرصت بیشتر استفاده نمایند.

پنجمین نمایشگاه اقوام و عشایر ایرانی شامگاه یکشنبه در محل نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی در اراک در فضایی به وسعت هفت هزار متر مربع در سالن پارس و پردیس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی در اراک برپا شده است.

مهدی رمضانی اضافه کرد: این رویداد فرهنگی با حضور شرکت نمایندگانی از استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، تهران، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، هرمزگان، اصفهان، فارس، کرمان، گیلان، مازندران، همدان و مرکزی برپا شده است.

وی اعلام کرد: این رویداد با حضور مشارکت نمایندگانی با هدف تشویق کارآفرینی و اشتغال کوچک و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و ارائه سوغات محلی، آثار فرهنگی، هنری، صنایع دستی و حفظ ارزش های اصیل بومی محلی، کاهش نابرابری های مالی در راستای مهار تورم و رشد فراوری برگزار شده است.

در این گردهمایی همه روزه گروه های هنری موسیقی محلی شنه شاهو از کردستان، گروه داغلار از آذربایجان شرقی و گروه طلا از گیلان هنر اصیل ایرانی را اجرا می نمایند.

این نمایشگاه از یکشنبه نهم تا آدینه چهاردهم مهر 1402 از ساعت 15 تا 21 پذیرای علاقمندان است.

منبع: همگردی

به "نگاهی به ششمین نمایشگاه اقوام و عشایر ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به ششمین نمایشگاه اقوام و عشایر ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید