سوغات سرزمین نخل هایی که تحفه شان فقط سایه و میوه نیست

به گزارش وبلاگ ماشین، مسافران نوروزی به هر شهری که سفر می نمایند در پی سوغات مخصوص آن شهر هستند صنایع دستی که از نخل فراوری می گردد مهم ترین سوغات و صنایع دستی نقاط جنوبی کشور هستند.

سوغات سرزمین نخل هایی که تحفه شان فقط سایه و میوه نیست

وبلاگ ماشین - گروه زندگی: بی شک صنایع دستی در گردش مالی و معرفی فرهنگ هر استانی تاثیرگذار است، بنابراین توجه به این مقوله و معرفی این صنایع به گردشگران اهمیت دارد؛ به ویژه که در آستانه نوروز قرار داریم.

هرچند بعضی از صنایع دستی کارکرد گذشته خود را زیر سایه زندگی مدرن از دست داده، با این حال هنوز دیر نشده و می توانیم اکنون برای احیای صنایع دستی اقدام کنیم.

  • آشنایی با حصیربافی در سیستان و بلوچستان
  • ببینید | خانه حصیر ایران کجاست؟ | گشت وگذار در فَشتَکه ؛ نخستین روستای ملی حصیر کشور | صنایع دستی که بازار جهانی دارد

باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که صنایع دستی هر منطقه ای با منطقه دیگر تفاوت دارد، زیرا مواد اولیه برای تهیه صنایع دستی در هر منطقه ای فرق دارد. مثلا در جنوب، نخل درختی است که هم می گردد زیرسایه اش نشست، هم می گردد از میوه اش خورد و لذت برد و هم از شاخ و برگ های آن وسایلی برای رفاه زندگی ساخت. وسایلی مثل بادبرن، جارو، زیرانداز و زنبیل.

درخت نخل در جنوب کارکردهای زیادی دارد. از شاخه های آن کپر می سازند و از برگ های آن نیز برای ساختن وسایل زندگی مانند جارو، بادبزن و... استفاده می نمایند.

در ساخت وسایل گاهی از برگ های خشک و گاهی از برگ های خیس نخل استفاده می گردد، مثلا برای درست کردن جارو برگ ها را در آب می خیسانند تا نرم تر گردد و سپس آغاز به بافت می نمایند.

بی دری یکی دیگر از صنایع دستی است که از شاخ و برگ نخل تهیه می گردد و ظرفی است کوچک برای نگهداری خرما با گنجایش یک تا دو کیلو که از برگ تازه نخل ساخته می گردد.

در سیستان و بلوچستان هم سواس بافته می گردد که نوعی پای افزار محلی است که آن را از رشته های تازه و مرغوب سیس می بافند و به دمپایی های امروزی شباهت دارد، با این تفاوت که در قسمت عقب، بندی دارد که پا را در خود محکم نگاه می دارد.

کنگانی ها هم زنبیل را از برگ نخل می بافند، از این وسیله برای نگهداری وسایل استفاده می گردد، این زنبیل بسیار سبک و قابل شست و شو است که می تواند برایتان کاربرد بسیاری برای جا به جایی وسایل داشته باشد.

زیربشقابی، زیر دیگی و سفره هم با برگ نخل تهیه می گردد و در خوزستان و منطقه ها جنوبی با قیمت مناسب فروخته می گردد که تقریبا برای همه ما کاربرد فراوان دارند.

کپوبافی از دیگر صنایع دستی مردم جنوب و آبادانی هاست که با پیچیدن برگ درخت خرما به دور نی های مردابی تهیه می گردد. کپوها را معمولا به شکل سبدهای دردار، بدون در و سینی های گرد می سازند. بعضی اوقات نیز کپو را با کامواهای رنگی ترکیب می نمایند و دست سازه های بینظیری به وجود می آورند.

در کل اگر به جنوب سفر می کنید و سری به روستاها نیز می زنید باید بدانید که در بعضی روستاها بیشتر دختران و زنان صنایع دستی فراوری می نمایند و لوازم کاربردی بسیاری را با برگ های نخل می بافند، البته در بازارهای محلی نیز می توان این صنایع دستی را خریداری کرد.

البته قیمت بعضی صنایع دستی بیشتر است. باید توجه داشت که هزینه مواد اولیه برای ساخت بعضی لوازم زیاد است؛ از طرفی برای فراوری و ساخت بعضی از وسایل دستی زمان زیادی صرف می گردد، بنابراین باید کیفیت و زمان صرف شده را هم برای خرید این صنایع درنظر بگیرید.

بعلاوه باید اگر زنبیلی بافته می گردد برای آن ارزش بیشتری نسبت به یک سبد خارجی قائل شد تا منبع عایدی زنان و دختران روستایی قطع نگردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "سوغات سرزمین نخل هایی که تحفه شان فقط سایه و میوه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات سرزمین نخل هایی که تحفه شان فقط سایه و میوه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید