سایپا شاهین پلاس با موتور 16 سوپاپ تا سرانجام سال به بازار می آید ، مشخصات فنی

به گزارش وبلاگ ماشین، سایپا شاهین پلاس با موتور ME16 از شهریور ماه سال جاری وارد فراوری انبوه می گردد. این سدان سایپا قرار است برای اولین بار از موتوری استفاده کند که 16 سوپاپه است و قدرتی بیشتر از شاهین G فراوری می نماید. اما از سامانه توربوشارژ در این موتور نو خبری نیست.

سایپا شاهین پلاس با موتور 16 سوپاپ تا سرانجام سال به بازار می آید ، مشخصات فنی

موتور ME16 شاهین پلاس سایپا

بیت ران - محمد فتح اللهی: پایه و اساس موتور ME16 مگاموتور که قرار است قوای محرکه شاهین پلاس باشد، موتور تارا ایران خودرو (TU5 پلاس) است.

TU5 پلاس در حقیقت همان موتور قدیمی TU5 قدیمی پژو بود که پس از به روزرسانی قدرت آن از 105 به 113 اسب بخار رسید. گشتاور این موتور هم پس از تغییرات از 142 به 144 نیوتن متر افزایش یافت.

سری موتورهای TU برای اولین بار در سال 1382 در زیر درب موتور پژو 206 تیپ 4 مشاهده شد. یک سال بعد تیپ های 5 و 6 پژو 206 هم از این موتور استفاده کردند و ایران خودرو با تیپ 4 این هاچ بک محبوب خداحافظی کرد.

موتور TU5 به علت ساختاری 16 سوپاپه و استهلاک کم در بین محصولات ایران خودرو بسیار محبوب شد. سال ها محصولات بسیاری در ایران خودرو مانند پژو پارس و 405 از این موتور استفاده کردند تا اینکه این خودروساز تصمیم به اضافه نمودن سامانه CVVT به آن کرد. پس از ارتقاء این موتور قدیمی، ایران خودرو نام TU5 پلاس یا EC5 را برای آن انتخاب کرد.

TU5 پلاس چه فرقی با TU5 داشت؟

موتور ME16

موتور TU5 پلاس یا EC5 از پمپ روغن نو، نسل نو دینام، سامانه CVVT، سیستم تزریق سوخت نو نسبت به TU5 استفاده کرد.

همین تغییرات موجب افزایش توان و گشتاور این موتور نسبت به TU5 قدیمی شد. گفتنی است، محصولاتی که در ایران خودرو از موتور TU5 پلاس استفاده می کردند، همگی مجهز به فرمان کمکی برقی بودند. همین موضوع باعث شد تا پمپ هیدرولیک هم در مکانیزم فنی آنها حذف گردد و افت توان موتور در زمان چرخش فرمان هم احساس نگردد.

پس از بهبود عملکرد موتور TU5 قدیمی، نسخه پلاس این قوای محرکه برای اولین بار در رانا پلاس مشاهده شد. پس از این خودرو، تارا هم از موتور TU5 پلاس (EC5) استفاده کرد و بعداً پژو 207 مولتی کالر هم مجهز به این قوای محرکه شد.

سایپا شاهین پلاس با موتور تارا

شاهین پلاس

ماه ها قبل گروه خودروسازی سایپا از موتور ME16 رونمایی کرد. اما پس از رونمایی از این خودرو و انتشار تصاویر اولیه آن، تعیین شد که موتور ME16 مگاموتور همان EC5 ایران خودرو است. البته گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت که موتور ME16 با EC5 ایران خودرو تفاوت هایی دارد.

حقیقت این بود که شاهین با موتور 8 سوپاپ توربو، خریداران آن را راضی نمی کرد. از سوی دیگر، سایپا دانش فنی فراوری یک موتور 16 سوپاپه نو را هم نداشت.

پس در نتیجه به سراغ پرونده های قدیمی خود و سال هایی رفت که شراکت این خودروساز با سیتروئن تداوم داشت. سایپا سالها قبل قراردادی با سیتروئن امضاء کرد که به این کمپانی اجازه داد به دانش فنی موتور EC5 دست پیدا کند. پس از ماجراهای تحریم صنعت خودرو و رفتن سیتروئن از ایران، سایپا توانست این موتور را در مگاموتور بومی سازی کند.

پس از بومی سازی (بخوانید داخلی سازی) موتور EC5، موتور ME16 فراوری شد که اولین موتور 16 سوپاپ سایپا است. حال سایپا برنامه های بسیاری برای آن دارد و قرار است این قوای محرکه، خودروهایی مانند شاهین پلاس و کادیلا را به حرکت درآورد.

مگا موتور در آن دوران خط فراوریی کاملاً اتوماتیکی را برای فراوری این موتور مهیا کرد. این خط فراوری قابلیت آن را دارد تا بدون خطا، موتورهای شناسنامه دار فراوری کند.

یعنی تعیین است که کدام قطعه در چه روز، تاریخ و زمانی، در کدام موتور استفاده شد. این موضوع باعث می گردد که در بخش خدمات پس از فروش، فعالیت موثرتری انجام گردد.

سایپا در جریان رونمایی از موتور ME16 اظهار داشت که خط فراوری این موتور قادر است روزانه تا 610 موتور را فراوری کند. این خودروساز با تکیه بر این خط فراوری باور دارد که موتور ME16 هم خدمات پس از فروش خوبی دارد و هم زنجیره تأمین قطعات آن کامل است.

تعیینات فنی سایپا شاهین پلاس با موتور ME16

موتور ME16 سایپا شاهین پلاس

موتور ME16 دقیقاً 1587 سی سی حجم دارد. این قوای محرکه چهار سیلندر 16 سوپاپه است که نسبت تراکم 11 به یک دارد. با تعییناتی که عنوان شد، موتور ME16 سایپا شاهین پلاس می تواند 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو فراوری کند.

گشتاور خروجی آن نیز به 147 نیوتن متر رسید که در دور 4200 از تمام پتانسیل آن می توان استفاده کرد. ضروری است تأکید کنیم که در ME16 پمپ روغن و دینام نوی در مقایسه با موتور EC5 مشاهده می گردد.

اگر ME16 را با TU5 پلاس ایران خودرو مقایسه کنیم، می بینیم که توان خروجی آن 2 اسب بخار از TU5 پلاس بیشتر است. در بحث گشتاور هم ME16 به اندازه 3 نیوتن متر افزایش راندمان را تجربه کرد.

سایپا اعلام کرد نخستین خودروهایی که مجهز به این موتور خواهند شد، کادیلا و شاهین پلاس هستند. این قوای محرکه که فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ ها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو 5 را هم پاس کند.

این موتور در بحث فن آوری ساخت به بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت هایی دارد. از جمله تفاوت های موتور ME16 با TU5 پلاس می توان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگ ها و یاتاقان ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه زنی اشاره نمود. در نتیجه این اختلاف ها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.

سایپا باور دارد که موتور ME16 در هماهنگی با گیربکس پنج سرعته دستی، 7 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می سوزاند. با اینکه این رقم به بیان سایپا عدد مناسبی است، اما کارشناسان این خودروساز ایرانی همچنان مشغول کالیبره کردن بهتر آن هستند.

سایپا شاهین پلاس چه زمانی فراوری می گردد؟

شایپا شاهین پلاس با موتور ME16

منابع مطلع به بیت ران اظهار داشتند که سایپا از شهریور ماه سال جاری، استارت فراوری شاهین پلاس با موتور ME16 را می زند. از همین رو، احتمال آن وجود دارد که این سدان سایپا تا اواخر سال جاری وارد بازار خودرو کشورمان گردد.

در بحث قیمت نهایی این خودرو هم شواهد حاکی از افزایش قیمت شاهین پلاس نسبت به شاهین G است. شاهین G اکنون 425/166/000 تومان به وسیله سایپا به فروش می رسد.

اما قیمت نهایی آن در بازار آزاد برای مدل های 1402 حدوداً 565 میلیون تومان است. گفتنی است که قیمت شاهین G در فروردین ماه سال جاری حول و حوش 740 میلیون تومان بود!

پس از اتفاقی که برای قیمت دنا پلاس توربوشارژ جوانان رخ داد، بعید نیست سایپا هم بخواهد سناریو مشابهی را برای شاهین پیاده کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید منتظر سایپا شاهین پلاس با قیمتی در حدود 460 میلیون تومان باشیم. البته شاهین پلاس در زمینه امکانات رفاهی، کاملاً با شاهین G فرق دارد.

شاهین پلاس در دور سوم طرح یکپارچه فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه به فروش خواهد رسید. البته هنوز قیمت نهایی این خودرو تعیین نیست.

امکانات سایپا شاهین پلاس

نسخه پلاس شاهین داشبورد، رو دری ها و تریم داخلی متفاوتی خواهد داشت. سایپا در زمان رونمایی از این خودرو اظهار داشت که شاهین پلاس با امکانات ایمنی و رفاهی نو در جایگاهی بالاتر از شاهین G و شاهین CVT قرار می گیرد.

از جمله امکانات نسخه پلاس شاهین می توان به سانروف، تریم چرم مصنوعی برای صندلی ها، نمایشگر لمسی داشبورد، ایرکاندیشن اتوماتیک، استارت دکمه ای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمه ای، سنسورهای فشار باد تایرها و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل آغاز حرکت در سربالایی و آیینه های تاشو برقی اشاره نمود.

سایپا بیان کرد که مدل فول شاهین پلاس دارای ایربگ های جانبی، کروز کنترل، مانیتور لمسی نو، شیشه های دودی عقب و… هم خواهد بود.

زوتی DL5 پارس خودرو به تهران رسید / تصاویر اختصاصی و تعیینات فنی

تارا EFP سال جاری به بازار می آید / افزایش 47 اسب بخاری قدرت تارا ایران خودرو

دنا پلاس توربو جوانان 0/5 ثانیه سریعتر از دنا پلاس توربو / تعیینات فنی و امکانات

فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در بازار خودرو چین مقرون به صرفه شد / هزینه سرویس های دوره ای

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه / آموزش مرحله به مرحله

فهرست قیمت محصولات سایپا اعلام شد / خرداد 1402

منبع: بیت ران

به "سایپا شاهین پلاس با موتور 16 سوپاپ تا سرانجام سال به بازار می آید ، مشخصات فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایپا شاهین پلاس با موتور 16 سوپاپ تا سرانجام سال به بازار می آید ، مشخصات فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید