راهنمای خرید پراید و تفاوت مدل های آن

به گزارش وبلاگ ماشین، کدام مدل از انواع پراید را بخریم؟ احتمالا اگر قصد خرید پراید، این خودروی محبوب و کوچولوی ایرانی ها را داشته باشید، می دانید که این خودرو از زمان ورودش به ایران، تا امروز در انواع مدل ها و فیس لیفت های مختلف در بازار عرضه شده است. در این راهنمای خرید پراید قصد داریم تا انواع پراید را با هم مقایسه کنیم و فرق مدل های مختلف پراید را با هم آنالیز کنیم.

راهنمای خرید پراید و تفاوت مدل های آن

مروری بر تاریخچه پراید

همانطور که می دانید. انتها پراید در سال 1399 رقم خورد و خط فراوری این خودرو در شرکت سایپا برای همواره متوقف شد. برخلاف تصور عموم که زادگاه پراید را کارخانه کیا موتورز کره ای ها می دانند، پراید اولین بار در ژاپن با همکاری دو شرکت خودروسازی مزدا و فورد فراوری شد. پراید یا مزدا 121 در دهه هشتاد میلادی برای عرضه با نام فورد فستیوا به بازار آمریکای شمالی و استرالیا فرستاده شد. اما با اعلام اداره ایمنی بزرگراههای آمریکا، این خودرو به عنوان بدترین خودرو از لحاظ ایمنی شناخته شد و خیلی زود مهر برگشت به قاره کهن به پیشانی آن نشست.

این بار شرکت کیا موتورز کره، امتیاز ساخت این خودروی سایز کوچک از همه جا رانده را خرید و از سال 1987 خط فراوری این خودرو با نام کیا پراید در این شرکت شروع شد. نسل اول تنها تا سال 1993 و نسل بعدی در دو نسخه هاچ بک و سدان با نام های GTX و XL تا سال 2000 مهمان کره ای ها بودند و عمر پراید در این کشور نیز به اتمام رسید.

سال 1372 با امضای قراردادی میان شرکت های سایپا و کیا موتورز، امتیاز فراوری پراید به این شرکت داخلی واگذار شد. پراید در زمان ورود به ایران و با توجه به عدم تنوع در بازار خودرو به شدت مورد استقبال نهاده شد. پراید اکنون و پس از گذشت حدود سه دهه از حضورش در بازار کشور، بعد از پیکان یکی دیگر از خودروهای نوستالژی ماست. این خودرو طی این سال ها در مدل های مختلفی فراوری شده است.

مقایسه انواع پراید با یکدیگر

برای اینکه بدانیم کدام پراید برای خرید مناسب تر است، باید ابتدا در خصوص تمامی مدل های این خودرو اطلاعات کاملی داشته باشیم. در ادامه ما کوشش نموده ایم تا انواع مدل پراید را آنالیز کنیم تا شما بتوانید راحت تر این مقایسه را انجام دهید.

پراید صبا

پراید صبا؛ یادگار روزهای شروعین

اولین پرایدی که به ایران وارد شد، پراید صبا نام گرفت. خودرویی کوچک، مقرون به صرفه، کم مصرف و زیبا (البته در آن سال ها) که بسیار محبوب شد. این خودرو شکل و شمایل اصلی پراید را دارد و مدل های از صبا به بعد، تنها دچار تغییرات جزئی شده اند و سایه ای از صبا را به همراه خود دارند.

پراید صبا از یک موتور 1.3 لیتری 4 سیلندر خطی بهره می برد که می تواند تنها 63 اسب بخار قدرت فراوری کند. با این که قدرت موتور این خودرو کم است، به لطف وزن پایینش به راحتی میتوان سرعت های بالایی را در آن تجربه کرد. پراید صبا مانند تمام پرایدهای بعد از آن یک گیربکس دستی 5 سرعته دارد. حاصل همکاری این سیستم فنی شتاب صفر تا صد 15 ثانیه است. این مدل تا سال 1389 بر روی خط فراوری قرار داشت و در اواخر، مدل دوگانه سوز آن نیز به بازار عرضه شد.

علاوه بر نکات بالا استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری پایین تنها ویژگی های مثبت این خودروی پر از ضعف است. استاندارد آلایندگی یورو 2، نداشتن ترمز ABS، بدنه ضعیف و در نتیجه ایمنی بسیار پایین، از مهمترین نقاط ضعف پراید صبا به شمار می فرایند. با تمامی این نقطه ضعف ها، پراید صبا را به واسطه مصرف سوخت و استهلاک پایین می توان یک خودروی مناسب برای مصارف شهری دانست. البته نداشتن فرمان هیدرولیک و آلایندگی بالا باعث می گردد کنار گذاشتن آن از مصارف شهری و برون شهری تصمیم عاقلانه ای به نظر برسد!

شما می توانید آخرین قیمت خرید و فروش پراید صبا را در سایت وبلاگ ماشین مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: فرق تیپ های مختلف پژو 206 با یکدیگر

پراید نسیم

پراید نسیم؛ اولین پراید هاچ بک

دومین پراید از انواع پراید که درباره آن صحبت می کنیم، پراید نسیم است. نسیم مدل هاچ بک پراید صباست، با همان ویژگی های فنی و امکانات و تجهیزات نداشته اش! البته که این مدل پراید در اولین سال های فراوری یکی از پرطرفدارترین خودروها، به خصوص در میان جوانان، بود.

پراید نسیم نیز مانند صبا بین سالهای 72 تا 89 فراوری شد. ظاهر بیرونی و طراحی داخلی این دو مدل که وجه اشتراکات زیادی دارند، با توجه به پیشرفت طراحی در صنعت خودروسازی امروز جای بحث و آنالیز زیادی ندارد.

از لحاظ نقاط قوت و ضعف این خودرو هم در سطح پراید صبا قرار میگیرد، با این تفاوت که کیفیت سواری بهتری را برای راننده و سرنشین فراهم می نماید. علت این امر این است که پلتفرم پراید از ابتدا برای خودروی هاچ بک طراحی شده بود و همین موضوع، سبب عملکرد بهتر سیستم فنی بر روی بدنه هاچ بک پراید نسیم شده است.

این خودرو سا ل هاست که از خط فراوری خارج شده، هرچند که نمونه های کارنموده آن همچنان در بازار حضور دارند. شما می توانید آخرین قیمت خرید و فروش پراید نسیم را در سایت وبلاگ ماشین مشاهده کنید.

پراید 131؛ شبیه ترین فیس لیفت به پراید صبا

فراوری پراید 131 یکی از فیس لیفت های پراید صبا در سال 1389 و با توقف فراوری مدل صبا شروع شد. این مدل از انواع پراید که شبیه ترین مدل به پراید اولیه است، جزو آخرین مدل هایی بود که خط فراوری آن در نیمه اول سال جاری (1399) متوقف شد.

پراید 131 ابتدا در 5 تیپ مختلف به مشتریان عرضه شد. سیستم فنی به کار رفته در این مدل همچون مدل های قبلی و تفاوت تیپ های آن در سطح آپشن های به کار رفته در آن ها بود.

از سال 1391 با اجباری شدن تجهیز خودروها به ترمز ABS دو تیپ LX و ST از رده خارج شدند و فراوری سه تیپ SX، EX و SL ادامه یافت. تیپ بعدی که به خط فراوری این مدل اضافه شد، LE بود که آن هم به علت فقدان فرمان هیدرولیک و کیسه هوا پس از مدتی توقف فراوری شد.

در نهایت، پراید 131 از سال 1392 در دو تیپ تازه SE و TL به فراوری رسید. هر دوی این تیپ ها دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و ترمز ABS هستند و پیروز به کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 شده اند.

SE که کاملترین تیپ پراید 131 است، علاوه بر آپشن های ذکر شده دارای فرمان هیدرولیک نیز هست. با آنکه در ظاهر پراید 131 تنها در گرافیک چراغ ها، راهنمای جلو وشکل سپرهای جلو و عقب تغییرات جزئی نسبت به پراید صبا اعمال شده است، به علت اضافه شدن آپشن های ذکر شده کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو نسبت به ورژن قدیمی خود کاملا متحول شده است.

مصرف سوخت پایین یکی از بزرگترین مزیتهای انواع پراید است. این مدل هم از این قاعده مستثنی نیست و مانند سایر هم خانواده های خود، از مصرف سوخت ترکیبی آن 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

برای اطلاع از آخرین قیمت خرید و فروش پراید 131 به بخش آگهی های خودرو در سایت وبلاگ ماشین مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مقرون به صرفهترین ماشین های ایرانی

پراید 132

پراید 132 و 141؛ اندکی متفاوت تر!

دو مدل دیگر از انواع پراید که باید درباره شان صحبت کنیم، پراید 141 و پراید 131 هستند. پراید 141 و 132 فیس لیفت های دهه هشتاد پراید صبا هستند که تغییرات بیشتری نسبت به مدل 131 در ظاهر آنها ایجاد شده است.

فراوری پراید 141 در سال 1382 شروع و تا سال 1394 ادامه داشت. این خودرو در واقع اولین و متفاوت ترین فیس لیفت پراید صبا است که به علت وجود بعضی مسائل، خصوصا در سالهای اولیه فراوری، زودتر از سایر فیس لیفت های پراید از خط فراوری خارج شد.

بیشترین تغییر ظاهری 141 در نمای عقب آن ایجاد شده است. طراحی تازه و متفاوت صندوق عقب این خودرو هم به مذاق بسیاری از مشتریان خوش آمد و هم باعث ایجاد فضای بزرگتری برای صندوق عقب آن شد. علاوه بر این، جلو پنجره تازه، تغییر در زه های روی درها و همرنگ شدن سپرهای جلو و عقب با بدنه از دیگر تغییرات ظاهر پراید 141 بود.

با این حال، کیفیت پایین ساخت و عایق بندی نامناسب که باعث نفوذ آب به داخل خودرو می شد، در کنار سر و صداهای اضافه داخل کابین و عملکرد ضعیف سیستم ترمز موجب بدنامی این خودرو در میان انواع مختلف پراید شده است.

از آنجا که 141 قدیمی ترین فیس لیفت پراید صباست، اولین بار در این خودرو تغییر داشبورد و کنسول میانی ایجاد شد. این تغییر داخلی به مرور به همه مدلهای پراید تعمیم داده شد. هر چند که داشبورد تازه، کابین پراید را از حالت قدیمی سابق خارج کرد، اما همچنان کیفیت بسیار پایین پلاستیک مصرفی در ساخت آن، به شدت توی ذوق می زد و از ایجاد زیبایی بصری در آن می کاست. در مدل 141 هم مانند سایر مدل ها، تیپ SE دارای ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و کیسه هواست و نسبت به سایر تیپ ها فزونی دارد.

پراید 132، دومین فیس لیفت پراید صبا، در سال 87 طراحی، فراوری و به بازار عرضه شد. در این خودرو هم مانند مدل هایی که تا به حال ذکر شد سیستم فنی همان است و تنها پوسته بیرونی پراید تغییر نموده است. فرمت کلی و اصلی پراید مجددا به این مدل برگشت و با حفظ فرم کلی، مهمترین تغییرات ظاهری را در فرم و گرافیک چراغ های جلو و عقب شاهد هستیم.

در پراید 132 علاوه بر سپرها، زه های کناری نیز همرنگ با بدنه طراحی شدهاند. پراید 132 یکی از مدل هایی است که با استقبال خوبی از سوی مشتریان روبرو شد. این خودرو هم مانند سایر مدل های پراید در تیپ های چندگانه با تفاوت در امکانات و تجهیزات رفاهی فراوری شد و باز هم مانند دیگر همتایانش SE کامل ترین تیپ آن است.

با مراجعه به سایت وبلاگ ماشین می توانید از آخرین قیمت خرید و فروش پراید 132 و آخرین قیمت خرید و فروش پراید 141 آگاه شوید.

پراید 111

پراید 111؛ دوست داشتنی ترین پراید!

پراید 111 دومین هاچبک از انواع پراید و در واقع، فیس لیفت پراید نسیم است. این خودرو که به نوعی هم می توان آن را نسخه هاچ بک پراید 132 دانست، از همان ابتدا به شدت مورد توجه مشتریان نهاده شد.

پراید 111 با قیمت مناسب و البته ظاهر قابل قبول و دوست داشتنی خود از نظر اندازه فروش به رقیبی جدی برای هاچ بک همواره محبوب بازار، پژو 206 تبدیل شد. پراید 111 از مدل های بسیار پیروز و محبوب خانواده سایپا بوده و هست. فراوری این خودرو نیز تا اردیبهشت سال 99 ادامه داشت.

با توجه به ظاهر خوب و ابعاد کوچک پراید 111، این خودرو یکی از برترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب های موجود برای مصارف شهری است و قطعا تا سال های زیادی شاهد تردد این خودروی کوچک و دوستداشتنی در معابر شهری خواهیم بود. هرچند که این خودرو هم همان نقاط ضعف همیشگی پراید را دارد.

شما می توانید با مراجعه به سایت وبلاگ ماشین، از آخرین قیمت خرید و فروش پراید 111 را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید خودروی کمتر از 100 میلیون تومان

کدام مدل از انواع پراید مناسب خرید است؟

در انتها، اگر بخواهیم به این پرسش که کدام مدل از انواع پراید را بخریم؟ پاسخ دهیم، با توجه به اشتراکات زیاد در مدل های مختلف پراید می توان به یک جمع بندی جامع رسید.

پراید یک خودروی کوچک است که مصرف سوخت آن مناسب، استهلاک آن کم و هزینه تعمیر و نگهداری آن نسبت به تمام خودروهای موجود در بازار پایین تر است. اما بزرگترین ضعف پراید در تمامی مدل ها،رایمنی بسیار پایین آن است که سال ها مورد انتقاد شدید نهاده شده است، به همین علت باید پراید را به طور کلی یک خودروی مناسب صرفا برای مصارف شهری دانست!

در نتیجه، با توجه به این ضعف ایمنی، پر واضح است که بهتر است تنها به سراغ تیپ SE از مدل های مختلف این خودرو که کامل ترین تجهیزات ایمنی را دارد، برویم.

از طرفی کیفیت پایین متریال از دیگر نقاط ضعف مشترک در میان تمام مدل هاست که از این نظر هیچکدام نسبت به دیگری فزونی ندارند. با توجه به مطالب عنوان شده، پراید صبا و نسیم را به علت قدیمی بودن و پراید 141 را به جهت نقص های زیاد خصوصا در سیستم ترمز و کیفیت ساخت، می توان از میان گزینه های انتخابی کنار گذاشت!

در نهایت، اگر در پی خرید پراید سدان هستید، تیپ SE پراید 131 و پراید 132 برترین گزینه برای شماست. بعلاوه، اگر در پی خرید خودروی هاچ بک هستید، پراید 111 انتخابی است که در پیش رو دارید.

نظر شما درباره انواع مدل های مختلف پراید چیست؟ شما تجربه رانندگی با کدام یک از این خودروها دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما و سایر خوانندگان بلاگ وبلاگ ماشین در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "راهنمای خرید پراید و تفاوت مدل های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید پراید و تفاوت مدل های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید