صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان سمنان

به گزارش وبلاگ ماشین، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان سمنان مشاهده می شود.

صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان سمنان

جعفر صفاخواه اظهار کرد: معرق، منبت، گره چینی و حجم های چوبی، شبکه بری های حجیم فلزی، دست بافته های ابریشمین، نگارگری و تذهیب های زرین، گلیم، گلیچ و جاجیم، ظروف سفالی، نمد، پارچه قلمکار و ...از جمله صنایع دستی استان سمنان و تبلور هنر مردم در این منطقه هستند.

وی از تنوع آب و هوایی به عنوان عاملی موثر در تنوع صنایع دستی استان نام برد و شرح داد: هنر و صنایع دستی در این استان بواسطه تنوع آب و هوایی و اقلیمی در هر منطقه استان ویژگی خاص خود را از نظر نقش، رنگ و کاربرد دارد و این تنوع بر روی ظروف، دست بافته ها و اقلام صنایع دستی این استان طی هزاران سال نمود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سفال، سرامیک، گلیم، قلمکار، منبت، معرق، نمداقتصادی، دست بافته های سنتی و .. از صنایع دستی فعال استان سمنان است، افزود: پیشینه صنایع دستی و هنرهای سنتی در این استان به بیش از 6 هزار سال می رسد.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: هنر سفال و سرامیک در استان سمنان حدود شش هزار سال قدمت دارد و پیشینه هنر نساجی سنتی، گلیم بافی، رودوزی های سنتی و منبت چوب در این استان نیز به حدود 200 تا 500 سال قبل برمی گردد.

وی، لازمه زنده نگه داشتن، احیا و ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی در این استان را حمایت از هنرمندان صنایع دستی ارزیابی و گفت: در حال حاضر 145 کارگاه تولید صنایع دستی و 23 تعاونی فعال صنایع دستی در استان فعالیت دارند.

وی به حمایت ها از هنرمدان استان پرداخت و گفت: در این راستا 18 میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی استان در سال گذشته پرداخت شده است.

صفاخواه با اشاره به اینکه بیش از 4 هزار و 500 هنرمند صنایع دستی در این استان مشغول فعالیت هستند، گفت: 12 مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته صادر شد.

او با بیان اینکه 207 مجوز صنایع دستی در سال گذشته صادر شده، افزود: استان سمنان دارای 48 رشته فعال صنایع دستی است.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از صدور 109 پروانه تولید انفرادی، 15 پروانه تولید کارگاهی، 83 کارت شناسایی و 172 گواهی آموزشی در سال گذشته در استان سمنان خبر داد و اظهار کرد: 917 هنرمند صنایع دستی در سال گذشته تحت پوشش بیمه قرار داشتند.

صفاخواه با اشاره به فعالیت 3 خانه صنایع دستی در استان، افزود: چهار فروشگاه فعال صنایع دستی، 6 بازارچه موقت و 2 بازارچه دائمی صنایع دستی تا سال گذشته ایجاد شد.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از دریافت 2 نشان ملی مرغوبیت کالا توسط هنرمندان صنایع دستی استان در سال گذشته خبر داد و افزود: هنرمندان استان 2 میلیارد و 50 میلیون ریال در بازارچه های موقت صنایع دستی فروش داشتند.

او به برگزاری پنج دوره آموزشی عمومی و تخصصی صنایع دستی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: صنایع دستی استان در سال گذشته مبلغ 36 هزار دلار صادرات داشته است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با تأکید بر اینکه صنایع دستی، رمز اقتصاد مقاومتی، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست، تأکید کرد: توسعه و ترویج صنایع دستی می تواند نقش مهمی در اشتغالزایی و رشد اقتصادی استان داشته باشد.

منبع: همگردی

به "صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید