خود را نبین که رَستی

به گزارش وبلاگ ماشین، آیا امکان دارد که یک انسان کاملا فداکار باشد؟ اگر با بدبینی بخواهیم جواب بدهیم، نه! ولی داشتن افکار و کردار فداکارانه نه تنها ممکن است بلکه احساسی حقیقی از خشنودی و رضایتمندی و شادی پایدار در انسان به وجود می آورد.

خود را نبین که رَستی

نویسنده: اعظم ولی قیداری

تمرین از خودگذشتگی

آیا امکان دارد که یک انسان کاملا فداکار باشد؟ اگر با بدبینی بخواهیم جواب بدهیم، نه! ولی داشتن افکار و کردار فداکارانه نه تنها ممکن است بلکه احساسی حقیقی از خشنودی و رضایتمندی و شادی پایدار در انسان به وجود می آورد.

فداکاری به این معنی است که بدون این که منتظر سود یا پاداش باشیم، عملی را انجام دهیم. اگر به دیگران یاری می کنیم و در عوض در انتظار شناخته شدن هستیم، عمل ما فداکارانه نیست. فداکاری واقعی این است که خودمان را جای دیگران بگذاریم، خدمات ما به دیگران نباید صدقه ای از سر دلسوزی باشد بلکه باید همدلی با آنها، انگیزه اصلی مان باشد. وقتی به دیگران یاری می کنیم باید خودمان را جای آنها بگذاریم تا بتوانیم مشکلا ت و رنج هایشان را درک کنیم و به فکر جبران نباشیم.

مراتب فداکاری

اگر می خواهید انسان فداکاری باشید؛ آن هم یک فداکار واقعی؛ باید این پیش شرط ها را در خود ایجاد کنید:

غلبه بر غرور و تکبر:

اگر فداکاری حقیقی باشد، کارهای نیک را برای خوشایند دیگران انجام نمی دهیم. این کارها برای برنده شدن در مسابقه نیکوکاری یا اثبات خوبی مان به دیگران نیست و حتی انگیزه مان انجام کار نیک و یاری به دیگران نخواهد بود. فداکاری و ازخودگذشتگی باعث غرور نمی گردد بلکه کاملا اثری عکس دارد.

عمیق شدن درک:

وقتی کارها را با انگیزه خودخواهی انجام می دهیم، درکمان را گرفتار و محدود می کنیم و در انجام هر کاری فقط در پی سود و منفعت آن خواهیم بود. انجام کارها با انگیزه یاری به دیگران، باعث می گردد درکمان را نسبت به خود و هویتمان رشد دهیم و بالا ببریم و در نتیجه می توانیم از موفقیت دیگران لذت ببریم و در یاری و خدمت به دیگران به خشنودی حقیقی برسیم. این نوع دید به زندگی برترین دیوار دفاعی در برابر خودخواهی، گدامنشی و غرور است.

دوستی واقعی:

دوستی و عشق ورزیدن مثل معامله پایاپای در یک مزایده نیست. عشق واقعی و فداکاری یعنی یکی شدن با دیگران. عشق و دوستی واقعی همراه با فراموش کردن خود و در اولویت بودن دیگران است.

فداکاربودن مجذوب نماینده است:

انجام کارهای خیرخواهانه به انگیزه تمجید و ستایش اطرافیان، می تواند برای مدتی کوتاه توجه دیگران را به ما جلب کند ولی این توجه گذرا خواهد بود و اعمال فداکارانه احساس قدردانی قلبی و حقیقی را در پی خواهدداشت. وقتی واقعا ازخودگذشته باشیم، به طور غیرارادی و خودبه خودی این احساس قدردانی در دیگران نسبت به ما زنده می گردد.

چطور کمتر خودخواه باشیم؟

به جای این که توجه تان به خودتان باشد به دیگران بیشتر توجه کنید، همواره همه چیز مطابق میل شما نخواهد بود.

به زندگی دیگران توجه کنید و به حرف های بقیه گوش دهید. خودتان را برای یاری به خانواده و دوستانتان آماده کنید. این کار باعث می گردد احساس بهتری داشته باشید و جهت زندگی تان هموارتر گردد.

درهای روابط تان با دیگران را با صحبت، خشنودکردن و نشان دادن توجه به همسایه ها و افراد غریبه بازکنید. می گویند: هیچ انسانی یک جزیره تنها نیست، این جمله حقیقت دارد. نیازی نیست از دیگران فاصله بگیرید اگر با آنها رابطه برقرار کنید، احساس رهایی خواهید داشت و پیشرفت خواهیدکرد و احساس دلسوزی و غمخواری نسبت به دیگران در شما آشکار خواهد شد.

فکرکنید:

چرا خودمحور هستید؟ آیا با خودمحوری خودتان را ضایع خواهیدکرد؟ اگر این طور فکر می کنید، خودمحوری را متوقف کنید. همواره نمی توانید در پی خواسته های خود باشید. همه هدف ها و برنامه های دنیا به میل شما نمی چرخد.

داوطلب یاری به دیگران و نیازمندان باشید:

این برترین راهی است که می تواند احساس تواضع و مهربانی را در شما ایجاد کند. در بیمارستان یا برای حمایت از حیوانات داوطلب شوید یا پرستاری افراد سالمند یا ازکار افتاده را به عهده بگیرید. این کارها قلبتان را گرم خواهد نمود و حسی متفاوت به شما خواهد داد.

انتظار نداشته باشید همه چیز مطابق میل شما باشد:

اگر اشتباهی رخ می دهد، مثبت باشید. به یاد داشته باشید همواره خانواده و دوستانتان از شما حمایت خواهند کرد.

اعتمادبه نفس داشته باشید:

خودخواه بودن گاهی به علت کمبود اعتمادبه نفس است. فهرستی از کارهایی که می توانید انجام دهید روی برگه ای یادداشت و هر روز یکی از آنها را به خودتان یادآوری کنید. به یاد داشته باشید هیچ کس در انجام همه کارها خوب نیست.

منافع دیگران را هم در نظر داشته باشید و قبل از تصمیم گیری به آنها توجه کنید: قبل از اینکه کاری انجام دهید یا تصمیمی بگیرید، آثار آن را روی افراد خانواده و دوستانتان در نظر بگیرید. هر کاری که انجام می دهید، روی بقیه تاثیرگذار خواهد بود.

شکیبا باشید: یک شبه نمی توان تغییر ایجاد کرد.

آخرین توصیه ها

از این که می توانید به کسانی یاری کنید که از شما فرصت ها و شانس های کمتری داشته اند، شادمان باشید.

آن قدر ملایم عمل نکنید که دیگران بتوانند از شما سوءاستفاده نمایند. قوی، محکم و در عین حال انعطاف پذیر باشید.

نظرات دیگران را بشنوید و قبول کنید. نجیب باشید و از غرور بپرهیزید.

به متواضع بودنتان افتخار نکنید که شما را تبدیل به شخصی متظاهر می نماید.

منبع: هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "خود را نبین که رَستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خود را نبین که رَستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید