تاثیر موسیقی بر روی رشد گیاهان

به گزارش وبلاگ ماشین، شاید شما هم از افراد مختلفی شنیده باشید که موسیقی بر گیاهان و رشد آن ها تاثیر گذار است؛ اما آیا تا کنون فرصت نموده اید که مطالبی در رابطه با این موضوع بخوانید و یا کار هایی در رابطه با راست آزمایی آن انجام دهید؟ ما در اینجا قصد داریم که در رابطه با موسیقی و تاثیرات آن بر رشد گیاهان اطلاعاتی را در اختیار شما علاقه مندان قرار دهیم؟

تاثیر موسیقی بر روی رشد گیاهان

آیا گیاهان احساس دارند؟

در ابتدا باید بدانیم که آیا گیاهان دارای احساس هستند یا ما بیش از حد آن ها را مانند انسان ها می دانیم! جواب این سوال به دغدغه ای ذهنی برای گیاه شناسان تبدیل شده بود. در سال 1970 کتابی تحت عنوان زندگی مخفی گیاهان از طریق پیتر تامپکینس و کریستوفر برد نوشته شد که با استقبال بی نظیری نیز همراه بود.

در این کتاب معین می گردد که گیاهان علاوه بر احساسات، دارای حس شهودی و ادراک نیز هستند. آزمایش های مختلفی برای به دست آوردن این نتیجه انجام شد مثلا آن ها برای گیاهان موسیقی پخش کردند یا آن ها به تبادل نظر پرداختند و… اما بعد از گذشت زمانی کوتاه تمام آزمایشات آن ها زیر سوال رفت، اکنون که 50 سال از بروز آن یافته ها می گذرد هنوز هم علت و مدرک علمی شکل نگرفته است که با استناد به آن، بتوان گفت گیاهان از احساس برخوردار هستند.

ما به واسطه داشتن هوش می توانیم احساسات خود را بیان کنیم. گیاهان فاقد مغز و سیستم عصبی هستند و این بدان معناست که هوش برای آن ها تعریف نمی گردد ؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که قدرت درک احساس در گیاهان نیز وجود ندارد.

اگر به رفتار های گیاهان توجه نموده باشید، متوجه بعضی رفتار های خاص در آن ها خواهمی شد. به عوان مثال گیاهان ماده به سمت گیاهان نر می چرخند، بعضی از گیاهان در اثر لمس شدن واکنش نشان می دهند، گیاهان گوشت خوار حضور حشرات را می فهمند وسایر موارد دیگر. بنابراین یک تضاد میاد عدم وجود هوش در گیاهان و رفتار های آگاهانه آن ها شکل می گیرد.

در پاسخ به این تضاد باید گفت موجودات زنده نسبت به محرک های بیرونی واکنش نشان می دهند. گیاهان نیز با وجود نداشتن احساس، از طریق ابزاری چون تنجش و گرایش (گرماگرایی، سرما گرایی، آب گرایی، نور گرایی و…) پاسخ محرک های بیرونی را ارسال می نمایند چرا که موجودات زنده ای هستند .

آب، نور و جاذبه از طریق گیاهان حس می شوند و بعلاوه آن ها فرکانس هایی دارند که به واسطه آن سایر گیاهان را از خطر های احتمالی با خبر می نمایند . این همان مسئله ای است که در رابطه با تاثیر موسیقی بر گیاهان به چشم می خورد.

  • اسپینت: کوتاه ترین نوع پیانو دیواری و از ارزانترین آن ها
  • پیانو دیجیتال: از تکنولوژی دیجیتال برای فراوری صدا در آن ها استفاده شده است! دقیقا برخلاف پیانو های آکوستیک که از سیم و چکش بهره می برند و در دسته پیانو های مکانیکی قرار دارند.
  • دیواری: پیانو ای کوچک است که برای منازل کاربرد متنوع ای دارد.
  • کنسول: ارتفاع آن ها حدودا 100 الی 110 سانتی متر است و در آکادمی ها از این مدل پیانو برای تدریس استفاده می گردد.
  • بزرگ یا گراند: این دقیقا همان پیانو ای است که در کنسرت ها و سالن های بزرگ از آن استفاده می گردد و صدایی بسیار دلنشین و دلنواز دارد.

سوالی که محتمل است برای بعضی از کاربران پیش بیاید این است که اصلا گرایش و تنجش چیست؟

گرایش چیست؟

گرایش همان واکنشی است که گیاه در برابر تغییر شرایط زندگی اش نشان می دهد. به عنوان مثال گیاه حساسی را در نظر بگیرید که سریعا پس از ایجاد تغییر در شرایط محیط شروع به بروز واکنش می نماید . اگر نور کافی به این گیاه نرسد فرآیند ریختن برگ ها شروع خواهد شد. نور به نوعی غذای گیاه محسوب می گردد، هنگامی که مقدار نور کم باشد یعنی مقدار غذا کم است. گیاه با ریختن برگ های پایینی، انرژی و غذای خود را صرف رشد برگ های نو و تازه می نماید چرا که تنها به حفظ بقای خود اهمیت می دهد و کاری به جز آن انجام نمی دهد . علاوه بر ریزش برگ فرآیند هایی چون خم شدن، پیچ خوردن و خزیدن به سمت نور نیز واکنش های گرایشی گیاه به حساب می آیند.

تنجش چیست؟

تنجش نسبت به گرایش از سرعت بیشتری برخوردار است به طوری که ما می توانیم شاهد رخ دادن آن باشیم. گیاه گوشت خوار مثالی کامل برای واکنش تنجش است. این گیاه در برابر لمس شدن واکنش نشان می دهد تا باقی بماند. در پایان می توان نتیجه گرفت که عدم وجود احساسات در گیاهان مانع از درک شرایط اطراف نخواهد شد بلکه موسیقی و دیگر شرایط محیطی بر آن ها تاثیر گذار خواهند بود.

موسیقی چه تاثیری بر گیاهان خواهد گذاشت؟

طبق تحقیقات انجام گرفته، معین شد که موسیقی می تواند در رشد و حفظ سلامت گیاه تاثیر گذار باشد. برای اولین بار یک گیاه شناس اهل هندوستان آن هم در سال 1962 شروع به آنالیز رابطه میان موسیقی و رشد گیاه کرد و مشاهده نمود که 20 درصد رشد گیاهان در کنار موسیقی بیشتر از سایرین خواهد بود. علاوه بر گیاهان، این آزمایش برای محصولات کشاورزی درون مزارع نیز انجام شد و باز هم نتیجه رشد آن ها مثبت اعلام شد.

با مراجعه به سایت https://sazplaza.com می توانید از انواع ساز های موسیقی به همراه تضمین اصالت کالا تماشا نمایید.

آزمایش دیگری در گلخانه ای در کلرودا انجام گرفت که طی آن برای دسته ای از گیاهان موسیقی راک و دسته ای موسیقی پاپ پخش شد. نتیجه ای که از این آزمایش به دست آمد این بود که گیاهان در کنار پخش موسیقی راک سریع تر می مردند اما گیاهان در کنار پخش موسیقی کلاسیک شاداب تر به بقا ادامه می دادند.

آیا احساس درد در گیاهان وجود دارد؟

مغز و سیستم عصبی در گیاهان وجود ندارد، این یعنی آن ها درد را همچون ما احساس نخواهند کرد اما دیده می گردد که بسیاری از گیاهان قادر به درک محرک و آسیب جسمی هستند که از تصورات ما به دور خواهد بود.

در مثال گیاه گوشت خوار گفتیم که آن ها از توانایی حسی ای بی نظیری در برابر حشرات برخوردار هستند و خیلی سریع می توانند آن ها را شکار نمایند. گونه دیگری از گیاهان در اثر لمس شدن به سرعت برگ های خود را می بندند که این حرکت، نوعی مکانیسم دفاعی به شمار میرود. مطابق با تحقیقات گسترده در زمینه گیاهان، محققان به این نتیجه رسیده اند که محرک های حسی در سطح سلول گیاه را قادر به درک می نمایند .

موسیقی چگونه بر رشد گیاهان تاثیر گذار است؟

شاید دانستن این موضوع برای شما جالب باشد که چگونه گیاهی که گوشی برای شنیدن ندارد تحت تاثیر موسیقی قرار می گیرد؟ امواج، صدا را منتقل می نمایند. برای انجام این انتقال احتیاج از طریق نقلیه ای دارند که می تواند هوا یا آب باشد.

طی این عملیات امواج ذره هایی که در هوا وجود دارند را به حرکت و ارتعاش در می آورند که این ارتعاشات به صورت سیگنال الکتریکی در می آیند تا درون مغز تجزیه و تحلیل یابند. گیاهان که قادر به شنیدن نیستند اما آن ها می توانند ارتعاشاتی را که صدا از خود ساطع می نماید را دریافت نمایند . راهنمایی ریشه ها به سمت آب نیز در اثر دریافت ارتعاشات صدای آب درون خاک خواهد بود.

منبع: فوت و فن

به "تاثیر موسیقی بر روی رشد گیاهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر موسیقی بر روی رشد گیاهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید