تولیدکننده قدیمی کفش از راز و رمز موفقیتش می گوید ، خوش اخلاقی در کاسبی حرف اول را می زند

به گزارش وبلاگ ماشین، سراغ محله های اصیل و با قدمت تهران را که بگیری، نام محله های منطقه ما را برایت می گویند.در این محله های با اصالت، چهره هایی هستند که وقتی پای حرف شان می نشینی لابه لای جملاتشان می توانی به چند دهه پیش سفر کنی.

تولیدکننده قدیمی کفش از راز و رمز موفقیتش می گوید ، خوش اخلاقی در کاسبی حرف اول را می زند

وبلاگ ماشین-راحله عبدالحسینی :. حاج حمید چابک یکی از همین چهره هاست. 75سال دارد و از 63سال پیش تا به امروز در منطقه ما روزگار می گذراند. در محله امیریه به فروشنده کفش خوش اخلاق و خنده رو معروفیت دارد. بعد از گفت وگو با او درمی یابی این صفت به راستی برازنده اوست. حاج حمید معتقد است با خوش خلقی باید برای حل مسائل کوشید. او که حرفه پدرش را ادامه داده، حالا تجریبات خود را در اختیار پسرانش قرار می دهد. ساعتی در مغازه او مهمان شدیم تا برایمان از زندگی و کارش بگوید.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

حاج حمید چابک، 12سال بیشتر نداشت که همراه خانواده اش از اردبیل به تهران آمد. همین محله عباسی خودمان نخستین محل سکونت خانواده چابک بود. حاج حمید، یادی از آن سال ها می نماید: بعد از مدتی از محله عباسی، اسباب کشی کردیم و آمدیم محله دخانیات. چند سالی هم در خیابان اسدی منش(البرز) ساکن بودیم. حاج حمید حالا در محله منیریه است و خلاصه 6دهه از عمر 75ساله اش را در محله های منطقه ما گذرانده است.

حرفه آبا و اجدادی

حاج حمید پیشه و حرفه آبا و اجدادی اش را دنبال نموده. روزگاری را به یاد می آورد که پدرش در اردبیل مغازه کفش فروشی داشته. زمانی هم به تهران آمده همین حرفه را ادامه داده. نوجوان بودم که به همراه پدرم مش صمد و برادر بزرگ ترم در سبزه میدان کفش ها را روی میز می چیدیم و می فروختیم. آن موقع هنوز نه مغازه ای داشتیم و نه فراورینماینده بودیم. حاج حمید از دهه 40برایمان می گوید که در محله امیریه تعداد کیف و کفش فروشی ها حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسید. یک کیف و کفش درگاهی بود و دیگری کیف و کفش پروین.

حاج حمید سال ها در کیف و کفش درگاهی مشغول به کار می گردد. می گوید: کیف و کفش درگاهی سرپل امیر بهادر بود و در واقع تنها فراورینماینده کفش در این منطقه. زیر زمین فراوریی کفش بود و طبقه بالا، فروشگاه. 18سالم بود و تازه کارم را آغاز نموده بودم. سفارش گرفتن از مشتری به این صورت بود که شکل دور پا را روی کاغذ می کشیدیم تا در واقع میزان و سایز پا را بدانیم. در هفته هم فقط می توانستیم 24جفت کفش بدوزیم. نخستین کفشی را که برای خودش دوخته، خوب به یاد دارد. کفش ورنی مشکی نوک تیز با چرم طبیعی که آن روزها به کفش مدل قیصری معروف بود. دوست داشتم به عنوان کسی که در کفش فروشی کار می نماید، برترین کفش را به پا داشته باشم تا برای کارم تبلیغ خوبی باشد.

حاج حمید سال ها به دوخت و فراوری کفش مشغول می گردد تا حرفه ای گردد. درست وقتی 30ساله می گردد در میدان منیریه کیف و کفش صفا را با شراکت برادرش راه می اندازد. حاج حمید با شور و اشتیاق از آن سال ها یاد می نماید: خانواده ها از اول بهمن برای خرید شب عید می آمدند. از شمیران هم مشتری داشتیم. حاج حمید سال 1364برای خودش همین مغازه کیف و کفش را در خیابان ولی عصر(عج) را راه می اندازد و تا به امروز در همین مغازه مشغول کار است.

بیشتر مشتری های او این روزها با بچه های خود برای خرید می آیند و یادی از روزگار کودکی خود می نمایند. حاج حمید هم همواره به بچه ها کادو می دهد. جاسوئیچی، چراغ قوه، عروسک های کوچک و کادوهایی از این دست که مورد علاقه بچه هاست را در کشوی میزش دارد و آنها را خشنود می نماید و برایشان خاطره ای به جا می گذارد.

اخلاق خوش و مردمداری

گذشته از سابقه و تجربه منحصربه فرد حاج حمید چابک در فراوری و فروشندگی کفش، او در میان هم محلی ها و کسبه به خوش اخلاقی زبانزد است. از همان زمان جوانی که فروشندگی را در کنار پدرم تمرین می کردم، خیلی دوست داشتم با مشتری ها صحبت کنم و درباره کفش شرح بدهم. هر چند خوش اخلاق و خوش برخوردتر بودم نتیجه بهتری می گرفتم. متوجه شدم رمز موفقیت در کار، خوش اخلاقی است. از طرفی چون به کارم خیلی علاقه داشتم، سعی داشتم کاری کنم مشتری از خریدش راضی باشد. برای هر مشتری وقت می گذاشتم و برترین کفش را برایش می آوردم که مطابق سلیقه اش باشد. خلاصه که مشتری دست خالی بر نمی گشت. گپ وگفت با حاج حمید گذر زمان را از یاد می برد. کلام شیرین و اخلاق خوش او به راستی که باید زبانزد باشد.

اخلاق خوش او به تمام اعضای خانواده هم سرایت نموده است. معتقد است اگر ما خوش اخلاق باشیم، تأثیر مثبت و خوبی روی اطرافیان خواهیم گذاشت. می گوید: در روایات معصومین داریم که اخلاق خوش باعث وسعت روزی می گردد. تجربه زندگی هم به من نشان داده که دقیقاً همین طور است. بارها از من می پرسند چرا به کارت این همه علاقه داری و من همواره می گویم چون تعامل با مردم را دوست دارم. تعامل با مردم هم با اخلاق خوش امکان پذیر است. همواره عاشق این بودم که لباس مرتب بپوشم و جلو در مغازه بایستم و از مردم دعوت کنم که داخل شوند. بارها شده مشتری 10جفت کفش را امتحان نموده اما مطابق سلیقه اش نبوده. باز هم بدون کوچک ترین اخم و ناراحتی با او برخورد کردم. همواره به بچه های خودم هم می گویم وقتی سرکار می آیید، اخمو نباشید. در خانواده هم مسائل با صبر و تحمل حل می گردد نه با دعوا و اوقات تلخی. یادمان باشد که فقط با خوش اخلاقی کارها پیش می رود.

*منتشر شده شده در وبلاگ ماشین محله منطقه 11 در ناریخ 1393/1/20

منبع: همشهری آنلاین

به "تولیدکننده قدیمی کفش از راز و رمز موفقیتش می گوید ، خوش اخلاقی در کاسبی حرف اول را می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولیدکننده قدیمی کفش از راز و رمز موفقیتش می گوید ، خوش اخلاقی در کاسبی حرف اول را می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید