بررسی امکان برگزاری جشنواره زمستانی کیش با رویکردی متفاوت

به گزارش وبلاگ ماشین، خسرو نشان با تاکید برضرورت حمایت ازگردشگری کیش گفت: با رفع محدودیت های ناشی ازهمه گیری کرونا ، برگزاری جشنواره زمستانی کیش به سرعت عملیاتی می شود.

بررسی امکان برگزاری جشنواره زمستانی کیش با رویکردی متفاوت

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ماشین به نقل از ایلنا؛ خسرو نشان با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر فرایند ورود گردشگران به کیش، از برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره های فصلی کیش خبر داد و گفت: منطقه آزاد کیش با تمرکز بر اصل چابک بودن در برخورد با شرایط ناپایدار، تصمیم گیری سریع و توجه به جوانب مختلف ، حمایت حدبیشتری از کسب و کارهای گردشگری کیش را در اولویت قرارداده است .

وی اضافه کرد: ما برای برگزاری رویدادهای گردشگری درطول سال برنامه ریزی کرده ایم اما اجرای بسیاری از این برنامه ها درشرایطی که صنعت گردشگری تحت تاثیر شرایط ناپایدار پاندمی ویروس کرونا است ممکن نبوده و باید منتظر بهبود شرایط ناشی ازکرونا درکشور باشیم.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزادکیش، ادامه داد: خوشبختانه جزیره کیش در مبارزه با ویروس کرونا شرایط خوب و قابل قبولی دارد اما در بسیاری از موارد تابع تصمیمات اتخاذ شده در سطح ملی است و به همین دلیل برگزاری رویدادهای پاییزی در حال حاضر با وقفه همراه شده است.

نشان با بیان اینکه حیطه فعالیت های معاونت گردشگری محدود به برگزاری رویدادها نیست اظهارداشت: فعالیت های متداول و زیرساختی بسیاری در حال انجام و پیگیری است. بسیاری از تاسیسات گردشگری کیش فعالیت معمول خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه می دهند اگرچه برپایی برخی از رویدادهای گردشگری که حضور و تجمع گردشگران بیشتری را طلب می کنند درحال حاضرامکان پذیرنیست.

وی ادامه داد: باتوجه به اقدامات خوب منطقه آزاد کیش در رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت مستمر بر فرایند اجرای آن با همکاری و همراهی تمامی بهره برداران تاسیسات گردشگری در اواخرتابستان و اوایل پاییز تعداد مسافران و پروازهای ورودی کیش افزایش پیدا کرد اما از اوایل آبان و به دنبال تصمیمات ستاد مرکزی کرونا مبنی بر لزوم رعایت سقف حدبیشتر 60 درصدی ظرفیت پروازها که منجر به افزایش هزینه های سفر شد، آمار مسافران ورودی کمتر شد.

نشان گفت: در ادامه با اجرای مصوبات ستادملی کرونا و اعمال محدودیت های تعطیلی دو هفته ای اخیر در کشور، تعداد مسافران به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرد.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه گردشگران علاقمند به سفر به کیش درکنار ایمن بودن ، تنوع تفریحات و سرگرمی های این منطقه رامد نظردارند شرح داد: گفت: محدودیت استفاده از برخی امکانات مانند کلوپ های دریایی و کنسرت های موسیقی به طورقطع در کاهش کیفیت سفر و کاهش تقاضا اثر گذار بوده و با تعطیلی های اخیر، گردشگری کیش را متاثر کرده است.

وی با اشاره به حمایت از بخش های آسیب دیده گردشگری کیش گفت: صنعت گردشگری محوراصلی فعالیت های سازمان منطقه آزاد کیش و منبع عمده تامین درآمد بخشهای مختلف است . اگرچه در دو ماه ابتدایی امسال ، تاسیسات و خدمات گردشگری بسیار متضرر شدند اما بسیاری از آنها توانستند در ادامه به فعالیت خود ادامه دهند وهم اکنون شرایط مطلوبی دارند.

نشان با اشاره به چگونگی فعالیت اماکن و خدمات گردشگری و ظرفیت جذب سرمایه ها در این بخش، برضرورت توجه جدی به میزان تاب آوری اقتصادی جزیره و مراکز گردشگری و همچنین تاثیر آنها بر محیط زیست در فرایند کلی مدیریت مقصد گردشگری منطقه تاکیدکرد و گفت: در سرمایه گذاری ها به ارتقاءسطح کمی وکیفی امکانات و تفریحات و جاذبه های نوین و متفاوت گردشگری توجه بیشتری می کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت فرودگاه و اقامتگاه ها در حال افزایش است و به تناسب باید ظرفیت تفریحات نیز افزایش پیدا کند گفت:علاوه بر 52 هتل فعال در کیش 63 هتل نیز در حال ساخت است که ظرفیت پذیرش سالانه گردشگر را افزایش خواهند داد. بنابراین جاذبه های گردشگری به همان اندازه نیازمند افزایش و تنوع هستند.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه در شرایط موجود که ورود گردشگر به جزیره از حالت نرمال فصلی کمتر است، باید توازن عرضه و تقاضا مدیریت شده و واسطه هایی که قیمت تمام شده کیش برای گردشگر را افزایش می دهند کنترل و مدیریت شوند اضافه کرد: تقاضای سرمایه گذاری درعرصه گردشگری برای برخی حوزه ها بیشتر بوده و با اصل توازن عرضه و تقاضا منطبق نیست و باتوجه به اینکه به دلیل تکمیل ظرفیت صدورمجوز دراین حوزه ها امکان پذیرنیست ، این فرایند به تعویق می افتد اما از لحاظ قانونی نمی توان انحصار در واگذاری مجوزها ایجاد کرد.

وی اظهارداشت: عمده فعالیت و رویکرد معاونت گردشگری بررسی طرح های پیشنهادی و هدایت علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.البته دراین فرایند سعی داریم تا فرایندسرمایه گذاری و پیشنهادات را به سمت توسعه متوازن جزیره هدایت کنیم.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: نکته مهم این است که بیشتر سرمایه گذاران توجیه پذیری طرح های خود را بر روی بازه زمانی حضور حدبیشتری گردشگران در جزیره کیش برنامه ریزی می کنند و انتظار ندارند که به صورت مستمر در طول سال یک ضریب سودآوری را حفظ کنند. جزیره کیش به طور عادی سه بازه زمانی اوج گیری مسافر دارد که به ترتیب 20 روز اول سال و تعطیلات نوروز ، بهمن و جشن پیروزی انقلاب و شهریور می باشد و عمده درآمد سالیانه تاسیسات گردشگری از همین بازه های زمانی تامین می شود که متاسفانه امسال به دلیل گسترش ویروس کرونا، این فرصت محقق نشده است.

نشان با بیان اینکه ما هم اکنون در حال کار بر روی طرح های زیرساختی متعددی در جزیره کیش هستیم و مشاورانی مجرب در این زمینه پژوهش های خوبی را به ثمررسانده اند ابراز امیدواری کرد در فازهای بعدی نتایج موثر کارهای اجرایی سبب شود سرمایه گذاران و بهره برداران تاسیسات گردشگری افق بهتری را پیش روی خود دیده و به تناسب گردشگران جزیره نیز با کیفیت تر و بیشتر شوند.

وی با اشاره به وجود فضای مناسب جهت توسعه گردشگری رویدادمحور و همایش محور در جزیره کیش گفت: متاسفانه همه بخش های مختلف گردشگری دنیا بعد از ویروس کرونا دچار مشکل شدند و یکی از این بخش ها نیز همین برگزاری رویدادهاست.

معاون گردشگری کیش با اشاره به تلاش های انجام شده در تغییر نگرش و جستجوی راهکارهای نوآورانه در انطباق با شرایط ناشی از ویروس کرونا از انتشار فراخوانی در ابتدای سال با هدف جذب ایده های نوآورانه جهت برگزاری جشنواره ها با رعایت شرایط پاندمی خبر داد و گفت : با وجود مشارکت خوب و دریافت طرح ها و ایده های فراوان متاسفانه با تغییر رویکرد بین المللی نسبت به چگونگی تعامل و برخورد با شرایط پاندمی عملیاتی شدن این ایده ها امکان پذیر نبود.

نشان ادامه داد: البته در شرایط موجود به صورت مجازی همایش ها و وبینارها برگزار می شود که در بیشترموارد منجر به ورود مسافر و گردشگر به جزیره کیش نمی شود، حال آنکه برای ما ورود گردشگر به جزیره، اقامت و استفاده ازامکانات تفریحی و گردشگری منطقه سود آوربوده و تاثیر مثبت بر اقتصاد جزیره خواهد داشت. البته در حال بررسی امکان برگزاری جشنواره زمستانی کیش با رویکردی متفاوت هستیم و چنانچه شرایط بهتر شود با حدبیشتر سرعت این طرح ها را عملیاتی می کنیم.

وی با اشاره به لزوم توجه به بازاریابی و نظارت در فعالیت ها گفت: امروز بحث بازاریابی و تبلیغات گردشگری در ساختار سازمانی جایگاه خوبی پیدا کرده است و برنامه ریزی های موثر و هدف گذاری های خوبی شده است که همزمان بحث نظارت مستمر نیز بر فعالیت ها و پروتکل های بهداشتی در راس فعالیت های ما بوده و ادامه خواهد داشت.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش در خاتمه ابرازامیدواری کرد به زودی با تثبیت شرایط و رفع پاندمی کرونا شاهد شکوفایی مجدد فعالیت های گردشگری در جزیره بوده و ورود گردشگران از استان های مختلف کشور به این جزیره زیبا افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "بررسی امکان برگزاری جشنواره زمستانی کیش با رویکردی متفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی امکان برگزاری جشنواره زمستانی کیش با رویکردی متفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید