بارش برف و باران همراه با وزش باد شدید در راه نقاط مختلف کشور

به گزارش وبلاگ ماشین، تهران (پانا) - سازمان هواشناسی ضمن هشدار نسبت به بارش برف و باران در نقاط مختلف کشورو کاهش دما تا 12 درجه سانتیگراد توصیه هایی را به کشاورزان، باغداران و ... ارائه کرد.

بارش برف و باران همراه با وزش باد شدید در راه نقاط مختلف کشور

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: بارش برف، باران همراه با وزش باد شدید، کاهش محسوس دما و در منطقه ها گرمسیر همراه با رعد و برق پیش بینی می گردد که این شرایط جوی در روزهای سه شنبه (30آذرماه) در غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی، چهارشنبه (اول دی ماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان، پنجشنبه (2دی ماه) در اردبیل، گیلان، نیمه غربی کردستان، مازندران و آدینه (3دی ماه) در گیلان، مازندران، اردبیل و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران پایدار رخ می دهد.

در این شرایط جوی آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، لغزندگی جاده ها، کاهش دید و کولاک برف در جاده ها، مسدود شدن جاده های کوهستانی و برف گیر، تاخیر یا احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به آمادگی راهداری و شهرداری ها برای عملیات برف روبی، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هر گونه فعالیت های کوهنوردی، پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل ها، عدم جابجایی عشایر کوچ رو، جمع آوری دام ها از حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و آمادگی برای وزش باد شدید را توصیه می نماید.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: سه شنبه (30آذرماه) بارش برف، باران، گاهی همراه با وزش باد شدید موقت، در بعضی منطقه ها کاهش محسوس دما و در منطقه ها گرمسیر توام با رعدوبرق پیش بینی می گردد که این شرایط جوی روز سه شنبه (30آذرماه) در استان های کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، نیمه شمالی فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، یزد و روز چهارشنبه (اول دی ماه) در استان های گیلان، مازندران، شمال خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی پیش بینی می گردد.

حاکمیت این شرایط جوی پنج شنبه (2 دی ماه) در استان های آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، نیمه شرقی کردستان، کرمانشاه، زنجان و قزوین و روز آدینه (3دی ماه) در استان های آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، تهران و البرز انتظار می رود.

در این شرایط جوی لغزندگی جاده ها، کاهش دید، کولاک برف، احتمال آبگرفتگی معابر به صورت محدود، احتمال برخورد صاعقه و احتمال تاخیر در پرواز پیش بینی می گردد و سازمان هواشناسی پرهیز از رفت وآمد غیر ضروری بین شهری، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و عدم صعود عشایر کوچ رو به ارتفاعات، آمادگی دستگاه های اجرایی برای برف روبی در منطقه ها سردسیر و تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل ها و رودخانه ها را توصیه می نماید.

سازمان هواشناسی کشوربا صدور هشدار کشاورزی زردرنگ آورده است: اوایل روز آدینه (3دی ماه) نفوذ توده هوای سرد همراه با کاهش قابل توجه دما بین10 تا 12 درجه سانتیگراد و احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی قابل پیش بینی است. این شرایط جوی در روز آدینه (3دی ماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان، شنبه (4دی ماه) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و کرمانشاه دور از انتظار نیست.

این شرایط آب و هوایی یکشنبه (5دی ماه) در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان، سمنان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، ایلام، خوزستان و دوشنبه (6دی ماه) در فارس، بوشهر، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان پیش بینی می گردد.

در این شرایط جوی احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد که سازمان هواشناسی کشور برای مزارع و باغات مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کودهای اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم سازی درختان به سرما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط به وسیله انجام آبیاری، ایجاد پوشش روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) توصیه می نماید.

از دیگر توصیه های ارایه شده می توان به خودداری از انجام هرس درختان، مالچ پاشی در سطح باغات، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبارها مانند ذرت در استان سیستان و بلوچستان و مرکبات استان گیلان، مازندران و کرمان، روشن کردن آتش و دود در مزارع پیاز و سیب زمینی استان کرمان، انجام عملیات چال کود در باغات اشاره نمود.

برای سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار تهویه، با توجه به کاهش دما تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی توصیه می گردد.

از توصیه های ارایه شده به صاحبان سالن های مرغداری و دامداری می توان به تهویه، با توجه به کاهش دما تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها، تهیه خوراک پر انرژی برای دام ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن ها، پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری ها با توجه به کاهش دما و با توجه به برودت هوا مایه کوبی دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی اشاره نمود.

سازمان هواشناسی کشور برای استخرهای پرورش ماهی خودداری از کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به اندازه نصف نرمال به علت ابرناکی و کاهش دما و شکستن یخ آب سطح استخرها در منطقه ها سردسیر جهت هوادهی به ماهی ها و خودداری از غذادهی در این شرایط و برای عشایر و زنبورداران عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل کاهش دما و تغذیه کمکی کلونی ها جهت زمستان گذرانی، مبارزه با کنه و اروا در کندوها بویژه در منطقه ها سردسیر توصیه می نماید.

توصیه سازمان هواشناسی کشور به صاحبان ماشین آلات و ادوات کشاورزی تخلیه آب و جمع آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در منطقه ها سردسیر استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به فرایند کاهش دما است.

در ادامه این هشدار آمده است: اوایل وقت آدینه (3دی ماه) بارش برف در بیشتر استان ها شروع می گردد که این شرایط جوی احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی همراه دارد.

این شرایط جوی روز آدینه (3دی ماه) در اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، روز شنبه (4دی ماه) در استان های گلستان، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، قزوین، تهران، آذربایجان غربی، البرز، کرمانشاه، خراسان شمالی، سمنان و روز یکشنبه (5دی ماه) در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی با احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی پیش بینی می گردد.

در این شرایط جوی، سازمان هواشناسی کشور، مستحکم کردن سازه و پوشش گلخانه ها با توجه به وقوع برف به ویژه در استان های ساحلی، عدم چرای دام در ارتفاعات به علت وقوع برف، زدودن برف از شاخه های درختان جهت جلوگیری از شکستن شاخه ها، تامین سوخت کافی برای سالن های پرورشی و گلخانه ها، تامین خوراک دام و طیور به اندازه کافی به علت شرایط برفی توصیه می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "بارش برف و باران همراه با وزش باد شدید در راه نقاط مختلف کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش برف و باران همراه با وزش باد شدید در راه نقاط مختلف کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید