آشنایی با جذابیت های بندر ترکمن، تصاویر

به گزارش وبلاگ ماشین، استان گلستان، یکی از استان های مجذوب کننده و دیدنی شمال ایران است که پتانسیل گردشگری بالایی دارد. بندر ترکمن، یکی از معروف ترین بندرهای شمال ایران است که درصورت سفر به گلستان، نباید تماشای آن را از دست بدهید. چرا؟ با ما همراه باشید تا گوشه هایی از مجذوب کنندهیت های بندر ترکمن را به شما نشان دهیم.

آشنایی با جذابیت های بندر ترکمن، تصاویر

بندر ترکمن: بندر استراتژیک شمالی

بندر ترکمن که در گذشته بندر شاه نام داشت، یکی از استراتژیک ترین بنادر شمال ایران بود. این بندر که در سال 1306 تاسیس شد، جزو اولین بنادری است که به خطوط راه آهن متصل شد. بیشتریت جمعیت بندرترکمن را اقوام ترکمن تشکیل می دهند که بافت فرهنگی این شهر را تحت تاثیر خود قرار داده اند. لباس، غذا، فرهنگ و رسوم متفاوت مردم ترکمن، مهم ترین جلوه این بندر زیبای شمالی است. اگر قصد سفر به بندرترکمن دارید، نباید این تماشای های این بندر زیبا را از دست بدهید.

جزیره آشوراده

اگر تابحال فکر می کردید که دریای خزر جزیره ندارد، باید سورپرایزتان کنم. این دریاچه شمالی، جزیره ای زیبا و کوچک دارد. آشوراده، تنها جزیره دریای خزر است که در نزدیکی بندر ترکمن واقع شده است. برای رسیدن به آشوراده باید خودتان را به ساحل بندرترکمن برسانید و از آنجا با قایق های محلی به جزیره برسید. جزیره آشوراده تا چنددهه گذشته مثل یک شهرکوچک، پر از سکنه بود اما با بالا آمدن سطح آب خزر، همه ساکنین، این جزیره را ترک کردند و دیگر کمتر کسی به فکر زندگی در این جزیره می افتد.

مهم ترین علت اهمیت آشوراده، پرورش خاویار است. حدود 40 درصد خاویار خزری در آشوراده به دست می آید. از طرف دیگر، آشوراده یکی از مهم ترین زیستگاه های حیات وحش جهان است. این جزیره کوچک خزری، سالانه از هزاران پرنده و گونه های مهاجر پذیرایی می کند. جالب است بدانید که آشوراده تا حدود دهه 40، سکونت گاه اصلی ببر مازندران، معروف ترین حیوان منقرض شده خطه شمال کشور، هم بود.

روستای قره قاشلی

از بندر ترکمن صحبت کنیم و حرفی از اسب های ترکمن به میان نیاوریم؟ محال است. اسب ترکمن معروف ترین نژاد اسب ایرانی و یکی از معروف ترین نژادهای اسب در جهان است. متاسفانه امروزه تعداد اسب های ترکمن خالص، بسیار کم شده است و به سختی می شود اسب ترکمن خالص پیدا کرد. اما یکی از روستاهای مجذوب کننده بندر ترکمن، مهد پرورش اسب های اصیل ترکمنی است. احتمالا علاقه مندان به اسب و اسب دوانی، روستای قره قاشلی را به خوبی بشناسند.

این روستا همه ساله میزبان مسابقات اسب دوانی است و علاقه مندان زیادی از سرتاسر کشور برای تماشای این مسابقات به روستای قره قاشلی می فرایند. بسیاری از محلی های روستای قره قاشلو در کار پرورش اسب و اسب های اصیل ترکمن هستند. اگر عاشق اسب و ورزش های مربوط به اسب دوانی باشید، حتما عاشق این روستا خواهید شد.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم

یکی دیگر از سکونت گاه های معروف پرندگان مهاجر در استان گلستان، منطقه شکارممنوع صوفیکم است. این منطقه زیستگاه بیش از 130 گونه پرنده است که حداقل 9 گونه آن، مهاجر هستند. البته در صوفیکم، می توانید حیوانات دیگری را هم ببینید. روباه ترکمن یکی از حیوانات معروف این منطقه است. جالب است بدانید که صوفیکم، محل زندگی کوچکترین پستاندارن ایرانی به نام حشره خوار کوتوله هم است.

راستی! اگر قصد دارید به صوفیکم بروید، می توانید در جاده همین منطقه به سمت اینچه برو بروید و یکی از گل افشان های استان گلستان را هم ببینید! تعجب کردید؟ استان گلستان هم ماننده سیستان و بلوچستان میزبان چند گل افشان است که یکی از آنها اطراف بندرترکمن قرار گرفته است. گل افشان گوبلکچه، جایی حوالی صوفیکم واقع شده است.

اسکله بندر ترکمن

اسکله بندر ترکمن، یکی از زیباترین اسکله های واقع شده در اطراف دریای خزر است. این اسکله حدود 15 دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید به سمت غرب بندرترکمن بروید. اهمیت و مجذوب کنندهیت اسکله بندرترکمن، بازارچه مرزی آن است. لباس های ترکمنی، صنایع دستی و کالای وارداتی از آن طرف مرزها اسکله بندرترکمن را تبدیل به بازارچه ای شلوغ و پررفت وآمد کرده است که مسافران عاشق خرید را به سمت خود می کشاند.

ترکمن صحرا

اگر به بندر ترکمن رفتید، تماشای منطقه وسیع و زیبای ترکمن صحرا را از دست ندهید. ترکمن صحرا به طور کلی به منطقه ای وسیع در گلستان و خراسان شمالی اطلاق می شود که شهرهای گنبدکاووس، کلاله، گمیشان، مراوه تپه، بندر ترکمن و آق قلا را دربرمی گیرد. یکی از زیبایی ها و عجایب ترکمن صحرا، منطقه هزاردره است که جاذبه طبیعی بسیار زیبایی به تعداد میرود.

تلاب گمیشان

کافیست 24 کیلومتر از شمال بندر ترکمن برانید تا به تالاب گمیشان برسید. تالاب گمیشان منطقه ای منحصربه فرد در مرز ایران و ترکمنستان است که به علت میزبانی از گونه های مختلف جانوری مورد توجه قرار گرفته است. بیش از 80 گونه مختلف جانوری در این تالاب بین المللی زندگی می کنند که فلامینگوها و قوهای فریادکش، یکی از مهمترین انواع آنهاست. منطقه وسیعی از این تالاب، منطقه شکارممنوع است و تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته است. برای بازدید از این تالاب به مجوز سازمان محیط زیست نیاز دارید. پس یادتان باشد که قبل از بازدید از تالاب گمیشان به سازمان محیط زیست بندرترکمن مراجعه کنید.

دوشنبه بازار بندر ترکمن

مجذوب کنندهیت و تفاوت بندرترکمن غیرقابل انکار است. فرهنگ متفاوت ساکنین بندر ترکمن، غذاهای بومی و محلی و نوع پوشش زیبای آنها، توجه هر مسافری را به خود جلب می کند. اما بازارهای محلی هفتگی شهرهای شمال ایران در سرتاسر شمال معروفیت زیادی دارند. این بازارهای محلی، فستیوالی از رنگ و بو و مزه اند که می توانید همه جلوه های فرهنگی ساکنین این خطه سرسبز را در آن تماشا کنید.

پیشنهاد ویژه ما برای شما، سر زدن به دوشنبه بازار بندر ترکمن است. در این بازار مجذوب کننده محلی، می توانید علاوه بر آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم منطقه و چشیدن طعم غذاهای محلی آنها، صنایع دستی و لباس های زیبای ترکمنی را هم بخرید.

بندرترکمن، علاوه بر جاذبه های گردشگری مختلف، غذاهای مجذوب کننده و متفاوتی دارد که احتمالا مشابه آنها را جای دیگری تجربه نکرده اید. پس اگر به بندرترکمن سفر کردید، فکر فست فودها را از سرتان بیرون کنید و به رستوران های محلی سر بزنید.

غذاهای سنتی معروف بندر ترکمن

چکدرمه

معروف ترین غذای سنتی ترکمن ها، چکدرمه است. این غذا از پایه برنج و گوشت و رب و پیاز طبخ میشود، بین آنهایی که طعمش را چشیده اند بسیار پرطرفدار است. چکدرمه از آن دست غذاهایی است که با ذائقه بیشتر ما ایرانی ها جور در می آید و بسیاری از ما آن را دوست خواهیم داشت. پس چکدرمه را در صدر لیست غذاهایی که باید در بندر ترکمن تست کنید قرار دهید.

بوروک

انصافا بندرترکمن را می توان شهر غذاهای خوشمزه دانست. یکی دیگر از این غذاها بوروک است. احتمالا با شنیدن نام بوروک یاد بورک عرب ها افتادید. جالب است بدانید که بوروک هم مانند بورک بر پایه خمیر و فرآورده های گوشتی است. تفاوت بوروک و بورک در این است که بوروک برخلاف بورک که مثل دست پیچی نازک است، حالت پیراشکی دارد.

باسترمه

باسترمه از ماهی ازون برون تهیه می شود. شیوه ترکمن ها برای طبخ ماهی اوزون برون شیوه متفاوت و مجذوب کنندهی است که نتیجه آن باسترمه است. ترکیب برنج، سیب زمینی، دانه های انار و ماهی ازون برون، پایه اصلی این غذا را تشکیل می دهد.

بولامه

بولامه نوعی حلیم ترکمن است که در مرنام های خاصی طبخ می شود. بااین تفاوت که پایه بولامه، برنج است. معمولا بولامه را در مرنام هفتمین روز تولد نوزادان طبخ می کنند.

چوروک ها

اگر به بندر ترکمن سفر کردید احتمالا به نان های مخصوصی که چوروک نام دارند برخورد خواهید کرد. حتما انواع چوروک های ترکمن را امتحان کنید از طعم های لذیذ این نان ها لذت ببرید. پتیرچوروک، قاول تمالی چوروک و کلچه چوروک از معروف ترین چوروک های ترکمن هستند..

منبع: گردشبان

به "آشنایی با جذابیت های بندر ترکمن، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جذابیت های بندر ترکمن، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید