گزینه های درمانی آلرژی

به گزارش وبلاگ ماشین، آلرژی یا حساسیت می تواند زمانی ایجاد گردد که ماده ای خارجی به بدن حلمه نماید. نشانه های فراوری شده، راه و شیوه بدن در خارج ساختن این ذرات خارجی از بدن محسوب می شوند. چنانچه آلرژی تشدید گردد، به منظور فرو نشاندن علام، قرار

گزینه های درمانی آلرژی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آلرژی یا حساسیت می تواند زمانی ایجاد گردد که ماده ای خارجی به بدن حلمه نماید. نشانه های فراوری شده، راه و شیوه بدن در خارج ساختن این ذرات خارجی از بدن محسوب می شوند. چنانچه آلرژی تشدید گردد، به منظور فرو نشاندن علام، قرار گرفتن تحت درمان ضرورت می یابد.

بسیاری مواقع، زمانی که مشغول تمیز کردن و گردگیری می باشیم، آغاز به عطسه نموده و یا دچار آزردگی و ناراحتی در بینی شده یا ممکن است دچارخارش موی سر شویم. اصطلاح عمومی این شرایط را آلرژی گویند. با این حال، آلرژی دقیقاً چیست؟ خوب بایستی گفت که سیستم ایمنی بدن ما به گونه ای طراحی شده است که با هرگونه ماده خارجی که با عملکرد بدن همساز نباشد، مبارزه می نماید. از اینرو، هنگامی که مشغول انجام کارهای متفرقه (مانند تمیزکاری) هستیم، ممکن است تنفس ذرات گرد و غبار و یا هاگ های قارچ یا کپک، پاسخ فوری سیستم ایمنی را به همراه داشته باشند. این پاسخ موجب بروز واکنش های آلرژیکی مانند آب آمدن از چشم، آبریزش بینی، و راش یا جوش پوستی گردد. موادی که موجب بروز واکنش های آلرژیم می شوند را آلرژن و یا مواد حساسیت زا گویند (که می تواند گاز، گرده، هاگ های قارچ، مو یا شوره بدن حیوانات و غیره باشد). در واقع، بدن انسان بعلاوه می تواند نسبت به مواد غذایی خاصی (مانند آجیل و برخی میوه ها) حساسیت داشته باشد.

گزینه های درمانی آلرژی

درمان آلرژی همیشه با محدود ساختن مواد آلرژی زا و یا قرار نگرفتن در معرض آنها آغاز می گردد. اجازه دهید هر یک از این گزینه ها را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم:

اجتناب و دوری از آلرژن ها

مواد غذایی خاصی موجب بروز آلرژی در بچه ها می گردند. شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، آجیل درختی، گندم و سویا آلرژن های ملموس و مشخصی برای بچه ها به حساب می آیند. در حالی که برخی از بزرگسالان بیشتر به نرم تنان، سخت پوستان، ماهی و آجیل حساسیت نشان می دهند. در بچه ها، آلرژی معمولاً حاکی از وجود بیماری بوده که منجر به بروز واکنش های آلرژیک شدید، مثل آنافیلاکسی (واکنش های آلرژیک که روی تمام بدن تأثیر می گذارند) می گردد. برخی علائم آن، کهیر، خارش پوست، تورم لبها و پلک ها، خس خس سینه، تنگی نفس، و استفراغ را شامل می گردد. اگر این علائم پس از صرف وعده های غذایی خود را نشان دهند، به احتمال قوی یک واکنش آلرژیک می باشد. از اینرو، در این گونه موارد آلرژی، پیشگیری بهتر از درمان است. دقیق آنکه از مصرف مواد آلرژی زا که نسبت به آن حساسیت دارید، خودداری کنید. این کار بعلاوه به این علت است که انجام آزمایش آلرژی بخش بحث برانگیز و مورد اختلاف آلرژی غذایی بوده و انجام آزمایش و تست پوستی و یا آزمایش خون برای معین آن کافی نمی باشد. و نکته مهم دیگری که نبایستی در اینجا فراموش گردد، این است که خانه خود را پاکیزه نگاه داشته و از کپک های سیاه (در صورت وجود) که در محیط و نواحی مرطوب خانه تان (مانند زیرزمین، اتاق زیر شیروانی، حمام، و دیوارهای آشپزخانه) بوجود می آیند، خلاص شوید. و بله، این برترین گزینه درمان آلرژی برای بچه ها است، به این علت که در بیشتر مواقع درمان آنها با دارو شیوه خوبی نیست به این علت که سیستم ایمنی در حال تکامل آنها را از کار می اندازد.

داروهای مورد استفاده برای آلرژی

داروهایی مانند آنتی هیستامین ها برای درمان علائم آلرژیک مورد استفاده قرار می گیرند. این دارو به شکل قرص، قطره های چشمی، و اسپری های بینی وجود دارد. برخی از داروهایی که بدون نسخه در دسترس می باشند، کلاریتین، بنادریل، زیرتک (Zyrtec)، و دیمتان (Dimetane) را شامل می شوند. دیگر داروهای با نسخه و تجویز شده، شامل، کلارینکس (Clarinex)، Xyzal، آلگرا، آستالین (اسپری بینی)، Emadine و Livostin (هر دو قطره چشم) می شوند. خاطر نشان می گردد هنگامی که بدن به واکنش های آلرژیک پاسخ می دهد، سیستم ایمنی ماده ای شیمیایی تحت اسم هیستامین را آزاد می سازد که موجب می گردد عروق خونی بزرگ شوند به همین علت است که علائم واکنش های آلرژیک (مانند قرمزی پوست: اگزما، خارش، و خس خس) مشاهده می شوند. آنتی هیستامین ها این علائم را با تأثیر فوری تسکین می دهند. با این حال، در استفاده از این داروها مراقب باشید به این علت که اُوردوز یا مصرف بیش از حد مجاز از آنتی هیستامین ها منجر به بروز عوارض جانبی خاصی (مانند خواب آلودگی) خواهد شد. علاوه بر آنتی هیستامین ها، داروهای ضد احتقان هم تجویز می شوند. با این حال، مصرف بیش از حد مجاز داروهای ضد احتقان می تواند به فشار خون بالا و بی خوابی منجر گردد. حتی استروئیدها (کورتیکواستروئیدها) به منظور کاهش التهاب در مجرای بینی و رگ های خونی تجویز می شوند. آنها بعلاوه به صورت خوراکی به اسم اسپری های بینی (بکوناز، نازونکس، ورامیست و رینوکورت) و قطره های چشمی (آلرکس (Alrex) و دگزامتازون) در دسترس می باشند. برای افرادی که از آسم رنج می برند، برونکودیلاتورها یا گشاد نماینده های نایژه (داروهای استنشاقی که به منظور شل کردن ماهیچه های اطراف مجرای بینی مورد استفاده قرار می گیرند) تجویز می شوند.

آلرژی درمانی

ایمونوتراپی یا ایمن درمانی اصطلاح پزشکی است که برای مهار ساختن پاسخ ایمنی تشدید شده بکار می رود. عواملی که در این درمان بکار برده می شوند، را تنظیم نماینده های سیستم ایمنی یا ایمونومدولاتور گویند که ترکیبی از سیتوکین مصنوعی، طبیعی، و نوترکیب می باشند. این درمان واکسن های آلرژی را در اختیار قرار می دهد که به سیستم ایمنی در ایجاد تحمل در مقابل آلرژن ها یاری می نمایند. اعتقاد بر این است که یک برنامه 3 تا 5 ساله از این درمان فوائد طولانی مدتی را نصیب کسانی می نماید که نسبت به برخی آلرژنهایی که نمی توانند در زندگی عادی از آنها اجتناب نمایند، حساسیت و آلرژی شدیدی دارند. این روش درمانی به وسیله پزشک متخصص آلرژی طراحی شده و بیشتر برای افراد مبتلا به رینیت آلرژیک یا آسم توصیه می گردد.

رهنمودهای درمانی

غیر از گزینه های درمانی آلرژی که در بالا ذکر شد، در این بخش چند نکته کلیدی مهم را اسم می کنیم که به هنگام قرار گرفتن در معرض آلرژن ها بایستی به خاطر بسپارید:

به هنگام انجام کارهای خانه مانند تمیز کردن یا باغبانی، حتماً یک دستمال را به دور بینی و دهان خود ببندید و یا از یک ماسک به منظور جلوگیری از وارد شدن هرگونه آلرژنی (مانند کپک، گرد و خاک یا گرده) به مجرای بینی خود بهره ببرید.

افرادی که به مواد غذایی بسیار حساسیت دارند، بایستی ابتدا برچسبهای مواد غذایی را به دقت آنالیز نموده تا دریابند که آیا آن ماده غذایی حاوی آلرژن می باشد و یا خیر.

در فصول گرده افشانی زیاد و در روزهایی که باد می وزد، درها و پنجره ها را بسته نگاه دارید. بعلاوه، توصیه می گردد که در چنین فصولی گیاهانی را داخل ساختمان نگهداری نکنید.

بالش های پر و پتوهای پشمی را با انواع پنبه ای و یا مصنوعی جایگزین سازید.

اطمینان حاصل کنید که حیوان خانگی شما عاری از کک و کپک باشد. بسیاری اوقات آنها حامل آلرژن های مضر خاصی می باشند.

از فیلترهای هوا و رطوبت گیر به منظور خنک و خشک نگاه داشتن فضای داخل خانه بهره ببرید. محیط گرم و مرطوب موجب تکثیر قارچ و کپک می گردد.

برای تسکین فوری از آلرژی ها، می توانید داروهای خانگی مانند معجونی درست شده از عسل و زنجبیل و یا چای سبز داغ را برگزینید. نمی توان تمام مدت از آلرژن ها دوری کرد. بنابراین بهتر است که با پیروی از رهنمودهای فوق الذکر یک سیستم ایمنی سالم را پرورش دهیم.

منبع: راسخون

به "گزینه های درمانی آلرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزینه های درمانی آلرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید