کارگاه خاطره نویسی برگزار گردید

به گزارش وبلاگ ماشین ، مهدی کاموس سه عنصر اصلی مهم در خاطره نویسی را این طور بیان کرد: سه عنصر لازم برای خاطره نویسی؛ زبان، ساختار و انتقال حس ادراکی می باشد.

کارگاه خاطره نویسی برگزار گردید

وی اضافه نمود: خاطره نویسی یک هنر است . خاطراتی ارزشمند هستند که بتوانند قسمت های ناشناخته زندگیمان را توصیف نمایند. انسان را گریزی از یادآوری خاطرات نیست. ما وقتی خاطره می نویسم که نسبت به آن موضوع یک ابهام، حس درد و یا خاطره ای در ذهنمان به جای مانده باشد. خاطراتی قابلیت نوشتن دارند، که بتوان به آن شاخ و برگ داد. بتوان گسترشش داد و حتی آن را به فیلم کوتاه و مستند تبدیل کرد.

کاموس با اشاره به اینکه نگارش خلاق همین است که بتوانید حس خود را از یک رخداد بیان کنید، گفت: برای مثال جویدن ترخون را درنظر بگیرید. تصور کنید درحال حاضر ترخونی در جیبتان دارید و در دهانتان گذاشته اید. چه حسی از جویدن ترخون احساس می کنید؟ این حس دریافتی را در ده کلمه عنوان کنید. هدف از انجام این تمرین این است که ذهنتان را آماده کنید چیزی را که حس نموده اید در قالب کلمه به زبان بیاورید.

مهدی کاموس اضافه نمود: ما بی نهایت کلمه بلد هستیم اما اینکه در نوشتن و گفتار بتوانیم چند کلمه را عنوان کنیم، مهم است. این مه است که روی آن تعداد کلمه می توانیم به عنوان دارایی کلمه هایمان حساب کنیم. یک تمرین که در خاطره نویسی خلاق داریم این است که توصیه می کنیم افراد یه مدت نیم ساعت یا یک ساعت قلم و کاغذ به دست بگیرند و آغاز به نوشتن نمایند. از آنها می خواهیم هر چقدر کلمه بلد هستند بنویسند. به طول معمول بعد از مدتی که تعداد کلمات نوشته شده به وسیله آنها به 80 یا 100 می رسد، شاهد تکراری شدن کلمات هستیم و دیگر فرد کلمه نوی برای نوشتن ندارد.

او درباره نکات تکمیلی درخصوص خاطره نویسی اضافه نمود: ما اگر بخواهیم خاطره بنویسیم به تعداد کلمه هایی که می توانیم بسازیم و عنوان کنیم می توانیم بنویسیم. بعلاوه برای بیان یکسری از حس ها، بعد از کمی نوشتن، کلمات استفاده شده تکراری و کلیشه ای می شوند و هنر ما اینجاست که بتوانیم هر چه بیشتر از کلمات نو استفاده کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کارگاه خاطره نویسی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه خاطره نویسی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید