ثبت تصویر دو قلاده پلنگ برای نخستین بار در اندیمشک

به گزارش وبلاگ ماشین، علی جهانی میر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک گفت: از سال 1384 که این اداره تاسیس شد، دامداران منطقه از تلف شدن احشام خود در منطقه شکایت داشتند با وجود آنالیز های اجرا شده، اما هیچگونه آثار و ردی که بشود مشاهدات پلنگ را ثبت کرد، یافت نشد.

ثبت تصویر دو قلاده پلنگ برای نخستین بار در اندیمشک

به گزارش وبلاگ ماشین، او می گوید: از ابتدای سال 1400 با همکاری محیط بانان اداره محیط زیست و دوست داران طبیعت آنالیز ها مجددا شروع شد، مناطقی که در آن جا پلنگ مشاهده شده بود را کنترل کردیم و توانستیم برای نخستین بار در 30 دی ماه سال جاری 2 قلاده پلنگ زاگرس آسیایی را با دوربین پی 900 مشاهده و فیلم و تصاویر آن ها را ثبت کنیم.

به گفته جهانی میر؛ این پلنگان در روستای شیخ منگره بخش الوارگرمسیری اندیمشک مشاهده شدند و از گونه های گربه سانان بزرگ هستند که در ارتفاعات زندگی می نمایند و از گونه هایی مانند گراز و بز کوهی تغذیه می نمایند.

رئیس اداره محیط زیست اندیمشک با اشاره به اینکه مردم منطقه از تلف شدن احشام خود شکایت داشتند گفت: تا زمانی که شهروندان و اهالی منطقه به زیستگاه و قلمرو این حیوان در ارتفاعات نزدیک نشوند هیچ خطری آن ها و دام هایشان را تهدید نمی کند.

جهانی میر با بیان اینکه ضروری است فرهنگ سازی و آموزش جهت حفظ این گونه شاخص در منطقه به مردم داده گردد، گفت: از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان درخواست نموده ایم این منطقه به عنوان شکار ممنوع در نظر گرفته گردد و بعلاوه گونه های کل و بز زنده گیری شده و در زیستگاه این حیوان رهاسازی گردد تا طعمه این حیوان فراهم باشد و به حیوانات اهلی منطقه نزدیک نگردد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک گفت: با توجه به اینکه مشاهده پلنگ زاگرس به عنوان گونه جانوری شاهد و شاخص در منطقه موجب نوید بزرگ و بی سابقه ای است، ضرورت دارد همه اهالی منطقه و دوستداران محیط زیست همکاری نمایند تا بتوانیم این گونه را در زیستگاه طبیعی خودش حفظ کنیم و شاهد روند زاد آوری و افزایش جمعیت این گونه در منطقه زاگرس و بخش الوار گرمسیری باشیم.

منبع: فرارو

به "ثبت تصویر دو قلاده پلنگ برای نخستین بار در اندیمشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت تصویر دو قلاده پلنگ برای نخستین بار در اندیمشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید