چگونه شرکت خود را از سقوط نجات دهیم؟
به گزارش وبلاگ ماشین، سقوط، بحران منسوخ شدن و افول است که می تواند در هر نقطه ای از چرخه حیات شرکت ها رخ دهد، اما بیشتر مواقع بر شرکت هایی اثر می گذارد که مدل کسب وکار آن ها مورد حمله رقیبان قرار گرفته است یا دیگر در بازار متغیر قابل دوام نیستند.
به گزارش دنیای اقتصاد، یک واقعیت تلخ در خصوص سقوط شرکت ها وجود دارد: فقط حدود 10 تا 15درصد از این شرکت ها قادر خواهند بود از این بحران خارج شوند و از این میان حدود نیمی از آن ها مجبور می شوند برای نجات خود حداقل بخشی از هسته کسب وکار خود را اساسا باز تعریف نمایند.
در ابتدا، دلایل سقوط به نظر بیرونی هستند، نظیر یک بحران مالی جهانی، فروپاشی سیستم بانکی یا یک مدل کسب وکار و تکنولوژی نو که به وسیله رقیب استفاده می گردد. اما این تلاطم های خارجی بیشتر محرک سقوط هستند و نه دلیل آن. برای مثال شرکت کداک را در نظر بگیرید که در دهه 1990 با داشتن 80 درصد از سهم بازار در هسته کسب وکار فیلم خود، رهبر بازار بود. همه این داستان را می دانند؛ کداک به سقوط آزادی گرفتار شد که منجر به ورشکستگی آن در سال 2012 شد؛ زیرا در واکنش به اختلال تکنولوژی دیجیتال باخت. مشخصا چیزی فراتر از اختلال تکنولوژی پشت نابودی شرکت هایی مانند کداک واقع شده است.
ما کوشش می کنیم تا دلیل این را که چرا شرکت هایی که زمانی پیروز بوده اند، وارد چنین سقوط های کشنده ای می شوند، درک کنیم. ما دریافتیم که دلایل اصلی چنین سقوط هایی معمولا عوامل داخلی هستند؛ نظیر رهبران سازمانی که برای مسائل خارجی آمادگی نداشتند، به سرعت کافی انطباق نیافتند یا برای زمانی که محرک اولیه از کار می افتد، جایگزینی در نظر نگرفتند. اختلال عملکرد سیستماتیک داخلی مانع از این می گردد که شرکت بتواند با چالش های عمیق استراتژیک خارجی انطباق یابد.
بعلاوه دریافتیم که شرایط سقوط موجب بعضی از بزرگ ترین نوسانات ارزشی می گردد که اگر به طور صحیح مدیریت گردد، می تواند موقعیت های بزرگی ایجاد کند. مانند شرکت اپل که در اواخر 1990 خود را از یک سقوط فاجعه بار نجات داد و از آن موقع به پیشرفت های نوی رسیده است. شرکت های دیگر نیز می توانند به همین صورت عمل نمایند.
بعضی از مراحل مشخصی که تیم های رهبری می توانند برای بازسازی و تحولات پیروز انجام دهند شناسایی شده است که در زیر به آن ها پرداخته می گردد.
بعلاوه دریافتیم که شرایط سقوط موجب بعضی از بزرگ ترین نوسانات ارزشی می گردد که اگر به طور صحیح مدیریت گردد، می تواند موقعیت های بزرگی ایجاد کند. مانند شرکت اپل که در اواخر 1990 خود را از یک سقوط فاجعه بار نجات داد و از آن موقع به پیشرفت های نوی رسیده است. شرکت های دیگر نیز می توانند به همین صورت عمل نمایند.
بعضی از مراحل مشخصی که تیم های رهبری می توانند برای بازسازی و تحولات پیروز انجام دهند شناسایی شده است که در زیر به آن ها پرداخته می گردد.
او معتقد بود که لیکا دارایی های منحصر به فردی در اختیار دارد که می تواند برای بازسازی خود از آن ها استفاده کند. دارایی هایی، چون برند، کیفیت تصویر بی نظیر و کیفیت لنز ها. او با تمرکز بر برترین جایگاه بازار، یک عملیات بازسازی را شروع کرد.
درسال 2011، شرکت بلک استون (Black Stone) 160میلیون یورو روی لیکا سرمایه گذاری کرد که آن را قادر ساخت تا قابلیت های نوی به دست آورد که برای ترمیم خط فراوری و کانال های توزیع آن به کار برده شدند. امروزه عایدی لیکا سه برابر بیشتر از زمان سقوط خود شده و شرکت دوباره کاملا سود آور شده است.
منبع: فرارو