وقتی کریستال ها به شما انرژی می دهند، علاقه به کریستال درمانی و شیوع شبه علم

به گزارش وبلاگ ماشین، استفاده از کریستال ها برای اثرات به اصلاح شفابخش آنها و در سال های اخیر در جوامع مدرن دوباره مد شده و این سنگ ها به کیف های دستی بسیاری از سلبریتی ها راه یافته اند.

وقتی کریستال ها به شما انرژی می دهند، علاقه به کریستال درمانی و شیوع شبه علم

به گزارش وبلاگ ماشین به نقل از لایوساینس در این رواج دوباره کریستال ها به قلب تپنده بازار بدل شده اند و افراد آنها به چیزهایی گوناگون از آب آشامیدنی و کرم صورتشان تا فضایی داخلی خانه هابشان می افزایند و میزان جستجوها در گوگل برای کریستال درمانی و شفا با کریستال مرتبا در حال افزایش است.

کریستال درمانگرها می گویند کوارتز سرخ احساسات مثبت عشق به خود و دیگران را در افراد برمی انگیزد

در همین زمینه:

  • اقبال به سنگ

شفای با کریستال یک تکنیک به اصطلاح پزشکی جایگزین است که در آن از کریستال ها و سایر سنگ ها برای علاج بیماریها و محافظت در برابر بیماری ها استفاده می شود. طرفداران این تکنیک می گویند کریستال ها باعث جریان یافتن انرژی شفابخش مثبت را به درون بدنشان و خارج شدن انرژی های منفی و بیماری زا از آن می شوند.

اما با وجود افزایش محبوبیت کریستال درمانی در سال های اخیر بسیاری از پزشکان و دانشمندان آن را چیزی به جز شبه علم و اثرات ادعایی آن را چیزی جز اثر دارونما نمی دانند.

اگر به زبان علمی صحبت کنیم، هیچ شاهدی وجود ندارد که از کریستال درمانی می توان برای علاج بیماری های استفاده کرد، به این دلیل ساده که هیچ بررسی نشان داده است که بیماری ها نتیجه تغییرات به اصطلاح جریان انرژی در بدن باشند. به علاوه، هیچ بررسی علمی نشان نداده است که کریستال ها و جواهرات را می توان بر اساس ترکیب شیمیایی یا رنگ شان برای درمان بیماری مشخصی به کار برد.

کریستال مانند هر جسم دارای جرم دیگری بر اساس معادله معروف جرم- انرژی آلبرت اینشتین e=mc^2 دارای انرژی است، اما هیچ تبادل انرژی میان کریستال ها و انسان ها انجام نمی شود.

چطور کریستال درمانی می کنند

طرفداران کریستال درمانی می گویند سابقه استفاده از این شیوه را می توان تا دست کم 6000 سال پیش در دوران سومری های باستان در بین النهرین و مصر باستان دنبال کرد.

اما فلسفه کریستال درمانی مدرن بیشتر بر اساس اقتباس از مفاهیم سنتی فرهنگ های آسیایی به خصوص مفهوم انرژی حیاتی (چی یا کی) و مفهوم چاکراها در هندویسم و بودیسم به عنوان مجراهای این انرژی حیاتی است که عناصر فیزیکی و فوق طبیعی بدن را به هم مرتبط می کنند.

بر اساس این برداشت، کریستال ها با میدان های انرژی بدن درهم کنش دارند و شفای جسمی، روانی و روحی را باعث می شوند و به هر کدام از کریستال ها یا سنگ ها خواص درمانی مشخصی نسبت داده می شود.

معمولا کریستال درمانگر در جلسه درمانی سنگ ها یا کریستال های گوناگونی را روی بدن در جهت نقاط چاکراها، تقریبا در منطقه ها بالای سر روی پیشانی، روی گلو، روی قفسه سینه، روی معده، روی روده ها و در منطقه تناسلی می گذارد. این سنگ ها و نحوه قرارگیری شان ممکن است بر اساس علائمی که بیمار گزارش کرده است، مشخص شوند. همه این کارها بر اساس دانش و عقیده درمانگر درباره فلسفه چاکراها درباره بیماری و عدم تعادل انرژی است که پزشکی مدرن عمدتا آن را رد می کند.

استفاده از کریستال ها و سنگ ها به صورت طلسم های پوشیدنی یا قرار دادن آنها زیر بالش هم یکی از روش های دیگر ادعایی برای جلوگیری از بیماری و خارج کردن انرژی منفی یا جذب کردن انرژی مثبت است.

کریستال درمانگرها توپاز زرد را عامل وضوح و آرامش ذهنی معرفی می کنند

اثر دارونما و کریستال درمانی

با اینکه هیچ بررسی علمی درباره اثربخشی کریستال درمانی وجود ندارد، بررسی های وجود دارند که نشان می دهند که این روش ممکن است در بیماران اثر دارونما یا اثر پلاسبو را القا کند.

اثر دارونما به معنای اثراتی است که در هنگام تجویز یک روش درمانی در فرد ظاهر می شوند و مربوط به تاثیر خود آن روش درمانی بر بیماری فرد نیستند. در مورد کریستال درمانی ممکن است فرد پس از استفاده احساس بهتر شدن کند، اما هیچ شاهد علمی وجود ندارد که این بهتر شدن مربوط به خود کریستال هایی باشد که به کار رفته اند.

پژوهشگران در سال 2001 مقاله ای به کنفرانس صدمین سال انجمن روانشناسی بریتانیا ارائه کردند که در آن بررسی شان درباره اثربخشی کریستال درمانی را توصیف کرده بودند.

در این بررسی از 80 شرکت کننده خواسته شد که برای پنج دقیقه د رحال در دست داشتن یک کریستال واقعی کوارتز یا یک کریستال تقلبی کوارتز که تصور می کردند واقعی است، مراقبه انجام دهند. قبل از شروع مراقبه، به نیمی از شرکت کنندگان تذکر داده شد که به اثراتی که کریستال ها ممکن است بر آنها داشته باشند، مانند مورمور شدن بدن یا گرم شدن دستی که کریستال در آن بود توجه داشته باشند.

شرکت کنندگان پس از مراقبه به پرسش هایی درباره اثراتی که از این جلسه شفای کریستالی احساس کرده اند، پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اثرات گزارش شده بوسیله افرادی که در هنگام مراقبه کریستال تقلبی داشتند، هیچ تفاوتی با اثرات گزارش شده بوسیله افرادی که کریستال واقعی را نگهداشته بودند، ندارد.

بسیاری از شرکت کنندگان در هر دو گروه احساس گرما در دستی که کریستال واقعی یا تقلبی را نگهداشته بود و نیز افزایش احساس سلامتی کلی را گزارش کردند. آنهایی که قبل از جلسه توجه کردن به این اثرات به آنها یادآوری شده بود، اثرات قوی تری را نسبت به افرادی که در این مورد به آنها یادآوری نشده بود، گزارش کردند. اما قدرت این اثرات هیچ رابطه ای با اینکه فرد مورد نظر کریستال واقعی یا تقلبی در دست داشته باشد، نداشت. افرادی که با توجه به پرسشنامه های پرشده به قدرت کریستال ها باور داشتند، نسبت به افراد بی اعتقاد به آن با احتمال دو برابر بیشتر اثرات درمانی را گزارش کردند.

گردن بندهای کهربا که برای خواص شفابخش ادعایی به گردن نوزادان انداخته می شوند، ممکن است با پیچیدن به دور گردن آنها را در معرض خطر خفه شدگی قرار دهند و موارد متعددی از این نوع حوادث مستند شده است.

همدلی پزشکان با بیماران لازم است

بسیاری از اشکال دیگر شیوه های مشابه هم وجود دارند که معلوم شده است که اثر درمانی شان بیشتر اثر دارونما نیست. در این موارد نیز، درمان ها ممکن است به طور موقت در افراد احساس بهتر شدن ایجاد کنند، اما هیچ شاهدی درباره اثر واقعی آن در علاج بیماری یا درمان عوارض سلام وجود ندارد.

بنابراین اگر دچار یک بیماری جدی هستید، باید به سراغ یک پزشک تحصیل کرده دارای مجوز طبابت بروید، نه یک شفادهنده رشته های به اصلاح پزشکی جایگزین.

اما قانع کردن کسی به خواص شفابخش کربستال ها اعتقاد دارد، به اینکه آنها بی اثر هستند، کار مسئله ای است. از طرف دیگر گرایش مردم به رشته های پزشکی جایگزین نشان دهنده بی اعتمادی فزاینده به پزشکان حرفه ای هم هست که باید باعث شود شاغلان حرف پزشکی همدلی بیشتر با بیماران نشان دهند، وقت کافی برای آنها بگذارند و به حل مسائل شان علاقه نشان دهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "وقتی کریستال ها به شما انرژی می دهند، علاقه به کریستال درمانی و شیوع شبه علم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کریستال ها به شما انرژی می دهند، علاقه به کریستال درمانی و شیوع شبه علم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید