نمونه گیری فرآورده های نفت و گاز با سیلندرهای ساخت داخل

به گزارش وبلاگ ماشین به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، تعیین نبی پور با اشاره به فراوری و بومی سازی سیلندرهای نمونه گیری نفت و گاز، درباره کاربرد این محصول دانش بنیان گفت: سیلندرهای نمونه گیری پیستونی فشار بالا معمولاً در صنایع نفت و گاز برای انتقال نمونه های مایع یا گاز به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل استفاده می گردد. این محصول در مدل های متنوع از نظر حجم، جنس و فشار فراوری می گردد و دارای پیستون شناور داخلی با اصطکاک کم برای جدا کردن و حرکت راحت سیال مورد نظر است.

نمونه گیری فرآورده های نفت و گاز با سیلندرهای ساخت داخل

وی با اشاره به برطرف احتیاج کشور به با توجه به چالش های پیش رو برای واردات آن، اضافه نمود: به علت احتیاج به آزمایشات آنالیزی مورد احتیاج و نمونه گیری زنده از چاه های نفت و گاز، در مبحث افزایش فراوری نفت و مسائل تحریم و قیمت بالای نمونه خارجی این محصول با مشخصات پژوهشی و صنعتی به فراوری رسیده است.

نبی پور، با بیان این که صنایع نفت و گاز می توانند با استفاده از این سیلندرها، سیالات و گازها را جابه جا نمایند، عنوان نمود: از جمله مخاطبان این محصول می توان به شرکت های سرویس دهنده خدمات یکپارچگی چاه و نمونه برداری درون چاهی، سایر شرکتهای نفتی داخلی و منطقه، فعالان حوزه حفاری، استخراج و بهره برداری نفت و گاز اعم از دولتی و خصوصی در داخل کشور، مراکز پژوهشی و دانشگاه های مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی، شرکت های خارجی فعال در منطقه ها نفت خیز به ویژه خاورمیانه اشاره نمود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان فناوری، با اشاره به مزیت های رقابتی نمونه داخلی نسبت به نمونه های مشابه خارجی عنوان نمود: نمونه فراوری شده به وسیله این شرکت، شامل نشانگر مغناطیسی و پکینگ های فشار بسیار بالا بوده که با این ویژگی ها مشابه داخلی ندارد. بعلاوه با قیمتی تمام شده به مراتب پایین تر از نمونه وارداتی عرضه می گردد.

نبی پور ادامه داد: وجود تجربیات ویژه ساخت سیلندرهای نمونه گیر تا فشار 15000 پام با ظرفیت ها و جنس های متفاوت و پیاده سازی موارد مورد نظر کارفرماهای مختلف بر اساس نوع کاربری آن ها از مهم ترین مزایای این سیلندرها به شمار می رود.

صرفه جویی ارزی 5 میلیون دلاری

این فعال حوزه فناوری، با اشاره به تامین احتیاج کشور با استفاده از محصول ساخت داخل، اضافه نمود: پس از ساخت این محصول به وسیله این شرکت واردات آن بعلت کیفیت بالای فراوری از نظر فنی و مزیت رقابتی قیمت به اندازه زیادی متوقف شده است ولی هنوز شرکت هایی در حال خرید خارجی هستند. این محصول دارای احتیاج بالایی در کشور بوده و در صورت حمایت قابلیت فراوری انبوه دارد.

نبی پور با اشاره به مزایای قیمتی و رقابتی این محصول اضافه نمود: تا کنون از خروج بیش از 5 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است و می تواند از خروج ده ها میلیون دلار ارز دیگر نیز ممانعت کند. فراوری این محصول دانش بنیان بعلاوه زمینه را برای اشتغال 15 نفر و 10 نفر به صورت غیرمستفیم فراهم نموده است که این مقدار به مراتب در صنایع مرتبط، عدد بالاتری است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان فناوری، با اشاره به تجربه ساخت کاربردی و عملیاتی طی دهه گذشته برای مراکز صنعتی و شرکت های صاحب نام، ادامه داد: توانمندی ساخت سفارشی بر اساس طرح، جنس، وزن، فشار و حجم درخواستی، موجب گستردگی کارایی و افزایش استقبال از نمونه داخلی شده است.

این فعال حوزه دانش بنیان درباره نقش دستگاه هایی همانند معاونت علمی و فناوری در حمایت از فراوریات دانش بنیان داخلی عنوان نمود: حمایت نهادهای اجرایی بصورت مالی و معنوی (مانند نمایشگاه ایران ساخت) و جلوگیری از ورود تجهیزات مشابه خارجی جهت رقابت بسیار کارگشاست. بعلاوه ثبات قیمت جهت تامین مواد اولیه و برطرف موانع تامین قطعات خاص، ضمن بازپرداخت وجوه و مطالبات به موقع به شرکت های فراوریی و به ویژه دانش بنیان بسیار مهم است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نمونه گیری فرآورده های نفت و گاز با سیلندرهای ساخت داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه گیری فرآورده های نفت و گاز با سیلندرهای ساخت داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید