فیلم نفرین گل طلایی ، معرفی، آنالیز و تحلیل ، Curse of the Golden Flower (2006)

به گزارش وبلاگ ماشین، فرانک مجیدی: فکر میکنم همه شما که به تماشای افتتاحیه المپیک نشستید، چون من ساعت ها مسحور زیبایی خیره کننده و عظمت آن ماندید. چینی هایی که یک ششم کره زمین را اشغال نموده اند، مراسمی در خور نام چین و تاریخ آن برگزار کردند. حالا می گویید این چه ربطی به فیلم امروز دارد؟ ربطش آنست که کارگردان فیلم امروز ما و مراسم یک نفر هستند: ژانگ ییمو.

فیلم نفرین گل طلایی ، معرفی، آنالیز و تحلیل ، Curse of the Golden Flower (2006)

چند سال پیش، علاقه و اطلاعات محدودی از سینمای چین داشتم و از پیشرفت صنعت فیلم سازی آنجا چیزی نمی دانستم، تا آنکه با دیدن کار این کارگردان یکی از علاقمندان کارهایش و سینمای چین شدم.البته، سینمای ییمو، فاصله فراوانی از جنس های بنجل چینی دارد و اصل جنس است.

جدیدترین کار ییمو که در سال 2006 اکران شد، در پی اقبال عمومی دو فیلم قبلی او خانه خنجرهای پرنده و قهرمان بینندگان زیادی را در دنیا برای دیدنی خود کشاند.نام این کار نفرین گل طلایی بود.

نفرین گل طلایی، داستانی باستانی از فساد در خانواده سلطنتی را بیان می نماید. در قرن دهم میلادی، همگان در ظاهر منتظر فرا رسیدن روز جشن گل طلایی هستند. در این روز تمام محوطه کاخ امپراطوری، با داوودی های زرد رنگ پوشیده می شود و همگان به جشن و پایکوبی می پردازند. اما جشن سال جاری آبستن حوادثی پشت پرده است. اشکال کار هم در ساختار در هم گسیخته خانواده سلطنتی است.

امپراتور(چو یون فت) سالها قبل ازدواجی داشته که حاصلش یک فرزند پسر، پرنس وان(لیو یه) است که اکنون شانس اول تاجداری پس از پدر است، اما مادر او فوت می نماید و امپراتور جاه طلب پس از مدتی با یگانه دختر امپراتور سابق و امپراتریس کنونی (گونگ لی) ازدواج می نماید. امپراتریس زنی فوق العاده باهوش، دانا و مکار است و همیشه مانند خاری در چشم امپراتور. آنها دو فرزند پسر دارند پرنس جی(جی چو) و پرنس یو(جونجی کین).حالا پس از گذشت سالها که باید جانشین دیگر در فکر تشکیل دولت باشد، امپراتریس میخواهد فرزند محبوبش پرنس جی را بر تخت بنشاند، هرچند که عشق پنهانی با پرنس وان هم در سر دارد که پرنس از ترس خشم پدر از آن گریزان شده است. او معشوقه ای دارد که ندیمه مخصوص امپراتریس است و دختر پزشک مخصوص قصر. امپراتور که به همسرش مشکوک شده که نقشه هایی در سر می پروراند، اما از سویی چون همسرش شاهزاده خانم چین است نمی تواند مستقیماً خونشش را بریزد بنابراین نقشه ای طرح می نماید: با همکاری پزشک و دختر او، در دارویی که هر دو ساعت ملکه آن را مصرف می نماید میزانی قارچ بسیار سمی پارسی می ریزد، این میزان تا دو ماه دیگر امپراتریس را کاملاً دیوانه می نماید و او خود بخود از روند کارها حذف می شود. امپراتریس اما، از توطئه همسرش خبر دارد با این حال آن دارو را مصرف می نماید و چشم به راه پسرش، پرنس جی دارد که در منطقه ها مرزی خدمت می نماید و برای جشن به قصر باز خواهد گشت و در روزهای انتظار مدام با نخ طلا بر پارچه های ابریشم گل طلایی گلدوزی می نماید. همگان از این کار او در تعجبند و نمی دانند او نیز هدفی در سر دارد. پرنس جوان به هنگام بازگشت بلافاصله نزد مادرش می رود و چون راز مرگ تدریجی مادرش را از زبان او می شنود تصمیم به انتقام از پدر می گیرد و با مادر پیمان می بندد در روز جشن، با سربازانش تاج و تخت را از چنگ پدرش درآورد در حالیکه دستمال های گلدوزی مادر را برگردن خود و سپاهش دارند. در این میان، امپراتریس ماجرای عاشقانه ندیمه و شاهزاده وان را در می یابد و پزشک نیز بلافاصله استعفا می دهد و با دخترش به نزد همسرش باز می شود اما وان تا آنجا هم در پی دخترک می رود، اینبار همسر پزشک در می یابد و شاهزاده را بر آشفته از خانه بیرون می نماید و به اصرارهای همسرش تنها پاسخ می دهد که این عشق باید بین این دو کاملاً فراموش شود. در همین حین طی حمله ای وحشیانه به منزل پزشک، پزشک کشته می شود و همسر پزشک خشمگین از آنکه می داند انگیزه این عمل چیست و شوهرش چرا قربانی است با دخترش برای برداشتن پرده آخر می رود و این در حالیست که روز جشن فرا رسیده و تمام تراژدیها ناگهان رخ می دهد…

فیلم قهرمان و فیلم خانه خنجرهای پرنده، پیش از این فیلم با هزینه ای هنگفت و وسواس خاصی در روایت و زیبایی شناسی تصویری ساخته شده بودند. قهرمان، بیانگر داستان سه قهرمان است که چین را با شمشیر خود نجات می دهند اما پادشاه از دو تن از آنها که زن و مردی که عاشق همند بیمناک است و از نفر سوم می خواهد آنها را بکشد و او با این پیغام نزد شاه می آید و از کیفیت مرگ آنها سه روایت خواهد گفت که در خاتمه سرانجامی غم انگیز برای آن سه رقم می خورد اما چین پا بر جا می ماند.خانه خنجرهای پرنده نیز داستان دو مرد است که عشق رقاصه ای نابینا را در دل دارند که در آخر خون میان آنها قضاوت آخرین را می نماید.برای این دو فیلم با هزینه های سرسام آورشان چند صد هزار نفر از مردم چین به عنوان سیاهی لشگر کار کردند و در خاتمه آثاری که عرضه شد از نظر زیبایی بصری چنان در حد کمال است که در هیچ نمونه فیلم دیگری (حتی در فیلم های پرخرجی مانند سه گانه ارباب حلقه ها) به چشم نمی خورد، ضمن آنکه این دو فیلم در زمان خود به عنوان بهترین فیلم های چین موجب افتخار مردم چین بودند.

اما درباره فیلم اخیر حتی چیزی فراتر از دو فیلم قبلی وسواس در طراحی صحنه و تصویر برداری به کار رفت. آنچنان که بقول بیژن اشتری عزیز، بار اول که فیلم را می بینی آنچنان محو تصاویر زیبای فیلم می گردی که اصلاً نمی فهمی داستان فیلم چه بود! من تا بحال ندیده بودم فیلمی تک تک پلان هایش مانند تابلوی نقاشی عظیمی از کار در آید. ساخت این سه فیلم بود که ییمو را لایق اول کارگردانی مراسم بزرگ المپیک کرد که بخوبی از عهده برآمد. طراحی صحنه و لباس این فیلم، بسیار فاخر و با شکوه است.

آنچه بسیار در نظر می آید، تحقیق دقیق در آداب و جشن ها و رفتارهای خانواده سلطنتی در هزار سال گذشته است. خوب است گاه چشم آدم به فیلم هایی اینچنین بیفتد تا بداند وقتی کشوری هزینه هنگفتی را صرف ساخت فیلم تاریخی می نماید، این زحمت را به خود می دهد که واقعاً آن برهه زمانی را به کمال زنده کند و نه مانند کارگردانان کار بلد ما که نه روایت داستان می دانند و نه حتی یک بروشور درباره موضوع سریال های فوق العاده شان ورق می زنند و 6میلیارد هزینه فقط صرف کشیدن خط چشم های آنچنانی و بزک کردن های ناشیانه برای زیبا جلوه دادن جوانی که قرار است زیباترین موجود بشری شود(که نمی شود) می شود!

اما داستان، به زیبایی یکی از بیماری هایی را به تصویر کشیده که ادبیات و هنر، همیشه در آثار بزرگانش مردمان را از آن بیم می دهند: بیماری قدرت دوستی! اینکه قدرت روح انسانی در بالاترین مقام انسانی چنان می آلاید که خون تنها سیراب کننده عطش آدمی می شود و خود نمی بیند چگونه روحش در حال سقوط است و درنمی یابد برای بالا ایستادن خود از تن عزیزانش پله می سازد تا به اوج برسد. اوج، آن اوجی که قدرت تعریف می نماید تا شخص قدرتمند خود را صاحب احترام بیابد و در نمی یابد که این احترام نیست، ترسی به همراه نفرت است که مردمان را به کرنش وا می دارد و این ترس، این نفرت موجی می سازد که او و قدرتش را یکباره در خود می بلعد. اگر شمشیر روزی در دستان او بود، امروز شمشیر در دست یک ملت است و تنها خون او آتش انتقام را فرو می نشاند. ییمو داستان را در روز جشن به سرانجام می رساند اما نمای آخر فیلم بصورت نمادین با ریختن جام زهر بر نشان طلای پادشاهی تمام می شود که آن را ذوب می نماید و نابود می سازد. در آخر این رندان هستند که می دانند کلاه پادشاهی که بیم جان در او درج است کلاهی دلکش است اما به ترک سر نمی ارزد!

ترانه سرانجام فیلم با توجه به داستان بسیار تاثیرگذار از آب درآمده و فیلم همانند بسیاری از فیلم های تاریخی موسیقی فخیم و فاخری دارد. بازی گونگ لی در نقش امپراتریس و چو یون فت بسیار چشم نواز است. هرچند در روز جشن، رازهایی که باید دانسته شود پیشتر حدس زدنش چندان مشکل نیست، اما بعنوان یک فیلم تاثیر گذار و دقیق تاریخی، ارزش اختصاص یک آخر هفته برای دیدن را دارد.

منبع: یک پزشک

به "فیلم نفرین گل طلایی ، معرفی، آنالیز و تحلیل ، Curse of the Golden Flower (2006)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم نفرین گل طلایی ، معرفی، آنالیز و تحلیل ، Curse of the Golden Flower (2006)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید