خبرنگاران دغدغه هایی از جنس هنر در میانه آسیب های کرونایی

به گزارش وبلاگ ماشین، ایلام - خبرنگاران - اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان ایلام با شیوع ویروس کرونا، قرنطینه خانگی و تعطیلی بسیاری از صنوف از آثار زیانبار آن مستثنی نبودند اما رسالت اجتماعی خویش را نیز فراموش نکردند و میدان را برای جولان کرونا خالی نگذاشتند.

خبرنگاران دغدغه هایی از جنس هنر در میانه آسیب های کرونایی

هنرمندانی که تا بهمن ماه در تدارک تهیه و تدوین برنامه های شاد و سرگرم کننده برای مردم بودند تا با دستانی پر به استقبال بهار رفته و زمینه نشاط مردم را فراهم کنند با آمدن میهمان ناخوانده شوک بزرگی به آنها وارد شد.

از سینمادارانی که چراغ اکران فیلم های سینمایی را خاموش کردند و با تماشاچیان خداحافظی یا هنرمندان عرصه موسیقی که با لغو کنسرت ها کسی دیگر در فضای سالن برای نغمه شان دستی نزد یا مطبوعاتی که چاپ نشدند و انگشتانی آنها را ورق نزد.

هنرمندان با روحیه حساسی که دارند در میانه کرونا اما باز هم دغدغه سلامت مردم را داشتند و با وجود متضرر بودن از آسیب های اقتصادی کرونا اما میدان را خالی نکردند.

بسکمک از این افراد با مشارکت در پویش های مختلف در خانه بمانیم و یا پویش کمک به نیازمندان وارد عرصه شدند و تعهد و دغدغه شغلی شان را با وجود متحمل شدن خسارت های فراوان و شاید جبران ناپذیر نشان دادند.

این دغدغه زمانی ثابت می شود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام میزان خسارت وارده به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه این استان را 140 میلیارد ریال اعلام می کند، رقمی قابل توجه که بدون شک بیانگر عمق مسائل جامعه فرهنگی، هنری و رسانه ای این استان است، دغدغه هایی از جنس هنر که کمتر در لابلای اخبار کرونا شنیده ایم.

شماری از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه این استان در گفت و گو با وبلاگ ماشین خواستار توجه مسوولان برای جبران خسارت به این قشر شدند.

تهدید کرونا برای تعطیلی دایمی آموزشگاه های هنری

بهادر مرادخانی از هنرمندان حوزه موسیقی استان که شیوع کرونا آموزشگاه موسیقی اش را تعطیل کرد، گفت: با تعطیلی نه تنها آموزشگاه من بلکه سایر این مراکز، صاحبان آن ها با مشکل تامین هزینه های جاری و پرداخت اجاره این مراکز روبرو شدند.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر مدرسانی که در این مراکز تدریس داشتند نیز بیکار و در این مدت فاقد درآمد بوده اند.

وی با ذکر اینکه هنوز مردم از کرونا وحشت دارند، گفت: با وجود اینکه آموزشگاهم را با رعایت پروتکل های بهداشتی از حدود 15 روز گذشته باز کرده ام ولی تعداد محدودی هنرجو آن هم با شک و شبهه مراجعه کرده اند.

مرادخانی بیان نمود: چنانچه این فرایند تداوم یابد به علت بالابودن هزینه نسبت به درآمد عمده آموزشگاه های هنری تعطیل خواهند شد.

خاموش شدن چراغ سینماها با کرونا

مدیر سینما فرهنگ ایلام نیز در این خصوص می گوید: اکران فیلم در این مرکز از هفته اول اسفندماه تعطیل و هیچ گونه برنامه ای در این سالن برگزار نشده است.

محمد حاجیان اضافه کرد: این در حالی است که فصل پر رونق اکران فیلم و استقبال مردم مربوط به ماه های اسفند تا اردیبهشت است و مردم در این مدت طبق هر سال استقبال گسترده ای از این مراکز دارند.

وی اظهار کرد: درآمد این سینما در مدت مشابه سال قبل 600 میلیون ریال بوده و برآورد امسال حدود یک میلیارد ریال بود که متاسفانه به دلیل تعطیلی هیچ مبلغی حاصل نشده است.

وی گفت: از طرفی بابت اجاره سالن سینما ماهانه باید 60 میلیون ریال اجاره بپردازم که خوشبختانه با حمایت ارشاد بخشیده شده است.

حاجیان گفت: پرداخت وام 100 میلیون ریالی نیز اعلام شده که هنوز پرداخت نشده است.

شوک کرونا به مطبوعات

عبدالحمید کرمی، مدیر مسوول هفته نامه پیک ایلام نیز در این خصوص گفت: بر اثر کرونا فعالیت مطبوعات به حالت نیمه تعطیل درآمد که ضرر زیادی به این صنف وارد کرده است.

وی اظهار کرد: در اسفندماه هیچ چاپی نداشتیم و از فروردین چند نوبت چاپ اجرا شده و در این مدت هزینه ها از درآمد پیشی گرفته است.

وی گفت: با وجود هزینه زیاد ولی مجبور به چاپ هفته نامه هستیم و تا عادی شدن شرایط به این فرایند باید ادامه دهیم.

رایزنی برای بخشش اجاره فضاهای فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: پس از شیوع کرونا فعالیت های فرهنگی، هنری جزو اولین فعالیت های عمومی و اجتماعی بودند که به دلیل وجه تجمعی بودن تعطیل و صنوف فرهنگی، هنری متحمل ضرر شدند.

عمران خودآموز نخستین اقدام در حمایت از اهالی فرهنگ و هنر را رایزنی برای بخشش اجاره فضاهای فرهنگی متعلق به فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به بخش خصوصی واگذار شده بودند.

وی گفت: فضاهایی نظیر سینماهای ایوان، آبدانان، ایلام و سایر فضاهای فرهنگی که به دولت اجاره می پرداختند برای بخشودگی اجاره آنها مکاتبه با وزارت ارشاد انجام شد که در سطح کشور تجمیع و از سوی هیات دولت به وزارت ارشاد اختیار امهال یا بخشش داده شد.

خسارت 140 میلیارد ریالی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ایلام

به گفته وی، هنرمندان در سه رسته هنری، فرهنگی و رسانه ای که بر اثر کرونا متضرر شده بودند در 2 قالب شامل برنامه های تدارک دیده که امکان اجرای آن وجود نداشت و همچنین هزینه فرصت های از دست رفته (عدم النفع) خسارت بر آنها برآورد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام خسارت وارد شده در این حوزه را 140 میلیارد ریال به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه این استان اعلام کرد.

وی اظهار کرد: این مبلغ به وزارت ارشاد اعلام و همراه با خسارت سایر استان ها تقدیم هیات دولت شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت ارشاد سامانه ای معرفی کرده تا صنوف بخش های مختلف ضرر و زیان خود بر اثر کرونا را در آن ثبت کنند.

وی اظهار کرد: بعد از ثبت اطلاعات و در مرحله بعدی انجام پالایش، این اطلاعات در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار خواهد گرفت.

تشکیل پویش اهالی فرهنگ، هنر و رسانه

خودآموز بیان نمود: با توجه به اینکه در ابتدای این مساله دورنمای مشخصی با توجه به شرایط موجود وجود نداشت از نیمه اسفندماه قالب برنامه ها به سمت فضای مجازی هدایت و هنرمندان نیز به سمت ایجاد پویش سوق داده شدند.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه جامعه هنری و فرهنگی استان در مضیقه بودند ولی فعالان تمامی رشته های هنری پای کار آمدند و برای آگاه سازی مردم از خطرات کرونا فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با اشاره به تشکیل پویش اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در این استان گفت: راه اندازی این پویش هم از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم از سوی استاندار ایلام مورد قدردانی قرار گرفت.

خود آموز با بیان اینکه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در این پویش چهار هدف مختلف را برای مقابله با کرونا دنبال می کردند، این اهداف را شامل تشویق مردم برای در خانه ماندن، ایجاد امید و آگاهی مردم، قدردانی از مدافعان سلامت و حمایت از اقشار آسیب پذیر از کرونا اعلام کرد.

وی به فعالیت رسانه ها نیز در این زمینه اشاره کرد و گفت: رسانه ها نیز به عنوان پیش قراولان این عرصه با تشکیل کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغات در فضای مجازی به همگرایی و روحیه هم افزایی رسیدند و نقش تاثیرگذار خود را در این زمینه ایفا کردند.

به گفته خودآموز، تا به امروز 20 گفت و گوی تخصصی با پاسخگویی مدیران مرتبط ومسوولان استان با دبیری اهالی رسانه اجرا شده است که 50 موضوع مهم را در دستور کار قرار داده و در نهایت منجر به راهبرد رسانه ها شده تا مطابق آن تحلیل محتوا داشته باشند.

قدردانی از مشارکت کنندگان پویش فرهنگ، هنر و رسانه

وی در ادامه گفت: با توجه به فعالیت هنرمندان در این مدت در پویش اهالی فرهنگ، هنر و رسانه این اداره کل از مشارکت کنندگان این حوزه قدردانی خواهد کرد.

وی اختصاص بخش ویژه جشنواره فصلی مطبوعات به موضوع کرونا، فراخوان و برنامه ریزی دو برنامه ادبی شامل جایزه ادبی ایلام و چهارمین دوره جشنواره شعر کردی منال از طریق فضای مجازی را از دیگر برنامه های این اداره کل برشمرد که پیش بینی می شود اختتامیه آنها در فصل تابستان برگزار شود.

به گفته وی، همچنین مراکز انتشاراتی، کتابفروشی ها و آموزشگاه های آزاد هنری با رعایت پروتکل های بهداشتی به تدریج فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

200 خبرنگار و یک هزار هنرمند دراستان ایلام فعالیت می کنند که از این شمار 800 نفر عضو صندوق حمایت از هنرمندان هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دغدغه هایی از جنس هنر در میانه آسیب های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دغدغه هایی از جنس هنر در میانه آسیب های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید