شش دفتر ثبت ملی آثار میراثی در کرمان راه اندازی شد

به گزارش وبلاگ ماشین، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شش دفتر ثبت ملی آثار میراثی در کرمان راه اندازی شد.

شش دفتر ثبت ملی آثار میراثی در کرمان راه اندازی شد

فریدون فعالی اضافه کرد: این دفاتر در منطقه شمال (کوهبنان، زرند و راور)، جنوب (جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه گنج و فاریاب)، منطقه شرق (بم، نرماشیر، فهرج و ریگان)، منطقه شمال غرب (رفسنجان، انار و شهر بابک)، غرب (سیرجان، رابر، بافت و ارزوییه) و منطقه کرمان راه اندازی شده است.

وی شرح داد: با توجه به تعدد آثار در حوزه های مختلف غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، منقول (اموال فرهنگی و اشیای تاریخی)، طبیعی (چشم انداز ها بدیع جغرافیایی، محوطه های طبیعی تاریخی، پدیده ها و نمونه های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین های معنوی و فرهنگی، آواها، مهارت ها و شیوه های پخت غذاهای سنتی و غیره) راه اندازی دفاتر مذکور در سطح استان از ضروریات بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان نمود: همچنین با توجه به ظرفیت های شهرستان ها و وسعت جغرافیایی استان کرمان وجود تنها یک حوزه در کرمان برای ثبت ملی آثار تاریخی کافی نیست و لازم است هر حوزه به صورت جداگانه آثار تاریخی حائر شرایط را شناسایی و مورد بررسی قرار دهد و سپس پرونده آنها به مرکز استان کرمان ارسال شود.

وی ادامه داد: آثار ارسالی به دفتر منطقه کرمان مورد مطالعه و بررسی دوباره قرار خواهد گرفت و در نهایت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال می شود.

فعالی با اشاره به تشکیل شورای ثبت آثار در استان کرمان طی گذشته تاکید کرد: برای ثبت آثار واجد شرایط این استان از اعضای شورای ملی ثبت برای حضور در کرمان دعوت بعمل خواهیم آورد.

وی همچنین با اشاره به وجود هفت اثر جهانی، 700 اثر ملی و حدود هفت هزار اثر شناخته شده در استان کرمان اضافه کرد: باید نهضت ثبت آثار در این استان بوجود آید و این استان به عنوان مرکز آثار ثبت شده معرفی شود.

فعالی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ثبت آثار منطقه ها مختلف استان کرمان نیاز به همکاری مسئولان و دست اندرکاران مرتبط با میراث فرهنگی دارد که امیدواریم این هم افزایی و همیاری موجب ثبت هرچه بیشتر آثار واجد شرایط شود.

منبع: همگردی

به "شش دفتر ثبت ملی آثار میراثی در کرمان راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش دفتر ثبت ملی آثار میراثی در کرمان راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید