سود سهام عدالت به مرحله دوم نرسید

به گزارش وبلاگ ماشین، خبرنگاران : سود به جای مانده به علت ابهامات و تغییرات نه به حساب شرکت های سپرده گذاری مرکزی و نه شرکت های سرمایه پذیر واریز نشده است.

سود سهام عدالت به مرحله دوم نرسید

به گزارش وبلاگ ماشین به نقل از وبلاگ ماشین، دو ماهی می گردد که از سال نو گذشته و وعده پرداخت سود سهام عدالت به مرحله دوم عملیاتی نشده است. درست قبل از انتها سال بود که رئیس سازمان بورس و معاون وزیر اقتصاد از پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت تا انتها ماه رمضان اطلاع داد اما این خبر به مرحله اجرا نرسید و ماه رمضان به انتها رسید.

در این باره سراغ چندتن از اعضای کانون سرمایه گذاری استانی رفتیم تا علت عدم واریز و تاخیر آن آگاه شویم.

مهدی بایی یک مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری ، در رابطه با عدم واریز سود سهام عدالت و غیر قانونی بودن این عدم واریز اظهار کرد: در مورد سود سهام عدالت که مورد سوال تعداد زیادی از سهامداران مشمول است باید گفت؛ سود عملکرد سال اقتصادی منتهی به انتها اسفند سال 98 شرکت های سرمایه پذیر واگذار شده به سهام عدالت باید تا انتها تیرماه در مجامع شناسایی و به تصویب مجمع عمومی آن شرکت ها می رسید و طبق قانون تجارت شرکت ها هشت ماه زمان دارند پس از تصویب سود در مجمع این مبلغ حاصل شده (سود) را پرداخت نمایند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: یعنی انتها اسفند ماه سال 99 آخرین مهلت پرداخت سود شرکت های واگذار شده به سهام عدالت بوده است. سود این شرکت ها که باید به حساب شرکت های سرمایه گذاری استانی واریز می شد و شرکت های سرمایه گذاری استانی بعد از تصویب مجمع عمومی شان سود را بین حدودا 30 میلیون سهامدار روش غیر مستقیم توزیع می کردند با یک مصوبه شورای عالی بورس در اسفند ماه سال 99، شرکت های سرمایه پذیر واگذار شده به سهام عدالت مکلف شده اند که به جای این که سود را به شرکت های سرمایه گذاری استانی واریز نمایند به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نمایند و این موضوع تعارض قانونی داشت.

بایی در ادامه اعلام کرد: ابتدا باید این سود به حساب شرکت های سرمایه گذاری واریز می شد و بعد از تشریفات مقرر در ماده 237 الی 240 قانون تجارت و بعد از تصویب مجمع عمومی این شرکت ها به سهامداران پرداخت می شد. این دو گانگی و اقدام غیر قانونی شورای عالی بورس سبب شد.

او در ادامه اضافه کرد: 36 شرکت بورسی سهام عدالت وجود دارد که بعضی از این شرکت های سرمایه پذیر دولتی سود را به علت ابهامات قانونی به حساب شرکت سپرده گذاری واریز ننموده اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در واقع این سود به جای مانده به علت ابهامات قانونی و تغییرات نه به حساب شرکت های سپرده گذاری مرکزی و نه حساب شرکت های سرمایه پذیر واریز نشده است و تنها بخشی از شرکت ها سود خود را واریز نموده اند که شرکت سپرده گذاری مرکزی میان مشمولان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را برگزیده اند پرداخت نموده است.

بایی اعلام کرد: به طور کل می توان این گونه گفت که شورای عالی بورس مصوبه ایی غیر قانونی ابلاغ نموده است و سپرده گذاری مرکزی هم که بر مبنای این مصوبه مسئول وصول و توزیع سود شده است به این تکلیف نتوانسته است به طور صحیح عمل کند و تا به اکنون نتواسته به جای مانده سود را دریافت و بین سهامداران توزیع کند.

البته در هفته گذشته هم وزیر اقتصاد گفته بود که برای واریز سود سهام عدالت منتظریم که اطلاعات شرکت های سرمایه پذیر دریافت گردد. در این بحث می خواهیم هم سهامداران به سود خود برسند و هم شرکت ها دچار فشار نشوند. امیدواریم بتوانیم ظرف یک ماه آینده این کار را به اتمام برسانیم اما خیلی تند پیش نمی رود. سعی می گردد 50 درصد به جای مانده تا آخر تیر ماه و قبل از عید قربان واریز گردد.

دژپسند در پاسخ به آزادسازی 40 درصد به جای مانده سهام عدالت گفت: منتظریم که شرکت های سرمایه گذاری استانی تشکیل شوند و سپس در شورای بورس تصمیم گیری گردد.

منبع: اقتصادنیوز

به "سود سهام عدالت به مرحله دوم نرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سود سهام عدالت به مرحله دوم نرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید