سعید آذری؛ دایه مهربانتر از مادرِ سرخابی ها! ، موج سواری با واژه آزادی بیان

به گزارش وبلاگ ماشین، مدیری که هرازگاهی خود را در صندلی ناجی طرفداران دو باشگاه پرطرفدار تهرانی حس نموده و لب به سخنرانی درباره راه های نجاتشان از مخمصه می گشاید حالا از هر فعالیت فوتبال محروم شده است!

سعید آذری؛ دایه مهربانتر از مادرِ سرخابی ها! ، موج سواری با واژه آزادی بیان

گروه ورزشی وبلاگ ماشین، خبر کوتاه اما مهم بود. اینکه یکی از مدیران باشگاه های لیگ رجحان از هر فعالیتی در این حیطه محروم شده است. اگر بار دیگر حکم را آنالیز کنید در متن آن آمده بود: با اعلام کمیته اخلاق از آنجا که حسب محتویات پرونده، تخلفات سعید آذری نقض قوانین و مقررات است بنابراین مستندا به مواد 23 و 65 آیین نامه کمیته اخلاق دستور موقت مبنی بر منع فعالیت وی در حوزه فوتبال صادر می گردد.

*آذری: نمی توان از فدراسیون انتقاد کرد

پیرو انتشار این خبر حدس هایی درباره چرایی این موضوع مطرح شد که در نهایت سعید آذری در مقام دفاع از خود برآمده و ظرف مدت زمانی کوتاه با چند رسانه حرف زد و گفت: چون درباره فدراسیون نقدهای را مطرح نموده ام متهم به تشویش اذهان عمومی شدم.

*موج سواری با واژه آزادی بیان!

با بیان این دلیل بسیاری از سینه چاک های آزادی بیان، با پُز روشنفکری در صندلی دفاع از نقدها مدیرعامل باشگاه فولاد برآمده و اصل دموکراسی و آزادی بیان را آویزه این حکم کردند و در مقام دلواپسان، به حمایت از سعید آذری پرداختند. مدیری که البته روش سوار شدن بر موج احساسات را به خوبی بلد است و این بار هم با یاری دریافت از مهارتهایی که طی این سالها از برکت مدیریت در باشگاه های مختلف ورزشی بدست آورده بعلاوه استعدادهای ذاتی اش در سخنوری و ربط دادن مسایل مختلف به هم بار دیگر گروهی را همراه خودش کرد تا ظرف روزهای گذشته به پشتیبانی اش برخیزند.

*انتقاد یا دخالت!

در اینکه باید فضا برای انتقاد باز باشد شکی نیست و در هر مجموعه ای یک صدایی باعث درجا زدن و مانع از پیشرفت می گردد و هر NGO یا نهادی با انتقاد، همفکری و پرسش و پاسخ بهتر و صحیح تر جلو می رود. اما وقتی انتقاد جنبه ورود به حیطه کار دیگران را پیدا می نماید شکل ماجرا متفاوت می گردد و از فرم انتقاد به شیوه دخالت تبدیل می گردد.

*پول و شهرت بیشتر در فوتبال است

آذری در رشته وزنه برداری جزو ورزشکاران این رشته محسوب شده و پس از مربیگری در همان رشته با دریافت مدرک لیسانس در رشته کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی وارد فضای مدیریت در فوتبال شد ابتدا در زادگاهش و باشگاه ذوب آهن مشغول و پس از یکی دو سال مدیریت در نساجی مازندران و استیل آذین تهران بار دیگر به همان ذوب آهن برگشت و در نهایت حالا در فولاد خوزستان مدیرعاملی این باشگاه جنوبی را برعهده دارد. همه می دانند یک صدم پول و شهرتی که در فوتبال وجود دارد در وزنه برداری نیست وگرنه حالا خیلی ها برای مدیریت در آن رشته سرودست می شکستند.

*کدام مدیرعامل بانک در کار سایر بانکها دخالت می نماید؟

با ذکر مثالی به تحلیل رفتارهای اخیر سعید آذری در قبال باشگاه های ورزشی پرطرفداری مانند استقلال و پرسپولیس آشنا می کنیم. در جامعه بانکی کشور همه بانکهای فعلی کشورمان زیرمجموعه بانک مرکزی هستند و در واقع مجوز راه اندازی بانک یا مؤسسات اقتصادی شان را از بانک مرکزی دریافت نموده اند. شاید پاسخ این بخش از این بحث را اهالی اقتصاد بهتر بدانند ولی هر فردی می داند بطور مثال مدیرعامل بانک صادرات، هرگز در جمع وبلاگ ماشین لب به انتقاد از کمبود مبلغ اضافه کاری در بانک سپه لب به انتقاد نمی گشاید و از این طریق مدیریت آن بانک را زیر سئوال نمی برد! چون این حرف ممکن است عواقب ناخوشایندی در نظام اداری و اقتصادی بانک سپه ببار آورده و کارمندان آن را به جان بخش های مختلف اعم از امور اداری و اقتصادی بیندازد. مثال دیگر در همین باره این است که رییس بانک ملی به میزان سود تعلق داده شده به حساب های کوتاه یا بلندمدت در بانک ملت انتقاد کند و به آنهایی که در آن بانک حساب دارند به صراحت بفهماند که با افتتاح حساب در بانک خودش می توانند از سود سپرده بیشتری برخوردار شوند! شاید این قبیل مسایل در فرم تبلیغاتی بانک ها برای جلب مشتری بیشتر دیده گردد ولی هرگز هیچ بانکی اسمی از بانک رقیب نمی برد و ذهنیت کارمندان یا مشتریان بانک دیگر را تحت تأثیر حرف خود قرار نمی دهد.

*نقدها صریح از مدیریت سرخابی ها

اما طی این سالها به کرّات دیده ایم سعید آذری در صندلی دایه مهربانتر از مادر درباره ایرادها، مسائل و اشتباهاتی که در حیطه مدیریتی در دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس وجود داشته رو به طرفداران این دو باشگاه سخنرانی نموده، راه حل داده و نوعی هیجان یا التهاب را برای مدیریت هر دو باشگاه بوجود آورده است. دو باشگاهی که همیشه مسائل عدیده اقتصادی داشته و دهها میلیارد تومان بدهی انباشته دارند.

*فقط سرخابی های تهرانی مشکل دارند؟

مدیری از سوءمدیریت در این دو باشگاه انتقاد نموده که خود در باشگاه ذوب آهن اصفهان یا در همین فولاد کمترین مسائل اقتصادی را نسبت به دو باشگاه سرخابی داشته و اگر هم داشته هرگز قابل قیاس با آنها نبوده است. آذری چرا تا به امروز درباره مسائل باشگاه صنعت نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان، شهرداری بوشهر و مجموعه هایی از این دست لب به انتقاد از مدیریت آنها نگگردده است؟ یا راه حلهایش را برای برطرف مسائل باشگاه هایی اینچنینی که در فضای فوتبال نسبت به سرخابی های تهرانی صندلیی ندارند ارائه ننموده است؟

*سایر مدیران از شرایط سرخابی ها بی خبرند؟

در این مقال قصد حمایت از مدیریت دو باشگاه سرخابی به ویژه طی سالهای اخیر را نداریم که اشتباهات و تغییرات متعدد مدیران عامل یا سرپرستان در این دو باشگاه موجب ضررهای اقتصادی هنگفت و لطمه به طرفداران هر دو آنها شده است ولی چرا مدیرعامل باشگاه گل گهر سیرجان درباره اشکالات باشگاه پرسپولیس حرفی به زبان نمی آورد؟ چرا مدیریت باشگاه سایپا حرفی درباره باشگاه استقلال نمی زند. چرا مدیرعامل نفت مسجد سلیمان به شیوه قرارداد بستن با آیاندا پاتوسی یا شکل عقد قرارداد با برانکو در پرسپولیس ایراد نمی گیرد؟ یعنی آنها اخبار رسانه ها را دنبال نمی نمایند؟ پاسخ این سئوال کاملا واضح است چون طبق همان قوانینی که در امور بانکداری از سوی بانک مرکزی مقرر شده و هیچ مدیرعاملی حق دخالت در امور دیگر بانکها را ندارد تا موجب بالا و پایین رفتن شاخص سهام رقبا در بازار بورس نگردد، در فوتبال هم فدراسیون فوتبال به عنوان متولی فوتبال این اجازه را به مدیرعاملان باشگاه ها نمی دهد که در امور داخلی باشگاه ها دخالت نمایند تا این شائبه ایجاد گردد که فلان مدیر برای مدیریت در استقلال و پرسپولیس یا کاندیداتوری در انتخابات فدراسیون فوتبال در حال تبلیغ برای خودش است!

*قرارداد شهروند آمریکا با فولاد چقدر است؟

ناگفته نماند؛ این تنها بخشی از رفتارهای غیرمعمول سعید آذری طی این مدت بوده که مخاطبش را به یاد ضرب المثل زبان سرخ سر سبز می دهد برباد می اندازد. مدیری که گرین کارت آمریکا را دارد آیا حاضر است میزان قراردادش با باشگاه فولاد را فاش کند. یا لااقل بگوید تا همین حالا چند درصدش را دریافت نموده است؟

*انتقاد فوتبالی های استان از باشگاه مولّد بازیکن

سعید آذری مدیری است که همین حالا از سوی اهالی استان خوزستان زیر سئوال است که چر مبالغ بالایی برای جذب بازیکنان غیربومی هزینه نموده است در حالی که فولاد به عنوان یکی از باشگاه های دارای آموزشگاه بازیکن ساز، تنها مجموعه مولّد بازیکن در جمع 16 باشگاه لیگ رجحان است که با فاصله نسبت به تیم هایی مانند سایپا یا پیکان هر ساله بازیکنانی به تیم های دیگر ترانسفر می نماید.

*دلیل حمله به اصفهانیان چه بود؟

البته به حق باید گفت آذری جزو مدیران کاربلد در حیطه مدیریت در زیرمجموعه های خودش است و با کسب چند جام حذفی همراه با ذوب آهن، سه بار نایب قهرمانی در لیگ برتر و برجای گذاشتن نتایج قابل دفاع در لیگ قهرمانان آسیا، توانایی اش را اثبات نموده است اما اینها دلیل نمی گردد که آذری در یکی از مصاحبه های خود از بازگشت مجدد فریدون اصفهانیان به کمیته داوران شدیدا انتقاد نموده و آن را غیرقانونی بداند. همچنین مدیرعامل فولاد عملکرد قبلی اصفهانیان در فدراسیون فوتبال را نیز زیر سوال برده است تا شنیده گردد عامل اصلی محرومیت سعید آذری از سوی کمیته اخلاق، شکایت اصفهانیان در این مرجع قضایی فدراسیون فوتبال بوده است!

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سعید آذری؛ دایه مهربانتر از مادرِ سرخابی ها! ، موج سواری با واژه آزادی بیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعید آذری؛ دایه مهربانتر از مادرِ سرخابی ها! ، موج سواری با واژه آزادی بیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید