درآمد اینترنتی ها آب رفت ، حمایت دولت از کسب وکارهای اینترنتی

به گزارش وبلاگ ماشین، تغییر کیفیت اینترنت تأثیر مستقیمی بر عملکرد کسب وکارهای اینترنتی دارد. آنگونه که وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید: دولت بسته هایی برای حمایت از فعالان اقتصادی آسیب دیده در دوره قطعی و کندی اینترنت تهیه کرده است که به زودی نهایی خواهد شد و این می تواند خبر خوبی برای فعالان اقتصادی باشد.

درآمد اینترنتی ها آب رفت ، حمایت دولت از کسب وکارهای اینترنتی

به گزارش وبلاگ ماشین، آمارهای تقریبی از کسب وکارهای اینترنتی و میزان اثرپذیری آنها از تحولات یک ماه گذشته حاکی از این است که در ایران حدود 9تا 11میلیون نفر در پلتفرم های خارجی صاحب کسب وکار هستند و با قطع دسترسی به اینترنت بین الملل متحمل زیان می شوند. فعالان بخش خصوصی این زیان را حدود 1.5میلیون دلار در ساعت برآورد می کنند.

نگرانی کسب وکارهای اینترنتی

فعالان حوزه ICT و کسب وکارهای اینترنتی آمارهای مختلفی در مورد تعداد کسب وکارهای اینترنتی و میزان اثرپذیری آنها از کندی اینترنت ارائه می دهند و با اشاره به اهمیت پایداری شبکه برای محیط کسب کار آنلاین، خواستار توجه دولت و متولیان فضای مجازی به این موضوع هستند.

در گزارش شاخص مدیران خرید اقتصاد شهریورماه، فعالان اقتصادی به واسطه تبعات قطعی اینترنت بر کسب وکارهای حوزه خدمات، انتظارات و امیدواری خود در مورد شرایط تولید و ارائه خدمات در مهرماه را کاهش داده بودند.

در نشست اخیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی نیز، فعالان اقتصادی نگرانی خود در مورد شرایط اینترنت را به وزیر اقتصاد اعلام کردند.

حسین سلاح ورزی، قائم مقام دبیر شورای گفت وگو با اشاره به نشست اخیر دبیرخانه شورا با تعدادی از کنندگان وزارت کشور، مشاور وزیر ارتباطات و جمعی از فعالان حوزه ICT با موضوع اثرات قطعی اینترنت و فیلترینگ پلتفرم های خارجی گفت: ضرر کسب وکارهای اینترنتی از یک ساعت قطعی اینترنت در کشور حدود 5/1میلیون دلار است و همزمان به واسطه 30برابر شدن استفاده از انواع فیلترشکن ها در کشور، با افزایش احتمال هک شدن سامانه ها و صنایع کشور نیز هستیم که این مسئله نیز به معنای افزایش هزینه هاست.

علاوه بر این، سلاح ورزی هشدار داد که افزایش اختلال های اینترنتی موجب تشدید بی انگیزگی، مهاجرت و خروج سرمایه ها از کشور خواهد شد.

در این نشست، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به موضوع قطعی اینترنت، بر اهمیت حفظ امنیت سرمایه گذاری و سرمایه گذار و همچنین معیشت خانوار و فعالان اقتصادی تأکید و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر فضای ناامنی ها به آرامش تبدیل شود.

خاندوزی با بیان این مطلب که تلاش دولت برای برگشت آرامش به محیط اقتصادی کشور است، گفت: دولت بسته های حمایتی از فعالان اقتصادی آسیب دیده در دوره قطعی اینترنت و غیره را تهیه کرده است که به زودی نهایی خواهد شد و این می تواند خبر خوبی برای فعالان اقتصادی باشد.

درآمد اینترنتی ها آب رفت

در نشست اخیر دبیرخانه شورای گفت وگو با حضور کنندگان وزارت کشور و مشاور وزیر ارتباطات، پیامدها و آسیب های وارد شده بر کسب وکارها ناشی از قطعی 3 هفته ای اینترنت بررسی شد.

در این نشست به کاهش یک سومی درآمدهای جابه جایی مرسولات فروشگاه های اینترنتی، توقف فعالیت کسب وکارهای اینستاگرامی و اختلال در زیرساخت انواع صنایع ازجمله سیستم حمل ونقل اشاره شد.

همچنین بی ثباتی فضای اقتصادی به عنوان یکی از تبعات محدودیت اینترنت مورد بحث قرار گرفت؛ چراکه طبق قانون، شورای گفت وگو باید روی اثرات تصمیمات و سیاست های دولت و حاکمیت بر کسب وکارها متمرکز باشد و مسائل ناشی از اجرای این برنامه ها را شناسایی و ضمن اعلام آنها، راهکارهای پیشنهادی خود را نیز مطرح کند.

در این نشست همچنین مطرح شد که اینستاگرام در دنیا 5/1میلیارد و در ایران 48 میلیون کاربر دارد و آمارها، تعداد کسب وکارهای فعال در فضای اینستاگرام را بین 9 تا 11میلیون مورد برآورد می کند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور هرگونه نبود ثبات و تغییر می تواند شرایط را برای فعالان اقتصادی دشوارتر کند. نکته دیگر عادی سازی قطعی اینترنت به خصوص در سال تولید دانش بنیان بود که از سوی حاضران در این نشست به عنوان یک دغدغه جدی موردبحث قرار گرفت.

فشار اینترنتی به GDP

براساس آمارهای موجود، سهم صنعت ICT در تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) برابر با 3.3درصد برآورد می شود که به نظر فعالان اقتصادی، با توجه به شرایط به وجود آمده، افت جدی در فرایند تولید کسب وکارهای اینترنتی و کاهش سهم این حوزه در تولید ناخالص داخلی دور از انتظار نخواهد بود. به خصوص که بی انگیزگی ها و عوامل غیرمستقیم نیز روی این موضوع اثر دارد.

در این نشست با اشاره به اینکه قطع شدن اینترنت، صادرات کشور را نیز دچار خدشه کرده است، اعلام شد: صنعت ICT یک صنعت فانتزی نیست بلکه صنعت زیرساختی است که نمی توان به همین راحتی کنار گذاشته شود. هرچند در این شرایط سرمایه گذاران دیگر انگیزه ای برای ورود به این حوزه ندارند.

نکته دیگری که از سوی اعضای این نشست مطرح شد این بود که فرایند توسعه بنگاه ها به دلیل شرایط اینترنتی موجود دچار خدشه شده است و بنگاه ها به تعطیلی واحدها و انتقال سرمایه به خارج از کشور می اندیشند؛ چراکه از طرفی سرمایه گذاری داخلی تحت تأثیر این شرایط کاهش پیدا کرده است و سرمایه گذاران داخلی و خارجی رغبتی به حضور در این بازار ندارند. در این میان امکان ادامه فعالیت کسب وکارهای خانگی و اجابت تعهدات قبلی آنها، امکان فعالیت کسب وکارهای حوزه گردشگری و... نیز همگی در هاله ای از ابهام قرار گرفته و بدون هیچ آینده نگری دچار گرفتاری جدی هستند.

بومی سازی پلتفرم ها بدون انحصار

حسین میرزاپور، عضو کمیسیون تنظیم مقررات و مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به آنچه در نشست دبیرخانه شورای گفت وگو درباره تبعات قطعی اینترنت مطرح شده، گفت: اعضای کمیسیون تنظیم مقررات معتقدند اگر بخش خصوصی خرسند و امیدوار در صحنه نباشد، تنظیم گری و مقررات گذاری معنا ندارد و توسعه محقق نمی شود. پس تلاش می کند در راستا حرکت خود با انحصارگری در دولت مقابله کند و راه را برای حضور پررنگ تر بخش خصوصی بگشاید.

میرزاپور ادامه داد: از طرفی وزارتخانه بارها به طور شفاف اعلام کرده که پلتفرم های داخلی با سختگیری های بسیار زیادی روبرو هستند و به راحتی نمی توانند در فضای داخلی باوجود انواع قوانین و مجوزهای محدودکننده، فعالیت کنند. در این رابطه پیشنهاد این است که تعامل و گفت وگو بین دولت و بخش خصوصی همیشگی باشد و تنها به همین روزها معطوف نشود چراکه متأسفانه پشت میزهای تصمیم گیری به میزان کافی با هم صحبت نمی کنیم.

عضو کمیسیون تنظیم مقررات تأکید کرد: بحث اینترنت و استفاده از پلتفرم های خارجی ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی دارد؛ اما باید باور داشت که امنیت بدون توسعه اقتصادی، پایدار نیست. امروز اقتصاد جنبه بسیار مهم است و باید برای آن فکری کرد.

او همچنین موضع گیری بخش خصوصی نسبت به بومی سازی پلتفرم ها را مبهم ارزیابی کرد و اضافه کرد: نگاه وزارتخانه نسبت به این موضوع این است که نباید به بهانه حمایت از بومی سازی، انحصار ایجاد کرد؛ اما باید بدانیم که نسبت به سرمایه گذاری داخلی در این حوزه چه رویکردی وجود دارد و بعد در این باره تصمیم گرفت.

در ادامه، عضو کمیسیون تنظیم مقررات نیز از پیگیری تعریف فرمول هایی برای کمک به کسب وکارهای خرد آسیب دیده از قطعی اینترنت خبر داد و گفت: حمایت از این کسب وکارها برای وزارت ارتباطات مهم است و این بخش اعتقاد دارد که با اقتصاد دستوری و انحصارطلبی، روبه جلو حرکت نخواهیم کرد.

  • متضرران قطع اینترنت بسته های حمایتی دریافت می کنند؟ | اغتشاشات، کسب و کار 10 میلیون نفر را با مشکل روبرو کرد
منبع: همشهری آنلاین

به "درآمد اینترنتی ها آب رفت ، حمایت دولت از کسب وکارهای اینترنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمد اینترنتی ها آب رفت ، حمایت دولت از کسب وکارهای اینترنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید