فراوری ماهیچه های مصنوعی با چاپگر 3 بعدی

به گزارش وبلاگ ماشین به نقل از نیواطلس، تا به امروز اخبار زیادی درباره ماهیچه های مصنوعی منتشر شده که به دستگاه های رباتیک یا پروتزها یاری می نماید حرکاتی شبیه انسان داشته باشند. هرچند بیشتر آنها در آزمایشگاه ها و با استفاده از مواد فناورانه ابداع شده اند، اکنون محققان با استفاده از چاپگر 3 بعدی نوع جدیدی از آن را ابداع نموده اند.

فراوری ماهیچه های مصنوعی با چاپگر 3 بعدی

به همین دلیل محققان انستیتو فناوری ایتالیا(IIT) با همکاری دانشکده مطالعات پیشرفته سانتا آنا یک سیستم محرک پنوماتیک با نام اختصاری GRACE طراحی نموده اند.

هر محرک به شکل یک حباب پلاستیکی توخالی با پیله هایی در بخش های کناری آن است. هنگامیکه هوا از طریق یک شلنگ وارد محرک می گردد، حباب از جهت طولی منقبض و در جهت شعاع آن منبسط می گردد. به بیان دیگر حباب کوتاه تر و چاق تر می گردد. از سوی دیگر هنگامیکه هوا از حباب خالی می گردد، محرک بلندتر و لاغرتر می گردد.

بنابراین اگر سیستم مذکور در یک انگشت رباتیک به کار رود، محرک با ورود هوا می تواند انگشت را ببندد و با خروج آن انگشت را به حالت صاف دربیاورد.

محرک های ابداعی را می توان با توجه به کاربرد مورد نظر در اشکال، مقدار ها و با ضخامت های مختلف از انواع متعددی پلاستیک ساخت.

در آزمایشی برای آنالیز این فناوری محققان یک دست رباتیک در مقدار واقعی ساختند که حاوی 18 محرکGRACE بود. این دست به طور کامل از رزین نرم و در یک فرایند چاپ 3 بعدی ساخته شد.

دست رباتیک با وارد کردن یا خارج کردن هوا در چند حباب توانست انگشتان خود را خم و راست کند و کف و مچ خود را بچرخاند.

وزن کل این سیستم 100 گرم است اما هر یک از محرک ها طوری طراحی شده اند تا بیش از هزار برابر وزن خود را تحمل نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فراوری ماهیچه های مصنوعی با چاپگر 3 بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ماهیچه های مصنوعی با چاپگر 3 بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید