تسلی بخشی های فلسفه؛ راهکاری برای بهتر زیستن

به گزارش وبلاگ ماشین، این کتاب یک راه چاره عملی و یک دستورالعمل زندگی در مقابله با شکست ها، ناکامی ها، نگرانی ها و دغدغه هاست، که در جهت دادن امید واهی به مخاطب پیش نمی رود، کتاب ابتدا سعی می نماید مخاطب را به سمت شناسایی و پذیرش مشکل خویش سوق و سپس برای آن مشکل به وسیله فلسفه راهکار ارائه دهد.

تسلی بخشی های فلسفه؛ راهکاری برای بهتر زیستن

به گزارش گروه معرفی وبلاگ ماشین، تسلی بخشی های فلسفه نوشته آلن دوباتن نویسنده اهل انگلستان است. وی پیش از این با کتاب سیر عشق در میان کتاب خوانان ایرانی به محبوبیت قابل توجهی دست یافته بود. از میان دیگر آثار او که به فارسی ترجمه شده و مورد اقبال اهالی کتاب قرار گرفته است، می توان به جستارهایی در باب عشق و پروست چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند اشاره نمود.

دوباتن در آثار خود همیشه سعی دارد فلسفه را به زبان ساده و کاربردی برای مخاطب خود توضیح دهد. او کوشش می نماید فلسفه را از کرسی های دانشگاهی و سمینارهای تخصصی خارج و وارد بطن جامعه کند. دوباتن در آثار خود از میان مباحث پیچیده فلسفی -که عمدتا در حد تئوری های سنگین در کتاب ها باقی می مانند- راهکارهایی برای بهتر زیستن می یابد و آن ها را با مثال های عملی در قالب متونی روان و همه فهم به مخاطب عرضه می نماید.

دوباتن در پی آشتی دادن افکار عمومی با فلسفه است. او از فلسفه مدرن پیروی نمی نماید و دنباله رو فیلسوفان کلاسیکی چون مونتنی است. وی معتقد است از دل فلسفه می توان به راهکارهایی برای درست زیستن دست یافت و کوشش می نماید این امر را با تمام مردم در میان بگذارد.

این میل شدید دوباتن به آموزش فلسفه به اقشار مختلف جامعه و همچنین میل به درمان دغدغه ها و معضلات از طریق فلسفه، در کتاب تسلی بخشی های فلسفه به بالاترین حد خود می رسد و آنگونه که از نام این کتاب برمی آید این اثر روش هایی برای تسلی دادن به مخاطب نسبت به چالش های زندگیست، روش هایی که از طریق فلسفه به دست می آیند.

این کتاب در سال 2000 میلادی برای اولین بار در انگلستان منتشر شد و سال 1398 در ایران با ترجمه عرفان ثابتی از انتشارات ققنوس به چاپ رسید که در همین مدت کوتاه جای خود را در میان علاقه مندان به کتاب پیدا کرد.

کتاب از شش بخش تشکیل می گردد که در هر بخش یکی از دغدغه ها و مسائل انسان ها در زندگی شخصی و اجتماعی طرح شده و سپس به یاری فلسفه یک فیلسوف به ارائه راهکار آن می پردازد.

شش بخش کتاب شامل عناوین زیر است:

تسلی بخشی در روبروه با عدم محبوبیت

تسلی بخشی در روبروه با بی پولی

تسلی بخشی در روبروه با ناکامی

تسلی بخشی در روبروه با ناتوانی و نابسندگی

تسلی بخشی قلب شکسته

تسلی بخشی در روبروه با سختی ها

در فصل اول دوباتن از طریق فلسفه سقراط می کوشد تا راهکارهایی عملی برای روبروه با عدم محبوبیت پیش روی مخاطب خود بگذارد. او با توضیح زندگی سقراط در کنار نظریات فلسفی او و کم و کیف محکومیتش از سوی دادگاه و نوشاندن جام شوکران به وی به مخاطب می آموزد که در برابر عدم محبوبیت از سوی جامعه چگونه رفتار کند تا آسیب کمتری ببیند.

در بخش دوم کتاب از اپیکور فیلسوف یونانی سخن می گوید تا به خوانندگان کتاب در روبروه با بی پولی یاری کند. او با توضیح دقیق فلسفه اپیکور -که به فلسفه لذت گرایی معروف است - می کوشد تصویر ناصواب این فلسفه را که از نام آن در ذهن مخاطب نقش می بندد اصلاح کند و سپس راز زندگی آرام اپیکور را موازی با فلسفه او برای مخاطب بیان می نماید و از دل این فلسفه یک راهکار عملی برای کاهش غم و اندوه ناشی از بی پولی به مخاطب عرضه می دارد.

به همین منوال در فصول سوم، چهارم، پنجم و ششم نیز به ترتیب از فلسفه و سرگذشت سنکا، مونتنی، شوپنهاور و نیچه سخن می گوید و در هر یک از این فصول با شیوه ساده سازی و کاربردی کردن فلسفه مخاطب خود را غافلگیر می نماید. به طوری که مخاطب با خواندن دقیق کتاب می تواند به درستی از پس مسائل به ظاهر بغرنج زندگی برآید و در جهت حل و فصل آن بکوشد.

در واقع او از سرگذشت منفی نگرترین فیلسوفان چون شوپنهاور و نیچه نیز نکاتی مثبت برای یاری به زندگی فردی و اجتماعی افراد می یابد و از دل فلسفه هایی که تا پیش از این در نگاه دوست داران فلسفه جز یأس و اندوه و پوچی نبوده اند درس هایی یاری نماینده استخراج می نماید و در اختیار خواننده قرار می دهد. کتاب آنچنان بی آلایش و روان و همه فهم است که مخاطبِ دقیق را پس از به خاتمه رساندن کتاب در راستای اصلاح رفتارهای غلط خود برمی انگیزاند و این امر بسیار متفاوت از نحوه برانگیختگی هیجانی کتب انگیزشی موجود در بازار است.

کتاب های انگیزشی موجود در بازار عمدتا از طریق دادن اطلاعات اغراق آمیز و داده های آزمایش نشده، بدون در نظر دریافت شرایط جغرافیایی و اقلیمی و شرایط نابرابر اجتماعی تنها با دادن انگیزه های کاذب و ساختن رویاهای کاذب ثروتمند شدن، جذب مخاطب می نمایند و تنها در خدمت نظام سرمایه داری گام برمی دارند و در اغلب موارد راهکارهای آن ها راهی به دهی نمی برد.

اما کتاب تسلی بخشی های فلسفه یک راهکار عملی و یک دستورالعمل زندگی در مقابله با شکست ها، ناکامی ها، نگرانی ها و دغدغه هاست، که در جهت دادن امید واهی به مخاطب پیش نمی رود، کتاب ابتدا سعی می نماید مخاطب را به سمت شناسایی و پذیرش مشکل خویش سوق و سپس برای آن مشکل از طریق فلسفه راهکار ارائه دهد. گویا دوباتن یک پیوند میان فلسفه و روانشناسی ایجاد نموده است و کوشش می نماید از طریق فلسفه مسائل روانشناختی افراد را رفع کند. او از این حیث مخاطب آشنا با روانشناسی را به یاد اروین یالوم، روان درمانگر و نویسنده مطرح آمریکایی می اندازد که البته ناگفته نماند جدا از این شباهت هر کدام از این دو نویسنده سیاق مخصوص به خود را در نگارش دنبال می نمایند.

خواندن کتاب تسلی بخشی های فلسفه در این ایام پر استرس و تنش می تواند یاری نماینده باشد و به تأمین سلامت فکری و روحی مخاطبان خود یاری کند با جملاتی از این دست که انسان را واقع بینانه با مسائل روبرو می نماید:

وقتی عشق، ما را در هم شکسته ، تسلی بخش است که بشنویم خوشبختی هرگز جزئی از برنامه نبوده است . فقط یک اشتباه مادرزادی وجود دارد، و آن این است که می پنداریم زندگی می کنیم تا خوشبخت باشیم … تا زمانی که بر این اشتباه مادرزادی پافشاری کنیم دنیا پر از تناقض به نظرمان می رسد؛ زیرا در هر قدمی، در مسائل کوچک و عظیم، مجبوریم این امر را تجربه کنیم که دنیا و زندگی قطعا به منظور حفظ زندگی سرشار از خوشبختی آرایش نیافته اند . به همین دلیل سیمای تقریبا همه افراد سالخورده حاکی از احساسی است که ناامیدی خوانده می گردد .

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تسلی بخشی های فلسفه؛ راهکاری برای بهتر زیستن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسلی بخشی های فلسفه؛ راهکاری برای بهتر زیستن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید