بهترین رمان های هزاره سوم به انتخاب گاردین

به گزارش وبلاگ ماشین، روزنامه هفت صبح: فهرست 100 کتاب برتر هزاره سوم که آثار منتشر شده از سال 2000 تاکنون را در بر گرفته است، به انتخاب نویسندگان و منتقدان کتاب منتشر شد.

بهترین رمان های هزاره سوم به انتخاب گاردین

1. تالار گرگ

در این نظرسنجی تالار گرگ هیلاری مانتل صندلی اول را از آن خود کرد. مانتل بیش از یک ربع قرن در حال نوشتن کتاب بود تا با انتشار این کتاب به یک پدیده بدل شد. او قسمت های دوم و سوم این کتاب را در قالب یک سه گانه نوشت که قسمت سوم آن قرار است ماه مارس با عنوان آینه و نور منتشر گردد. این سه گانه داستانی درباره توماس کرامول بر بستر وقایع واقعی تاریخی انگلستان است.

2. گیلئاد

در مکان دوم گیلئاد نوشتن مریلین رابینسون که سال 2004 منتشر شد جای دارد. این رمان فلسفی در قالب نامه هایی که توسط جان امیس کشیش در دهه 1950 به پسرش نوشته شده شکل گرفته است.

3. زمان دست دوم

زمان دست دوم نوشته سوتلانا آلکسوویچ در سال 2013 در مکان سوم جای گرفته است. کتاب این نویسنده برنده جایزه ادبی نوبل بر مبنای هزاران ساعت شهادت شفاهی و تاریخی مردم اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفته است. نویسندگان، پیشخدمت ها، پزشکان، سربازان، ماموران دستگاه های سابق کرملین، بازماندگان اردوگاه های کار اجباری خاطرات خود را در این کتاب به زبان آورده اند.

4. هرگز رهایم مکن

هرگز رهایم مکن نوشته کازئو ایشیگورو در سال 2004 در صندلی چهارم است. وی که با کتاب بازمانده روز در سال 1989 برنده جایزه بوکر شد، در این کتاب که ششمین رمان اوست، مرکز کلونینگ انسان در انگلستان را موضوع خود قرار داده و به کشفی نفیس و درخشان درباره تمرگ و معنای انسان بودن پرداخته است.

5. آسترلیتز

آسترلیتز نوشته دبیلو جی سبالد در سال 2001، سبالد که در اثر تصادف اتومبیل در سال 2001 درگذشت در این کتاب ترکیب از وقایعی واقعی و داستانی را در هم آمیخته و با در هم تنیدگی سفر های درونی و بیرونی تأثیر زیادی در ادبیات معاصر داشته است. این کتاب درباره یک مرد و وحشت از یهودی بودن و از دست رفتن قرن بیستم است.

6. دوربین کهربایی

دوربین کهربایی نوشته فیلیپ پولمن سومین کتاب از سه گانه نیروی اهریمنی است. کتاب درباره دکتر مری مالون است که به جهانی موجوداتی خیالی وارد شد و با آن ها دوست می گردد.

7. بین من و جهان

بین من و جهان تا - نهیسی کوتس در سال 2015. این کتاب که تعمقی بی نظیر در معنای سیاهپوست بودن در جهانی امروز است این نویسنده را به یکی از مهم ترین چهره های روشنفکری و نویسندگان امروز آمریکا بدل ساخته است. وی به عنوان پسر یکی از اعضای پلنگ سیاه در خیابان های خشونت بار بالتیمور بزرگ شده و با صدایی چالش برانگیز و در عین حال شاعرانه این موضوع را آنالیز نموده است.

8. زمستان

زمستان نوشته الی اسمیت در سال 2016؛ به عنوان یکی از اوین رمان های بریتانیایی در دوران پسابرگزیت نویسنده در این کتاب با بهره دریافت از همه سابقه نویسندگی اش به عشق و هنر، زمان و رویاها، زندگی و مرگ پرداخته است.

9. اطلس ابر

اطلس ابر نوشته دیوید میچل در سال 2004؛ این کتاب حماسی ترکیبی از چند داستان از قرن نوزدهم تا دهه 1970 است و در نهایت انتها زمان را دربر می گیرد.

10. نیمی از یک خورشید زرد

نیمی از یک خورشید زرد نوشته چیماناندا نگوزی آدیچی در سال 2006. این نویسنده نیجریه ای که در دوره جنگ بیافرا بزرگ شد، در این رمان که جایزه اورنج را برد از کوشش های سیاسی و فردی برای مقابله با میراث استعمار در آفریقا نوشته است.

به نقل از گاردین، در رده های بعدی این رمان ها جای گرفته اند:

دوست فوق العاده من نوشته النا فرانته در سال 2011، توطئه علیه آمریکا نوشته فیلیپ راث در سال 2004، Nickel and Dimed نوشته باربارا ارنرایش در سال 2001، Fingersmith نوشته سارا اوالترز در سال 2002، انقراض ششم نوشته الیزابت کولبرت در سال 2014، تصحیحات نوشته جاناتان فرانزن در سال 2001، جاده نوشته کورمک مک کارتی در سال 2006، دکترین شوک نوشته نائومی کلاین در سا ل 2007، ماجرای عجیب سگی در شب نوشته مارک هادون در سال 2003 و زندگی پس از زندگی نوشته کیت آتکینسون در سال 2013، 10 کتابی هستند که رده های از 11 تا 20 را به خود اختصاص داده اند.

انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر نوشته یووال هرری که سال 2011 منتشر شد، دهم دسامبر نوشته جورج ساندرز در سال 2013، شیاطین ظهر نوشته اندرو سالمون در سال 2001، دیداری از محله خلافکاران نوشته جنیفر ایگان برنده جایزه ادبی پولیتزر در سال 2011، مردم عادی نوشته سالی رونی در سال 2018، سرمایه در قرن بیست و یکم نوشته توماس پیکتی در سال 2013 پنج کتاب بعدی هستند.

در مکان 26 کتاب نفرت، دوستی، همراهی، عشق، ازدواج نوشته آلیس مونرو در سال 2001 جای دارد و پس از آن کتاب شعر خلسه نوشته کارول آن دافی ملک الشعرای بریتانیا در سال 2005 جای گرفته است.

در مکان 29 و 30 نیز به ترتیب یک مرگ در خانواده نوشته کارل اوه کنوسگارد در سال 2009 و راه آهن زیرزمینی نوشته کالسون وایت هد برنده پولیتزر 2016 جای دارد.

در این فهرست کتاب پرفروش گیلیان فلین در سال 2012 یعنی دختر گمشده صندلی 65، کارولاین نیل گیمن محصول 2002 در مکان 82، هری پاتر و جام آتش نوشته جی کی. رولینگ در سال 2000 در مکان 97، دختری با خالکوبی اژدها نوشته استیگ لارسن در سال 2005 در مکان 98 جای دارند.

منبع: برترین ها

به "بهترین رمان های هزاره سوم به انتخاب گاردین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین رمان های هزاره سوم به انتخاب گاردین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید