راهنمای کامل سفر به کشور مالت (قسمت اول)

به گزارش وبلاگ ماشین، آیا تا به حال درباره بازدید از مالت فکر کرده اید؟ این جزیره کوچک مدیترانه ای که در جنوب اروپا واقع شده دارای چشم انداز ها بسیار زیبای طبیعی است. هرچند مدت طولانی تحت سلطه انگلستان بوده است (شما در این کشورمی توانید به راحتی با زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید زیرا همه مردم مالت به آن زبان مسلط هستند) ولی نزدیکی جغرافیایی آن به ایتالیا باعث شده تا به نوعی آن را ایتالیای کوچک محسوب کنند. شهرهایی که با سبک باروک (Baroque روشی است در هنرهای معماری، نقاشی، موسیقی و مجسمه سازی که از اواخر سده شانزده (میلادی) در ایتالیا آغاز شد و آزادی در طراحی، شمار زیاد شکل ها و درآمیختگی آن ها از ویژگی های این سبک است) و در قرون وسطی شناخته شده اندو چشم انداز ها خیره کننده متعلق به ماقبل تاریخ همگی می توانند شما را شگفت زده کنند. بیشتر افراد فکر می کنند که برای گشت وگذار در این جزیره زیبا به خودروی شخصی نیاز دارند، در حالی که این گونه نیست. در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید از وسایل حمل ونقل عمومی برای بازدید از کشور زیبای مالت استفاده کنید.

راهنمای کامل سفر به کشور مالت (قسمت اول)
قایقرانی که افراد را از والتا به سمت سه شهر حمل می کند.

وسایل حمل ونقل عمومی در مالت: اصول پایه

امکان دسترسی به هر نقطه از مالت با اتوبوس وجود دارد. زمانی که در سال 2011 اتوبوس های زردرنگ افسانه ای بازنشسته و از خط خدمات دهی خارج شدند، ناوگان وسایل نقلیه نو که از طریق شرکت انگلیسی آریوا (ARRIVA) برای اتصال تمامی شهرها، روستاها و دهکده های کوچک به مالت آورده شدند، آغاز به عرضه خدمات خود کردند. هزینه استفاده از اتوبوس در مالت بسیار مقرون به صرفه است. یک بلیت 1 روزه فقط 1.5 یورو (حدوداً 6750 تومان) و یک بلیت برای کل هفته فقط 6.5 یورو (حدود 29250 تومان) هزینه خواهد داشت. اصلاً فکرش را هم نکنید که در این جزیره کوچک هر 5 یا 10 دقیقه یک اتوبوس از مقابلتان رد شود. معمولاً برای هر اتوبوس باید 30 دقیقه الی 1 ساعت منتظر بمانید، پس برای استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی در مالت باید صبور باشید، البته به یاد داشته باشید که جلوی ایستگاه های اتوبوس معمولاً صخره های خیره کننده و یا ردیفی از گل های زیبا و بچه هایی در حال بازی وجود دارند که می توانید خود را با این منظره ها زیبا سرگرم و گذر زمان را فراموش کنید.

خوب نظرتان در مورد این منظره زیبا به هنگام انتظار برای اتوبوس چیست؟

اتوبوس ها در بیشتر مکان ها توقف دارند و از جهتی پرپیچ وخم برای رفت وآمد استفاده می کنند. در بیشتر مواقع نیازی به اجاره خودرو نخواهید داشت و باید گفت که رانندگی در ترافیک وحشتناک مالت نیز بسیار خسته کننده است. به یاد داشته باشید که مالت جزیره ای مدیترانه ای است و نباید انتظار یک بهشت آرام و زیبا را از آن داشته باشید. مالت دومین کشور اروپایی با تراکم جمعیتی بالاست به طوری که در هر 315 کیلومترمربع بیش از نیم میلیون نفر جمعیت وجود دارد. در ساعت های اوج رفت وآمد (ساعت 7 الی 9 صبح و 5 الی 7 بعدازظهر) ترافیک بیشتری در جریان است و این ترافیک به طور معمول در والتا (Valletta)، سلیما (Sliema)، سنت جولیان (St Julian) و خلیج سنت جورج (St George Bay) بیشتر خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شبکه حمل ونقل عمومی در مالت و ساعات حرکت اتوبوس ها می توانید به سایت رسمی حمل و نقل عمومی سر بزنید یا این که نگاهی به نقشه زیر بیندازید. به طور کلی هر چقدر تعداد کوچک تر و کمتر باشد، تعداد اتوبوس ها نیز بیشتر خواهد شد . خطوطی که با حرف ایکس X آغاز می شوند نیز نسبی هستند. در جهتهای 2 رقمی معمولاً اتوبوس ها هر 15 دقیقه یک بار حرکت می کنند. در جهتهای 3 رقمی نیز هر اتوبوس بین 30 دقیقه الی 1 ساعت حرکت خواهد کرد.

اول از هر چیزی جهت و مقصد موردنظر خود را انتخاب کنید

اگر شما هم مثل ما زمانی به مالت سفر می کنید که جزو فصل سفر (در اصلاح های سیزن High Season) سال به حساب نمی آید، می توانید در سلیما، سنت جولیان و یا والتا اقامت داشته باشید. در تمامی این منطقه ها به طور معمول هتل ها، آپارتمان های اجاره ای یا گزینه های اقامتی دیگر وجود دارند که می توانید از میان آن ها به دلخواه یکی را انتخاب کنید. اجازه دهید هر کدام از این موارد را به دقت بررسی کنیم.

اسکله سلیما در عصر

شهر والتا

والتا (Valletta) مرکز کشور مالت و شهری با معماری خاص خود که در سبک باروک اجرا شده و در بین ماسه های سنگی طلایی قد برافراشته است. والتا یکی از کوچک ترین مرکز ها در جهان بوده و تنها یک کیلومتر طول و 600 متر عرض دارد و شاید باورش برای شما خواننده این مقاله وبلاگ ماشین یا افرادی که از کشورهای بزرگ به این شهر می آیند، بسیار سخت باشد.

منظره زیبای مالت از شهر سلیما

از آنجایی که والتا به عنوان مرکز کشور مالت در نظر گرفته شده در نتیجه بیشترین بازدید را نیز به خود اختصاص داده است. روزانه ده ها کشتی تفریحی (Cruise) در آن لنگر می اندازند به طوری که بیشترین گردشگران مالت از طریق دریا خود را به این جزیره-کشور می رسانند. مراکز تاریخی آن با گروه های مسافرتی و کارمندهایی که در ساختمان های دولتی مشغول به کار هستند، پر می شود. بیشتر مراکز دولتی مالت نیز تاریخی بوده و در منطقه والتا که مرکز محسوب می شود، قرار دارند.

جذابیت سبک رترو در شهر والتا

یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از والتا زمانی است که گردشگران و کارمندان مالتی این منطقه را ترک کرده باشند. بعد از غروب خورشید برخلاف ساعات کاری، این شهر فضایی آرام و دل انگیز به خود می گیرد به طوری که شلوغی و هیاهوی صبح این منطقه را به کل فراموش خواهید کرد. می توانید به تنهایی در کوچه پس کوچه های آن که از طریق ساختمان هایی با سبک معماری باروک و کلیساهای چشم نواز احاطه شده است، قدم بزنید. همان طور که قدم می زنید این موضوع را تجسم کنید که در زمانی هستید که شوالیه ها بر این کشور حکمرانی می کردند و کاراواجو (Caravaggio نقاش معروف ایتالیایی که بخشی از عمر خود را در مالت سپری و تعدادی از نقاشی های خود را در این کشور و با الهام گرفتن از عناصر مالت ترسیم کرده است) نیز شاهکارهای خود را خلق کرده است.

خیابان های شهر والتا

از چه مکان هایی در والتا می توان بازدید کرد؟

منظره ها بسیاری در والتا وجود دارند که باید از آن ها تماشا کنید. یکی از مواردی که من همیشه آن را دوست داشتم، کلیسای جامع سنت جان (St Johns Co-Cathedral) بود. کلیسای سنت جان برای قرن های متمادی مرکز گرد هم آمدن شوالیه شهر والتا بوده است. ظاهر کلیسا از بیرون بسیار ساده و بی آلایش است اما زمانی که داخل آن وارد می شوید، محراب باروک طلاکاری شده، پرده ها و نقاشی های خیره کننده کاراواجو را در آن خواهد یافت که شما را بسیار شگفت زده خواهد کرد.

داخل کلیسای جامع سنت جان

از فراز باغ های باراکا (Barakka Gardens) می توانید دید بسیار عالی روی بندرگاه بزرگ والتا داشته باشید و می توان به جرت گفت یکی از زیباترین منطقه ها جهان برای تماشا صحنه غروب خورشید است. البته باید به شما این نکته را یادآور شویم که زیبایی این غروب باعث شده است افراد زیادی برای تماشا به باغ های باراکا بیایند، پس به طور حتم شما تنها نخواهید.

غروب خورشید از فراز باغ های باراکا

در چه مکان هایی می توان اقامت داشت؟

یکی از موارد خوبی که در والتا وجود دارد این است که شما می توانید با هزینه ای مقرون به صرفه در یک پلاتزوی شخصی (نوعی آپارتمان) با سبک باروک اقامت داشته باشید. ما 2 شب در پلاتزوی شاهزاده اورنج (Palazzo Prince dOrange) اقامت داشتیم. این بنا مربوط به قرن هفدهم است که به هتل آپارتمان تبدیل شده است. این اقامتگاه آشپزخانه ای بزرگ با تمامی وسایل مورجهانز و یک اتاق نشیمن با میز و جایگاه را در اختیار شما خواهد گذاشت. یک ایوان (بالکن) و بهارخواب (تراس) مسقف نیز دید زیبایی به بندرگاه بزرگ والتا در اختیار افرادی که در این هتل آپارتمان اقامت داشته باشند، قرار می دهد.

اتاق ما در پلاتزو

زمانی که برای اولین بار از اتاق های این اقامتگاه تماشا می کنید به طور حتم دهانتان از تعجب باز خواهد ماند. هر کدام از اتاق ها به خوبی تزیین شده و منظره خارجی بسیار زیبایی دارند.

دید زیبا از بهارخواب اقامتگاه

شاید برای شما مهم ترین سؤال این باشد که اقامت در این گونه مکان ها چقدر هزینه خواهد داشت؟ 300 یورو (حدود 1 میلیون 350 هزار تومان) برای هر شب؟ 500 یورو (حدود 2 میلیون و 250 هزار تومان برای هر شب؟ در حقیقت قیمت های این اقامتگاه از 350 یورو (حدود 1 میلیون 375 هزار تومان) برای 3 شب آغاز می شود، یعنی شبی 117 یورو (حدود 526 هزار تومان)

طلوع خورشید از بهارخواب مسقف در اقامت گاه پلاتزو
نمایی دیگر از بهارخواب

چگونه می توان از طریق فرودگاه یا هر نقطه ای از مالت خودتان را به والتا برسانید؟

حتماً شما هم این ضرب المثل را شنیده اید که می گوید: همه راه ها به رم ختم می شود (all roads lead to Rome). در مالت نیز تمامی راه ها به والتا ختم می شود. شما می توانید به آسانی از هر مکانی در مالت به والتا دسترسی پیدا کنید، اما مسئله ای که در این میان وجود دارد میزان زمانی است که باید منتظر بمانید. فرودگاه یکی از مواردی است که به خوبی شما را به والتا می رساند. رفتن به والتا از طریق فرودگاه تقریباً 20 دقیقه طول می کشد.

سلیما و سنت جولیان

سلیما و سنت جولیان در شمال والتا قرار گرفته و مرکزی برای شب زنده داری و هتل های کشور مالت است. بسته به چیزهایی که دوست دارید، می توانید کارهای موردعلاقه خود را انجام دهید و ساعاتی از شب را در مکان های مختلف بگذرانید.

دید زیبای والتا از سلیما

شهرهای سلیما و سنت جولیان به یکدیگر چسبیده اند، به حدی که بیان این مورد که هر کدام از آن ها از کجا آغاز شده و در کجا خاتمه می یابند، بسیار مشکل است. سواحل این 2 شهر دارای ساختمان ها و بناهای بسیاری است. البته با وجود این ساختمان های غول پیکر و سیمانی زیاد، باز هم تفریحگاه ساحلی فوق العاده ای وجود دارد. این تفریحگاه ها مشرف به صخره های فیروزه ه ای زیبا، دریای شفاف، قایق های ماهیگیری سنتی و رنگی مالت هستند.

امواج روی اسکله سلیما

شب نیز با وجود رستوران ها و کافی شاپ های متعدد، انتخاب های زیادی برای گذران وقت خود خواهید داشت. برخلاف والتا که بیشتر مکان ها هنگام ظهر باز است (فراموش نکنید والتا مرکز مالت است و این یعنی بیشتر در ساعات اداری باز خواهد بود)، در این شهر رستوران ها و کافه ها تا دیروقت باز هستند. فقط مراقب باشید اگر زمان بازدید شما از این شهر در ماه های جولای (نیمه دوم تیر و نیمه اول مرداد) و یا آگوست (نیمه دوم مرداد و نیمه اول شهریور) باشد، جوانان اروپایی از کشورهای مختلف در آنجا خواهند بود و این یعنی شما نمی توانید خواب راحتی داشته باشید چون این جوان ها تا صبح مشغول خوش گذرانی خواهند بود. در صورتی که با این قضیه مشکل دارید، برای فرار از آن در این فصل ها بهتر است سمت شهر سلیما را انتخاب کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

منظره ها و زیبایی های سلیما و سنت جولیان

با وجود ظاهر بیرونی زشت آن، این منطقه چیزهای باارزش زیادی را در خود پنهان کرده است. پیاده روی ساحلی در سلیما، فرصت بازدید از آثار هنر خیابانی بزرگ و کوچکی در اختیار شما قرار خواهد داد. بیشتر این آثار هنری از طریق هنرمند مشهور فرانسوی سی.215 (C215 معروف ترین هنرمند گرافیتی در فرانسه) ایجاد شده است.

تفسیر نو از کاراواجو از طریق هنرمند فرانسوی C215

دوستداران حیوانات حتماً بازدید از خیابان گربه ها واقع در شهر سنت جولیان و نزدیکی هتل کاوالیری (Cavalieri) در خلیج اسپینولا (Spinola Bay) را بسیار دوست خواهند داشت. در این مکان افراد محلی از گربه های خیابانی نگهداری کرده و غذای مورد نیازشان را تأمین می کنند. دهکده اردک ها (Duck Village) نیز در آغاز پلی که به سمت جزیره مانوئل می رود، در طرف دیگر از شبه جزیره وجود دارد. این مکان، مجموعه متزلزل از تعدادی زیادی از خانه های اردک است که در آن گونه های مختلف حیوانات همچون اردک، خرگوش و گربه زندگی می کنند.

روستای اردک

از بالای شهر سلیما به ویژه هنگام غروب خورشید می توانید دید مناسبی بر فراز والتا داشته باشید که منظره زیبایی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

این منظره زیبا را مشاهده کنید

مکان های اقامتی در سلیما

اقامتگاه جونز (Hostel Jones) یکی از بهترین و زیباترین مکان ها برای اقامت در سلیما خواهد بود. این اقامتگاه با آثار هنری فراوان تزیین شده و از بهارخواب مسقف تا طبقه اول آن پوشیده از آثار هنری زیبا است. هر کدام از اتاق ها نیز به طور خاص و متفاوت با اتاق دیگر تزیین شده است.

بهارخواب هنر در اقامتگاه جونز

ما در اتاق عاشقان (Lovers Room) اقامت داشتیم که در آن تمامی اسباب و وسایل از مواد بازیافتی مانند پالت و تخته های روی آب ساخته شده بود و سپس با توتیای دریایی آن ها را تزیین کرده بودند.

اتاق عاشقان

آیا شما هم کنجکاو هستید که معنی جونز (Jones) را بدانید؟ جونز یک واژه مالتی است که برای رفیق (dude) یا پایه (mate) استفاده می شود، این واژه بیشتر برای نشان دادن علاقه مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه بازدیدکنندگان احساس خوبی داشته باشند و حس خانواده بودن در این مکان به آن ها دست دهد، در کارت اقامتگاه شان و در کنار نام آن ها واژه جونز نیز اضافه می شود. حتی بعد از خروج از هتل نیز ایمیل هایی با همین عنوان برای افراد فرستاده می شود. اقامتگاه جونز پر از موارد شگفت انگیز خواهد بود، پس اگر فرصت اقامت در آن را دارید به راحتی آن را از دست ندهید.

هنر خیابانی در سلیما

چگونه می توان از فرودگاه یا والتا به سلیما و سنت جولیان رفت؟

از فرودگاه می توانید سوار اتوبوس شماره ایکس دو (X2) شوید که به طور معمول هر 25 الی 30 دقیقه یکی از آن ها به ایستگاه فرودگاه خواهد رسید. اتوبوس های شماره 12، 13 و 15 در عرض نیم ساعت شما را به والتا خواهند رساند البته برای اینکه سریع تر به والت برسید می توانید از یک قایق سواری استفاده کنید.

ادامه دارد...

منبع: The Crowded Planet

منبع: کجارو

به "راهنمای کامل سفر به کشور مالت (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل سفر به کشور مالت (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید