این کالاهای برقی دست دوم را با وسواس خریداری کنید!

به گزارش وبلاگ ماشین، بسیاری از افراد برای اینکه چرخه عمر محصولات را افزایش دهند تا به محیط زیست آسیب کمتری وارد نمایند و بعلاوه هزینه های شان را کاهش دهند، به جای خرید وسایل نو، به سراغ کالاهای دست دوم می فرایند. برخی از محصولات دست دوم کیفیت خوبی دارند و تا سال ها کار می نمایند. اما اگر ندانید چه وسایلی را می توان دست دوم خرید و هنگام خرید کالاهای دست دوم به چه نکاتی باید توجه داشت، امکان دارد شانستان را با خرید بدترین کالاهای برقی دست دوم از دست بدهید.

این کالاهای برقی دست دوم را با وسواس خریداری کنید!

خرید وسایل برقی دست دوم به علت قیمت بالای این محصولات و بعلاوه عمر بیشتر آنها بسیار رایج است. در این مقاله درباره نکاتی که باید پیش از خرید این محصولات بدانید، صحبت خواهیم کرد.

کالاهای دست دوم برقی را بخریم یا نه؟

یکی از مهم ترین چالش هایی که پیش روی خریداران کالاهای برقی دست دوم واقع شده است، این است که نمی دانند آنچه خریداری می نمایند، واقعا سالم است یا خیر. گاهی اوقات فروشنده این موضوع را به خریدار نمی گوید. خریدار هم که از چیزی خبر ندارد، محصول مورد نظر را می خرد. زمانی که متوجه خرابی می گردد، فروشنده مسئولیتی قبول نمی نماید. اما نگران نباشید، با رعایت نکات زیر می توانید ریسک خرید کالاهای برقی دست دوم مشکل دار را کاهش دهید.

بد نیست بدانید که در سایت وبلاگ ماشین فیلتری در انتخاب کالاهای دست دوم وجود دارد با عنوان (احتیاج به تعمیر). با توجه به این فیلتر اگر با آگاهی از ایراد دستگاه، کالای برقی دست دوم خرید کنید، می توانید برای تعمیر آن نیز اقدام کنید.

  • اگر وسیله برقی مورد نظر بیش از حد قدیمی است، از خرید آن صرف نظر کنید.
  • مجموعه ای معتبر مانند وبلاگ ماشین را برای خرید محصولات دست دوم انتخاب کنید.
  • بهتر است هنگام خرید از یک کارشناس یاری بگیرید تا سلامت وسیله مورد نظر را آنالیز کند.
  • پیش از خرید، وسیله را تست کنید.
  • از صاحب وسیله بپرسید که آیا قبلا آن را تعمیر نموده است یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، مطمئن شوید که ایراد آن کامل رفع شده باشد.
  • به ویژگی های ظاهری وسیله دقت کنید و مطمئن شوید اثری از ضربه های شدید روی بدنه آن وجود نداشته باشد.

بعضی از انواع کالاهای برقی دست دوم حتی اگر ویژگی های بالا را هم داشته باشند، قابل اعتماد نیستند و بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید. در قسمت های بعد این دسته از کالاهای دست دوم را معرفی می کنیم.

جاروبرقی یا جارو شارژی

یکی از کالاهای برقی دست دوم جاروبرقی است که جزء مقرون به صرفه ترین لوازم منزل است، به همین علت احتمال اینکه کسی جارو برقی سالم منزلش را بفروشد، خیلی کم است. البته بعضی از افراد به دلایل موجهی چون مهاجرت، اقدام به فروش وسایل منزل می نمایند.

معمولا افراد زمانی به جارو برقی قبلی خود احتیاجی ندارند که آن را با یک محصول نو، جایگزین نموده باشند و تنها در صورتی که جاروی قبلی مشکل داشته باشد، جاروی نو خریداری می نمایند.

کالاهای دست دوم برقی آشپزخانه

بعضی از تجهیزات بزرگ آشپزخانه مانند: یخچال یا ماشین لباسشویی هزینه زیادی دارند و دست دوم خریدن آن ها دور از منطق نیست. البته در قسمت های بعد اما و اگرهای خرید این محصولات را نیز بیان می کنیم. دستگاه های کوچک تر آشپزخانه مانند چای ساز، غذاساز، چرخ گوشت، ماکروفر و… جزو مواردی هستند که بهتر است به صورت دست دوم خریداری نشوند.

غذاساز

غذاسازها دستگاه های چندکاره ای هستند که برای موارد مختلف کاربرد دارند. این دستگاه به صورت مستقیم با خوراک شما در ارتباط است و تمیز بودن آن اهمیت بسیاری دارد. صرف نظر از اینکه دستگاه از نظر الکتریکی و ساختاری سالم است یا خیر، بهداشتی بودن آن نیز فاکتوری است که باید به آن توجه داشته باشید. غذاساز جزئی آن دسته از دستگاه های الکتریکی محسوب می گردد که نخریدن آن، بهتر از خرید آن به صورت دست دوم است.

چرخ گوشت

چرخ گوشت یکی از کالاهای برقی دست دوم آشپزخانه است که ساختار پیچیده ای دارد و تا زمانی که برای مدت طولانی با آن کار نکنید، متوجه نمی شوید که کاملا سالم است یا خیر.

ریسک خرید کالاهای دست دومی مانند: چرخ گوشت بسیار زیاد است. از طرفی این وسیله هم مانند غذاساز به صورت مستقیم با مواد غذایی که مصرف می کنید، در ارتباط است و باید به ویژگی های بهداشتی آن هم توجه داشته باشید.

آبمیوه گیری

آبمیوه گیری جزء وسایلی است که هم باید به درستی مورد استفاده قرار بگیرد و هم در جای مناسب نگهداری گردد تا سالم بماند. به عنوان مثال اگر این دستگاه در نزدیکی محلی مرطوب نگهداری گردد، ممکن است قسمت های فلزی آن به مرور زمان آسیب ببیند. یا به عنوان مثالی دیگر اگر دستگاه هر روز ساعات زیادی کار نموده باشد، عمر مفید خود را صرف نموده و هر لحظه امکان از کار افتادن آن وجود دارد. این مسائل مواردی هستند که شاید در ظاهر دستگاه معین نباشند.

تشخیص سلامت بخش ظاهری آبمیوه گیری مانند ظرف میوه، تیغه و دکمه های برق آن نسبتا ساده است. اما این وسیله یک موتور الکتریکی هم دارد و تا زمانی که آن را باز نکنید، از سلامتش مطمئن نخواهید شد. جنبه بهداشتی این محصول هم از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

لپ تاپ و موبایل

افزایش قیمت لپ تاپ و گوشی های موبایل باعث شده است که بسیاری از افراد به فکر خرید نسخه های دست دوم باشند. حتی مجموعه های بسیاری راه اندازی شده اند که در زمینه خرید و فروش لپ تاپ و گوشی دست دوم یا استوک فعالیت می نمایند.

  • اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید که اگر لپ تاپ ها و موبایل هایی که به صورت دست دوم عرضه می شوند، قدیمی هستند، بعد از مدتی، به عنوان محصولات خارج از رده شناخته می شوند.
  • دومین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید هم همان مسئله همیشگی درباره کالاهای دست دوم است. لپ تاپ و گوشی محصولاتی هستند که ایرادهای آن ها معمولا در ظاهرشان معین نمی گردد. به همین علت خرید آن ها ریسک بالایی دارد. بعضی از مجموعه های ارائه دهنده، مهلت چند روزه برای تست رایگان می دهند،
  • به یاد داشته باشید که لپ تاپ یا موبایلی که مشکل داشته باشد، به هزینه های زیادی برای تعمیر یا تعویض قطعات احتیاج خواهد داشت. در نهایت ممکن است هزینه تمام شده برای خرید و تعمیر یک دستگاه دست دوم با خرید یک لپ تاپ یا موبایل نو برابر باشد.

کالاهای دست دوم صوتی تصویری

یکی از مهم ترین نقاط ضعف کالاهای برقی دست دوم این است که گارانتی و ضمانتنامه ندارند. بنابراین اگر سالم باشند، می توانید از آن ها بهره ببرید. اما اگر مسئله ای داشته باشند، مجبور به تعمیر خواهید شد و همه هزینه های تعمیر هم بر عهده خودتان است.

فروشندگان هم معمولا از زمانی که پول کالا را دریافت می نمایند، دیگر مسئولیتی در قبال آن نمی پذیرند. به همین علت است که هنگام خرید کالای برقی دست دوم باید حساسیت زیادی داشته باشید و هر دستگاهی را نخرید.

تلویزیون

تلویزیون و به خصوص مدل های نوتر این محصول، مانند تلویزیون های هوشمند، LED و… گران قیمت هستند. به همین علت هزینه قطعات این محصولات هم بسیار زیاد است. گاهی اوقات افرادی که تلویزیونشان با خراب می گردد و برای تعمیر آن اقدام می نمایند، متوجه می شوند که خرید یک تلویزیون نو، بیشتر از تعمیر تلویزیون قبلی صرفه مالی دارد!

اگر ناچار به خرید تلویزیون دست دوم هستید، حتما به برند آن و مدت زمانی که کار نموده است، توجه داشته باشید. بعلاوه درباره سابقه خرابی آن از فروشنده سوال کنید و پیش از پرداخت هزینه، همه قابلیت های آن را امتحان کنید. اگر مشکل جدی در تلویزیون وجود داشته باشد، با رعایت این نکات معین خواهد شد.

سینمای خانگی

اسپیکرها و میکروفن ها در برابر ضربه مقاومت، رطوبت و سایر عوامل مقاومت بالایی ندارند و با کوچک ترین ضربه یا قرار گرفتن در معرض رطوبت، آسیب جدی می بینند. اگر اسپیکری روی زمین خورده باشد، ممکن است تغییری در ظاهر آن مشاهده نگردد، اما بخش داخلی آن آسیب می بیند و عملکرد سابق را نخواهد داشت.

دستگاه های سینمای خانگی جزء حساس ترین تجهیزات صوتی تصویری منزل محسوب می شوند و نگهداری از آن ها اهمیت بسیاری دارد. به همین علت توصیه می گردد این محصولات را به صورت دست دوم خریداری نکنید و با کمی کوشش بیشتر، بودجه مورد احتیاج برای خرید دستگاه های نو را فراهم کنید.

پلیرها و دی.وی.دی ها

سی دی، ویدیو یا دی.وی .دی پلیر از دیگر دستگاه هایی هستند که نباید به صورت دست دوم خریداری شوند. دستگاه های پلیر مثل جعبه سیاه هواپیما هستند و تا زمانی که بازشان نکنید، متوجه نمی شوید داخل آن ها چه خبر است!

در سال های اخیر که تلویزیون های هوشمند وارد بازار شده اند، استفاده از پلیرها به حداقل رسیده و کم تر کسی آن ها را خرید و فروش می نماید. به همین علت بیشتر پلیرهای دست دوم موجود در بازار قدیمی هستند و احتمالا سال های زیادی کار نموده اند. این موضوع احتمال اینکه دوام زیادی نداشته باشند و بعد از مدت کوتاهی خراب شوند را افزایش می دهد.

کالاهای روشنایی دست دوم

از دیگر کالاهای برقی دست دوم لوستر، چراغ، پروژکتور و تجهیزات این چینی هستند که نباید به صورت دست دوم خریداری شوند. بعضی از افرادی که در حوزه برق فعالیت می نمایند، لوسترهایی که مشکل دارند و یا حتی لامپ هایی که قبلا سوخته اند را تعمیر می نمایند و به عنوان کالاهای دست دوم با قیمت کم تر می فروشند.

قیمت محصولات دست دوم نسبت به نمونه های نو مقرون به صرفه تر است و همین موضوع مشتریان ناآگاه را برای خرید ترغیب می نماید. این کالاها حتی اگر تعمیر شده باشند، باز هم دوام زیادی ندارند. زیرا قطعات اصلی آن ها تعویض شده و قطعات یدکی جایگزین هم معمولا به مقدار نمونه های اصلی کاربردی نیست.

نکات اصلی در خرید لوازم برقی بزرگ آشپزخانه

وسایل بزرگی چون ماشین لباسشویی و یخچال هزینه زیادی دارند و به همین علت بسیاری از افراد مجبور به خرید مدل های قدیمی تر و دست دوم هستند. بعضی از کالاهای دست دوم بزرگ، کیفیت خوبی دارند و می توانند تا سال ها کاربردی باشند، اما بعضی دیگر دوام زیادی ندارند.

اگر قصد دارید وسایل بزرگی چون یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، ماکروفر و… را به صورت دست دوم بخرید، باید با حساسیت و دقت بالا دستگاه را مورد آنالیز قرار دهید. اگر هرکدام از نکات زیر را دیدید، بهتر است از خرید صرف نظر کنید.

  • دستگاه به وسیله برند معتبری ساخته نشده است.
  • دستگاه بیش از حد قدیمی است.
  • درب دستگاه خوب چفت نمی گردد یا لولاها، لاستیک ها یا عایق درب مشکل دارد.
  • صدای غیرطبیعی از موتور دستگاه شنیده می گردد.
  • هنگام کار کردن، لرزش دستگاه بیشتر از حد نرمال است.
  • روی بدنه دستگاه جای ضربه یا خوردگی دیده می گردد.
  • قطعات زیرمجموعه دستگاه خراب است؛ مثلا یخچال ممکن است آب سرد کن نداشته باشد یا ماشین لباسشویی از همه برنامه های شستشو پشتیبانی نکند.
  • برچسب انرژی دستگاه در رده B به بالاست.

در صورتی که کالاهای برقی دست دوم مسائل بالا را نداشته باشند، می توانید به خرید آن ها فکر کنید. توصیه می گردد هنگام خرید به همراه یک کارشناس به محل مراجعه کنید تا این فرد هم محصول مورد نظر شما را مورد آنالیز قرار دهد. بعلاوه بهتر است مرکز یا فرد معتبری را برای خرید کالاهای برقی دست دوم این چنینی انتخاب کنید تا از کیفیت محصولی که می خرید، اطمینان داشته باشید.

برای تماشا آگهی های لوازم برقی خانگی در وبلاگ ماشین کلیک کنید

کلام آخر در خرید کالاهای برقی دست دوم

در این مقاله درباره خرید کالاهای برقی دست دوم و بایدها و نبایدهای خرید آن ها صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که بعضی از مجموعه ها به عنوان واسطه فروش کالای دست دوم فعالیت می نمایند. این کسب و کارها برای جلب توجه مشتریان، درباره کیفیت بالای محصولات دست دوم و قیمت مناسب آن ها، صحبت می نمایند و سعی در متقاعد کردن مشتریان دارند.

البته در بعضی موارد فروشندگان قصد فروش کالاهای دست دوم بی کیفیت را ندارند. آن ها خودشان هم نمی دانند محصولی که می فروشند، مسئله ای دارد و به همین علت بدون اینکه آن را تعمیر نمایند، آگهی فروش ثبت می نمایند. این موضوع یکی از رایج ترین مسائلی است که در خرید محصولات دست دوم وجود دارد.

خرید کالاهای برقی دست دوم به شانس خریدار بستگی دارد، اما با هوشمندی می توانید کالاهایی را انتخاب کنید که ارزش خرید داشته باشند. گاهی اوقات با صرف مقداری هزینه، بیشتر می توانید محصولی نو بخرید و از ریسک دست دوم های مشکل دار هم در امان بمانید.

آگهی های لوازم برقی را در وبلاگ ماشین ببینید
منبع: بلاگ دیوار

به "این کالاهای برقی دست دوم را با وسواس خریداری کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کالاهای برقی دست دوم را با وسواس خریداری کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید