ارسال پرونده زیارت رضوی برای ثبت در آثار جهانی یونسکو

به گزارش وبلاگ ماشین، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، ارسال پرونده زیارت رضوی برای ثبت در آثار جهانی یونسکو صورت پذیرفت.

ارسال پرونده زیارت رضوی برای ثبت در آثار جهانی یونسکو

مصطفی پورعلی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میرا ث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به آنالیز ثبت میراث ناملموس در حوزه هنر خوشنویسی کشورمان پرداخت و به برنامه رواق دیدن در رادیو گفت وگو گفت: ثبت عناصر فرهنگی ناملموس بنابر کنوانسیون سال 2003 یونسکو محقق می گردد. این کنوانسیون برای ثبت جهانی چند لیست دارد که یکی شامل میراث ناملموس است که لنج سازی سنتی، دریانوردی در خلیج فارس در این لیست جای می گیرد.

او اضافه نمود: در مثال دیگر نوروز، دوتار و... در لیست معرف -لیست دوم یونسکو- ثبت شده و لیست سوم نیز ناظر بر عناصری هستند که با پاسداری خوب روبرو می شوند و خوشنویسی اولین هنری است که در این راستای جای می گیرد.

پورعلی این مسئله را دارای دستاوردهای هنری فنی دانست و گفت: شان خوشنویسی ایران تا این درجه بود که در چنین لیستی به ثبت برسد.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در خصوص مراحل و راستا ثبت یک اثر ملی در مجموعه ثبت جهانی اظهار کرد: تمام عناصری که در این سه لیست ثبت می گردد، دارای ترجمه های انگلیسی و به مفهوم عناصر ثبت شده هستند. در این راستا هر عنصری برای ثبت در این سه لیست باید در حدود دهم فروردین هر سال بر اساس فرمت لیست ثبت شده، گردآوری و پرونده آن تشکیل گردد و از طرفی به تعدادی عکس و فیلم 10 دقیقه ای احتیاج دارد.

او با اشاره به اینکه در داخل هر پرونده نیز اطلاعات مهمی از هر عنصر ارائه می گردد، اضافه نمود: به عنوان مثال در خصوص ثبت عنصر خوشنویسی باید ابتدا شرح می دادیم که این هنر در ایران دارای چه سابقه ای است و امروزه چگونه پویا و زنده است.

پورعلی بعلاوه به لزوم تبیین چگونگی راستا پاسداشت از این هنر ملی نزد ایرانیان در برابر تحولات زندگی اشاره نمود و گفت: هنر خوشنویسی امروزه به صورتی در کشورمان جا افتاده که به راحتی در آینده می تواند به راه خود ادامه دهد.

او در ادامه به شرایط پاسداری نامناسب بسیاری از عناصر ناملموس در کشورمان انتقاد کرد و گفت: در این راستا میتوان به کوچ عشایر اشاره نمود که احتیاجمند حمایت های ویژه است، اما هنر سنتی خوشنویسی تفاوت دارد و شرایط پاسداری مناسبی را پشت سر گذاشته است.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی اضافه نمود: هرچند دوره معاصر این هنر را نمیتوان با اوج آن در 300 سال گذشته مقایسه کرد، چرا که تحولات صنعتی سازی و ورود سیستم های یارانه ای و نوع زندگی متفاوت کنونی باعث شده تمام عناصر فرهنگی شرایطی دیگر داشته باشند و شکل گیری یک کنوانسیون به منظور پاسداری از این عناصر، همین شرایط را پوشش می دهد.

او با بیان اینکه ایرانیان به علت تعلق خاطر به بعضی هنرها و عناصر دیرین، در راستای ترویج بعضی عناصر کوشیده اند، ادامه داد: لذا امروزه خوشنویسی ایران شرایطی بسیار بهتر نسبت به همین هنر در کشور ترکیه دارد، به همین علت ما کوشش داریم این عنصر در لیست ثبت جهانی قرار گیرد.

پورعلی از تجمیع و ارسال پرونده زیارت رضوی نیز برای ثبت آثار جهانی در یونسکو اطلاع داد و گفت: ما می توانستیم زیارت رضوی را به عنوان معرف ارسال کنیم، اما بعلت نوع پاسداری از این عنصر و اهمیت آن در لیست برنامه حقوق پاسداری نهاده شد.

منبع: همگردی

به "ارسال پرونده زیارت رضوی برای ثبت در آثار جهانی یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال پرونده زیارت رضوی برای ثبت در آثار جهانی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید