احیای بافت تاریخی جده

به گزارش وبلاگ ماشین، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز دوشنبه، 15 شهریور، از شروع پروژه احیای بافت تاریخی جده اطلاع داد.

احیای بافت تاریخی جده

به گزارش وبلاگ ماشین، شهر جده در ساحل دریای سرخ، مرکز مالی عربستان سعودی و دارای سابقه تاریخی چند هزارساله است. منطقه ای که برای بازسازی و احیا در این شهر در نظر گرفته شده شامل بیش از 600 ساختمان تاریخی، 36 مسجد قدیمی، پنج بازار، گذر و چند میدان قدیمی است.

هدف برنامه های توسعه گردشگری در جده که از سال ها قبل آغاز شده، توسعه مشاغل، پروژه های فرهنگی و مقصدی برای کارآفرینان حوزه گردشگری است. بعضی از ساختمان های قدیمی در این شهر در ادامه سیاست های توسعه گردشگری، به هتل تبدیل شدند.

عربستان سعودی در معرفی این بنا برای ثبت در لیست یونسکو بر نقش نمادینی که این بندر به اسم دروازه ورود به مکه برای زائران مسلمان داشت تأکید کرد.

وزارت فرهنگ عربستان در برنامه های خود در سال 2018 گفت که شهر قدیمی جده را با ایجاد یک جهت عابر پیاده در سراسر این منطقه به موزه ای در فضای باز تبدیل می نماید.

جده تاریخی بازتاب برجسته ای از معماری دریای سرخ است، سبک ساختمانی که زمانی در شهر های هر دو سوی ساحل دریای سرخ متداول بود. اگر چه امروزه تنها آثار کمی از آن ها در خارج از جده یافت می گردد. ساختمان های چندطبقه با پنجره و سکو های پیش آمده چوبی که منبت کاری شده اند سکونت گاه تاجران ثروتمند این شهر بود. این ساختمان ها، بعلاوه خانه های سنگی مرجانی، مساجد، گذر، سوق و میدان ها عمومی کوچک در سال 2014 در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند.

در طرح احیای بافت قدیم جده، مجموعه ای خانه های تاریخی با نمای چوبی، بنا های مرجانی، بنا هایی با فناوری سنتی تهویه هوای داخلی و به صورت کلی ساختمان هایی که به تجارت، مناسک دینی و اسکان زائران مربوط می گردد پس از بازسازی و انتها برنامه های استحکام جزئی از یک موزه فضای باز شهری خواهند شد.

منبع: فرارو

به "احیای بافت تاریخی جده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای بافت تاریخی جده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید