آن چه باید در سفر 9 روزه صعود به کلیمانجارو بدانیم؟

به گزارش وبلاگ ماشین، تا به حال جهان را از ارتفاع 5800 متری دیده اید؟! یک دشت مسطح در ارتفاع 3000 متری جایی که همه توقع دارند شیب تندی در انتظارشان باشد! و قله ای که تنهاست و نامش هم از تنهاییش گرفته شده؛ قله اوهورو. چطور می توان بلندترین قله آفریقا را فتح کرد؟ برنامه صعود را مطالعه کنید.

آن چه باید در سفر 9 روزه صعود به کلیمانجارو بدانیم؟

برنامه سفر 9 روزه صعود به کلیمانجارو:

  • روز اول: پیش به سوی جارو
  • روز دوم: دروازه مارانگو؛ شروع کوه نوردی تا ماندارا
  • روز سوم: هورومبو؛ بر فراز ابرها
  • روز چهارم: حرکت به سوی یک قدمی قله؛ اقامت گاه کیبو
  • روز پنجم: فتح قله Uhuru
  • روز ششم: سلام دوباره به ماندارا
  • روز هفتم: پیش به سوی خانه تارزان
  • روز هشتم: در آفریقا عجله نکنید
  • روز نهم: روز آخر و خداحافظی با آفریقا

درباره کلیمانجارو بیشتر بدانید:

  • اگر می خواهید درباره گونه های گیاهی و جانوری و هایکینگ در کمپ های ماندارا و مارانگو اطلاعات بیشتری کسب کنید مطلب همه چیز درباره سفر به کلیمانجارو را بخوانید.
  • برای آشنایی بیشتر با کلیمانجارو مطلب کلیمانجارو، بام قاره سیاه را بخوانید.

روز اول: پیش به سوی جارو

صبح زود از تهران به یکی از کشورهای عربی خواهیم رفت و سپس مستقیم به سمت فرودگاه جارو(مخفف کلیمانجارو) پرواز می کنیم. حدود دو و نیم عصر پرواز می نشیند و بعد از گرفتن بارها به شهر موشی می رویم. این شهر در 40 کیلومتری فرودگاه جارو ست؛ توصیه می کنیم عصر همان روز که به موشی رسیدیم، کوله صعودتان را آماده کنید چون صبح زود راهی هستیم و فرصت این کار را نخواهید داشت. حتما شب را خوب استراحت کنید تا صبح سرحال و آماده باشید.

اینجا نقطه شروع سفری پرماجراست به آفریقا؛ فرودگاه جارو که مخفف کلمه کلیمانجاروست.

روز دوم: دروازه مارانگو؛ شروع کوه نوردی تا ماندارا

همین که به دروازه مارانگو برسیم؛ ثبت نام نموده و اجازه ورود می گیریم. کمی در مارانگو می مانیم و شما می توانید با منطقه آشنا شوید و حتی از مغازه آن جا در صورت احتیاج خرید کنید. مارانگو در ارتفاع 1860 متری واقع شده است. سپس به سمت ماندارا، استراحت گاه بعدی در راستا صعودمان حرکت خواهیم کرد. ماندارا در ارتفاع 2700 متری ست. راستا حرکت بسیار دوست داشتنی خواهد بود. جاده ای سرسبز تا رسیدن به ماندارا پیش رو خواهیم داشت. مسافتی 9 کیلومتری را باید از مارانگو تا ماندارا طی کنیم که حدود 4 ساعت زمان می برد.

در راستا جنگلی لیچن ها را می بینیم که مثل موی درختان در هوا تاب می خورند.

این را بدانید که برای صعود به کلیمانجارو راستاهای مختلفی هست اما برترین راستا مارانگو ست، چون در طول راه اقامت گاه های مناسب تری نسبت به سایر راستا ها دارد، ما نیز این گزینه را انتخاب کردیم. در راستا مارانگو لوژهای کوهستانی داریم نه کمپ، خاصیت لوژها این است که شما در کلبه های چوبی اقامت خواهیدداشت نه در چادر و در نتیجه شرایط بهتری نسبت به کمپ ها دارد. لوژها بعضی سه نفره و بعضی شش نفره هستند و از سیستم باطری های خورشیدی استفاده می نمایند بنابراین در شب روشن هستند.

اقامت گاه ماندارا و دورنمایی از قله

روز سوم: هورومبو؛ بر فراز ابرها

حدود ساعت 6 تا 6.5 صبح از خواب بیدار شده، صبحانه می خوریم و تا ساعت 7.5 وسایل مان را جمع نموده به سمت استراحت گاه بعدی در راستا حرکت خواهیم کرد. قبل حرکت از منظره کم نظیر ماندارا لذت ببرید. هورومبو مقصد بعدی ماست. 12 کیلومتر کوه پیمایی داریم یعنی حدود 9 ساعت پیاده روی. راه را آهسته طی می کنیم تا افزایش ارتفاع به بدن مان آسیبی نرساند.

راستا کوه پیمایی، راستای جنگلی ست که امکان بارش باران در طول راستا وجود دارد. خود را برای یک صعود بسیار مطبوع و دلپذیر آماده کنید. حوالی غروب که تقریبا هم هوا تاریک شده به هورومبو خواهیم رسید. در لوژهای کوهستانی هورومبو استراحتی خواهیم داشت و خود را برای مرحله بعدی آماده می کنیم. در هورومبو فقط حمام برای دوش گرفتن وجود دارد اما آبش خیلی سرد البته می توانید با پرداخت مبلغی از محلی ها درخواست کنید تا برای تان آب گرم نمایند.

هورومبو بر بالای ابر هاست و منظره فوق العاده ای دارد. تا اینجا به ارتفاع 3700 متری رسیده ایم. ضمن این که به یک باره 1000 متر افزایش ارتفاع خواهیم داشت و بدن بایستی آهسته با شرایط سازگار گردد، بنابراین در طول راستا آهسته تر از قبل حرکت خواهیم کرد. در این زمینه لیدر تورمان، حتما شما را هدایت می نماید.

اینجا را فراموش نخواهید کرد، هورومبو شما را جادو می نماید!

روز چهارم: حرکت به سوی یک قدمی قله؛ اقامت گاه کیبو

صبح روز چهارم به سمت کیبو حرکت می کنیم از هورومبو تا کیبو 5 الی 6 ساعت پیاده روی داریم. شاید باورتان نگردد اما در ارتفاع 3700 متری دشتی مسطح قرار گرفته که برای رسیدن به کیبو از آن عبور می کنیم. در بین راه ممکن است بارندگی داشته باشیم و هوا بسیار عالی خواهد بود. وقتی به کیبو می رسیم باید سریع در محل اقامت مان استراحت کنیم؛ چون بر خلاف روزهای قبل تا صبح فرصت استراحت نداریم و باید نیمه شب حدود ساعت 12 شب دوباره در راستا نهایی صعود قرار بگیریم. برترین و هیجان انگیز ترین لحظات را در کمپ های کیبو می گذرانیم زیرا در یک قدمی فتح قله هستیم؛ دیگر چیزی تا رسیدن به هدف باقی نمانده.

نیمه شب بعد از استراحت ساعت 12، وسایل مان را جمع و جور نموده و راستا را ادامه می دهیم. دلیل حرکت مان در شب، وجود سامانه های بارشی محلی ست. جالب است بدانید که امکان چک کردن این شرایط هم در سایت های مرتبط با هواشناسی وجود ندارد. این شرایط آب و هوایی در اثر تابش آفتاب و آب شدن برف ها و تشکیل بلافاصله ابر و در نهایت بارش اتفاق می افتد. بنابراین بهتر است تا قبل از بارش های صبح گاهی در شب که هوا پایدارتر است راه بیفتیم.

دشت وسیعی که در ارتفاع 3700 متری از آن عبور خواهیم کرد.

روز پنجم: فتح قله Uhuru

5ساعت تا رسیدن به منطقه گیلمنز پوینت کوه پیمایی داریم از این منطقه تا رسیدن به قله یک راستا نعلی شکل است که باید طی کنیم. تا اینجا فقط دو ساعت دیگر تا رسیدن به بام تانزانیا باقیست.

در روز پنجم حدود 7 صبح پیروز به فتح یکی از قلل کلیمانجارو خواهیم شد.این قله نامش اوهورو ست. اوهور در زبان محلی به معنی تنهاست و این قله واقعا تنهاست. یک ساعت پس از صعود به قله استراحت می کنیم و سپس بلافاصله به سمت هورومبو حرکت می کنیم. عصر حوالی ساعت 4 به هورومبو می رسیم.

اوهورو با ارتفاع بیش از 5800 متر از دماوند حدود 200 متر بلندتر است.

روز ششم: سلام دوباره به ماندارا

پس از رسیدن به ماندارا دوباره حرکت نموده و به دروازه های مارانگو می رسیم همان جایی که سفرمان را شروع نموده بودیم. این بار نه برای ورود به کلیمانجارو بلکه برای خداحافظی با آن از دروازه مارانگو رد خواهیم شد و به شهر آروشا می رویم. در بین راه از شهر موشی عبور نموده و وسایل مان را که در آن جا گذاشته بودیم، برمی داریم. زمانی که مارانگو را به مقصد آروشا ترک کنیم ساعت حدود سه بعد ازظهر خواهد بود و عصر ساعت شش تا هفت به موشی می رسیم و بعد هم به سمت آروشا می رویم.

روز هفتم: پیش به سوی خانه تارزان

امروز قرار است در کنار هم به جایی برویم که اولین بار فیلم تارزان در آنجا فیلم برداری شد. پارک ملی حیات وحش مانیارا که ارنست همینگوی آن را دوست داشتنی ترین قسمت آفریقا می داند. این پارک هم مثل سایر پارک های ملی آفریقا تقریبا دست نخورده به جای مانده اما جاذبه اصلی اش شیرهای خواب آلو و لمیده اش است که بالای شاخه درخت ها در حال استراحتند.

شیرها وقتی خوابند، با نمک ترین حیوانات روی زمین اند!

البته به جز شیر، فیل، اسب آبی، گورخر، بوفالو و بز کوهی هم در این پارک زندگی می نمایند. بزرگ ترین اجتماع بابونهای قاره آفریقا هم در اینجاست. بابون ها دشمن درجه یک مزارع هستند و از ریشه و محصولات کشاورزی تغذیه می نمایند.

بابون ها از باهوش ترین گونه های میمون ها هستند و قادرند با فراوری 10 صدای مختلف با هم صحبت نمایند.

روز هشتم: در آفریقا عجله نکنید

آفریقایی ها به کسانی که برای تماشا سرزمین شان می آیند می گویند: در آفریقا عجله نکنید. وقت برای آن ها اهمیتی ندارد و دلیلی برای شتاب و عجله نیست. به خاطر همین امروز فرصت کافی داریم تا در کنار هم یکی دیگر از پارک های ملی حیات وحش آفریقا و تانزانیا را ببینیم. پارک ملی گرونگرو (Ngorongro) در شمال شهر کاراتو قرار گرفته. در گذشته ای خیلی دور این پارک بر روی دهانه کوهی آتشفشانی قرار داشته، کوهی که می گویند حتی از کلیمانجارو هم بلندتر بوده است.

هر سال 450 هزار نفر برای تماشا زیبایی های حیات وحش گرونگرو به این منطقه می آیند.

اینجا به بهشت عدن هم معروف است. هر نوع حیوانی را می توانید ببینید. گرونگرو خانه 5 حیوان بزرگ الجثه ی آفریقاست: فیل آفریقایی، شیر، پلنگ، کرگدن و بوفالوی آفریقایی. 5 غول افسانه ای قاره آفریقا که برای گرفتن عکس از آن ها عنوان The Big Five Game درست شد. در دشت های گرونگرو شانس زیادی برای بردن این بازی وجود دارد.

تصور کنید این کرگدن با جثه بزرگش بی تفاوت نسبت به همه با آرامش از مقابل شما عبور می نماید.

بعد از سافاری در دشت گرونگرو معروف ترین قبیله این منطقه را می بینیم. قبیله ماسای مارا (Masai Mara) با آن لباس های قرمز و قد بلندشان حسابی در دنیا معروفند. به طوری که هر ساله تعداد زیادی توریست برای تماشا این قبیله بار سفر می بندند و به آفریقا می آیند. این قبیله که جمعیتشان به دو میلیون نفر می رسد دامپرورند و به صورت نیمه کوچ نشین در نقاط مختلفی بین کنیا و تانزانیا زندگی می نمایند. گله های گاو اصلی ترین دارایی این قبیله است، تا جایی که ثروتمندی هر مردی با تعداد گاوهایش معلوم می گردد. ماسایی ها بیشتر از گوشت بز و گوسفند تغذیه می نمایند و گاوها فقط در مراسم و آیین ها ذبح می گردد. غذای اصلی ماسایی ها شیر مخلوط شده با خون است که معتقدند بدن را قوی و گرم می نماید.

ما باید حداقل یک شیر را شکار کنیم تا به ما زن بدهند٬ در غیر این صورت باید تا سن 25 سالگی برای ازدواج صبر کنیم. این را یکی از جوانان ماسایی درباره اهمیت شکار می گوید.

در سرانجام روز هشتم به آروشا بازمی گردیم و کم کم وسایل مان را باید جمع کنیم و برای خداحافظی با کلیمانجارو و آفریقا آماده شویم.

روز نهم: روز آخر و خداحافظی با آفریقا

به روز سرانجامی سفر رسیدیم، در این روز وقت آزاد دارید تا استراحت کنید و یا در شهر گشتی بزنید. در نهایت به سمت تهران پرواز خواهیم کرد.

لطفا توجه کنید که این یک برنامه عمومی برای تورهای کلیمانجارو است و محتمل است برنامه های آن با تور انتخابی شما متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات دقیق سفر خود بخش برنامه سفر همان تور را مطالعه کنید.

اطلاعات بیشتر درباره تور 9 روزه صعود به کلیمانجارو

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ ماشین

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "آن چه باید در سفر 9 روزه صعود به کلیمانجارو بدانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن چه باید در سفر 9 روزه صعود به کلیمانجارو بدانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید