آخرین فرصت برای تماشا ماه آبی دوقلو تا سال 2037

به گزارش وبلاگ ماشین، روز شنبه، آخرین فرصتی است که می توانید پدیده نادر ماه آبی دوقلو را مشاهده کنید. این پدیده نادر تا سال 2037 تکرار نخواهد شد.

آخرین فرصت برای تماشا ماه آبی دوقلو تا سال 2037

پدیده فوق العاده نادری در حال رخ دادن است. روز شنبه، 31 مارس - درست یک روز پیش از عید پاک و یک روز پس از آغاز عید فصح - دومین ماه آبی در آسمان شب طلوع می نماید. این رویداد، که بیشتر به عنوان ماه آبی معروف است، دومین رویداد از این نوع است که در امسال رخ می دهد (آخرین پدیده ماه آبی در ماه ژانویه گذشته رخ داد). طبق گزارش ها ناسا، این ماه آبی دوقلوی فوق العاده نادر تنها چهار بار در هر قرن اتفاق می افتد.

در ادامه، همه اطلاعاتی که ستاره شناسان تازه کار و ستاره دوستان باید درباره ماه آبی روز شنبه بدانند، خواهد آمد.

ماه آبی چیست؟

وقوع دو ماه کامل در یک ماه تقویمی را ماه آبی می نامند. برخلاف پدیده ای که در ژانویه رخ داد و به نام ابر ماه آبی خونین معروف است، ماه آبی که در 31 مارس رخ می دهد صرفا یک رخداد غیرعادی تقویمی است. ولی تعریفی که ستاره شناسان از این واقعه ارائه می دهند کمی فرق دارد و آن ها، این پدیده را سومین ماه کامل فصلی می دانند که چهار ماه کامل در آن رخ می دهد.

برترین زمان برای تماشا ماه آبی چه زمانی است؟

ماه به طور رسمی در ساعت 8:36 بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (EST) در تاریخ 31 ماه مارس تکمیل می گردد، ولی تا آن موقع، ماه درست زیر افق قرار گرفته است. بنابراین، چند لحظه زودتر از این زمان برترین فرصت ممکن برای مشاهده این پدیده است، درست زمانی که ماه در ساعت 7:03 صبح (EST) در غرب آسمان فرو می رود؛ یا دیرتر از آن در همان روز، وقتی که حدود ساعت 7:37 عصر (EST) ماه به طور کامل در شرق طلوع نموده است.

به رغم تصورات غلطی که در خصوص این پدیده رایج است، نام ماه آبی هیچ ربطی به رنگ ماه ندارد و در حقیقت، ناظران هیچ ماه آبی رنگی را در آسمان نخواهند دید و هیچ تاثیر غیر معمولی هم بر رفتار مردم نخواهد داشت.

مشاهده ماه آبی در ایالات متحده

کافه ها و رستوران ها در سراسر ایالات متحده آماده برگزاری رویداد خاصی هستند که تا سال 2020 دیگر اتفاق نخواهد افتاد. به عنوان مثال، رستوران بلو مون بیچ گریل (Blue Moon Beach Grill) در هاگز هید، کارولینای شمالی، در این شب با برنامه های ویژه ای متشکل از اجرای موسیقی زنده و خوراکی ها و نوشیدنی های مختلف از مهمانان پذیرایی می نماید، یا سالن ماه آبی (Blue Moon Saloon) در لافاییته، لوئیزیانا، شب موسیقی زیدکو (Zydeco: موسیقی شاد سیاه پوستان استان لوئیزیانا) را با حضور گیتاریست معروف، لیل بوک سینگال (Lil Buck Sinegal) برگزار می نماید.

آیا این پدیده، نام دیگری هم دارد؟

ساکنین بومی آمریکا و نیز، اولین استعمارگران آمریکای شمالی، ماه های کاملی که در ماه مارس رخ می دهد را Sap Moons و Worm Moons می نامند. نام اول، نشان دهنده زمانی از سال است که شیره درخت افرا جاری می گردد. نام دوم هم مربوط به زمان بازگشت فصلی کرم های خاکی به درون زمین در آمریکای شمالی است. امروزه، هنوز هم از این اسامی برای اشاره به طلوع ماه کامل در ماه مارس استفاده می نمایند.

چرا ماه مارس، دو ماه کامل دارد؟

29.5 روز طول می کشد تا ماه به دور زمین بچرخد، بنابراین هر 29.5 روز یک ماه کامل اتفاق می افتد. بیشتر ماه های سال، حداقل 30 روز هستند؛ بنابراین، گاهی اتفاق می افتد که شاهد دو ماه کامل - یا دو ماه تازه - در یک ماه باشیم. استثنائی که در این زمینه وجود دارد، ماه فوریه است که در سال های عادی، 28 روزه و در سال های کبیسه، 29 روزه است. به همین دلیل، هیچ وقت ماه آبی در ماه فوریه اتفاق نخواهد افتاد.

در فوریه گذشته، اصلا هیچ ماه کاملی وجود نداشت.

یعنی، وقتی هیچ ماه کاملی در فوریه وجود نداشته است، هرکدام از ماه های ژانویه و مارس، دارای دو ماه کامل خواهند بود. این دقیقا همان چیزی است که در سال 2018 رخ داد. بنابراین وقوع ماه کامل دوم در ماه مارس، امری اجتناب ناپذیر بود.

زمان وقوع ماه آبی بعدی چه زمانی است؟

پدیده ماه آبی، هر 33 ماه یک بار اتفاق می افتد. با توجه به تفاوت هایی که در خصوص تعریف ماه آبی وجود دارد، اگر به تعریف مدرنی که از این پدیده ارائه شده است استناد کنیم، ماه آبی بعدی در تاریخ 31 اکتبر سال 2020 اتفاق می افتد که مصادف با جشن هالووین است و ماه های آبی بعدی در 31 اوت سال 2023 و 31 مه سال 2026 خواهند بود. اما ستاره شناسانی که برای این پدیده یک شرح فصلی قائل هستند، معتقدند که ماه آبی بعدی در روز 18 مه 2019 رخ می دهد. ولی، پدیده ماه آبی دو قلوی بعدی (مثل همین پدیده که در 31 مارس شاهد خواهیم بود) تا ژانویه و مارس سال 2037 دیگر تکرار نخواهد شد.

منبع: کجارو / travelandleisure.com

به "آخرین فرصت برای تماشا ماه آبی دوقلو تا سال 2037" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین فرصت برای تماشا ماه آبی دوقلو تا سال 2037"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید