گلکسی S22 احتمالا به فناوری جدیدی برای بهبود کیفیت عکاسی در شب و پرتره مجهز می شود

به گزارش وبلاگ ماشین، اینطور که به نظر می رسد، ظاهرا سامسونگ قرار است سری گوشی های گلکسی S22 را به سیستم جدیدی مجهز کند تا بدین ترتیب عملکرد این محصولات در عکاسی در نور شب و پرتره بهتر از نسل گذشته باشد.

گلکسی S22 احتمالا به فناوری جدیدی برای بهبود کیفیت عکاسی در شب و پرتره مجهز می شود

تا زمان رونمایی از گوشی های گلکسی S22 مدت زمان زیادی به جای مانده است و طبیعتا انتظار نداریم خبرهای زیادی را پیرامون این محصولات بشنویم. اما خب طی چند سال گذشته اینطور بوده که حتی وقتی یک سال هم به زمان رونمایی از محصولی زمان به جای مانده باشد، یک سری شایعات و خبرها در رابطه با آن ها منتشر می گردد که صحت یا عدم صحت آن ها را گذشت زمان مشخص می کند.

در رابطه با گلکسی S22 هم همین شرایط صادق است. این گوشی قرار است به نام پرچم دار بعدی سامسونگ، اوایل سال 2022 رونمایی و راهی بازار گردد. تا به این لحظه خبرهای زیادی پیرامون این گوشی و احتمالا دو مدل پلاس و اولترا منتشر نشده است منتها به تازگی شرکت کره ای پتنتی را در دفتر ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسانده است که نشان می دهد چگونه می توان از دوربین های متحرک استفاده کرد تا کاربران بتوانند بین لنزهای مختلف با دیافراگم های متفاوت سوییچ کنند.

این پتنت که اولین بار از طریق افشاگر معروف یعنی LetsGo Digital مشاهده شد، به کاربران این اجازه را می دهد تا دیافراگم استفاده شده برای ثبت یک تصویر خاص را بر اساس شرایط نوری تغییر دهند. مثلا وقتی زمان ثبت تصویر در شب فرا برسد، سوییچ به لنزی که دیافراگم بازتری دارد باعث می گردد جذب نور بیشتری اتفاق بیفتد و در نتیجه تصویر بهتری هم ثبت گردد.

پتنت سامسونگ برای سیستم دوربینی با دیافراگم متغیر

اولین بار سامسونگ در گلکسی S9، پرچم دار سال 2018 خود، از سیستم مشابهی استفاده کرد. این سیستم به گوشی اجازه می دهد در شرایط نوری نامساعد، بین دیافراگم های f/1.5 و f/2.5 سوییچ کند؛ بدین ترتیب وقتی گوشی در نور کم یا شب به عکاسی می پرداخت، دیافراگم روی f/1.5 و در نور روز هم روی f/2.5 تنظیم می شد تا تصویر به برترین شکل ممکن به ثبت برسد.

این پتنت تازه اما که دوربین متحرک با میدان دید تطبیق پذیر نام دارد، یک سیستم سه گانه دوربین را با زاویه پوششی عریض، فوق عریض و تله کوپیک نشان می دهد که هر سنسور قادر است موقعیت خود را برای ثبت تصویر بهتر تغییر دهد. دوربینی هم که در وسط تعبیه شده است می تواند به سمت بالا یا پایین حرکت کند در حالی که دو دوربین کناری به سمت چپ و راست حرکت می کنند.

البته وجود سه دوربین در تصویر پتنت به این معنا نیست که سیستم مربوطه فقط از سه دوربین پشتیبانی می کند، بلکه می توان حتی دوربین های بیشتری را هم با آن هماهنگ کرد. اما می توانیم اینطور در نظر بگیریم که سیستم دوربین یک گوشی مجهز به این فناوری سه گانه و متشکل از دوربین اصلی در وسط، فوق عریض در سمت چپ و تله کوپیک هم در سمت راست است. به یک شکل دیگر هم می توان دوربین های را که در این سیستم قرار می گیرند روی یک گوشی تعبیه کرد؛ مثلا سنسورها به شکل مثلثی و پشت سر لنز ثانویه با دیافراگم متفاوت تعبیه شوند.

وقتی دوربین ها به شکل مثلثی تعبیه شوند، دوربین ها دیافراگم عریض تری خواهند داشت تا بدین ترتیب نور بیشتری وارد سنسورها گردد و در نتیجه کیفیت تصاویر ثبت شده هم بهبود پیدا کند. وقتی هم که ترتیب قرارگیری دوربین ها افقی باشد، یعنی در یک خط صاف، دیافراگم عرض کمتری خواهد داشت. این موضوع را به طول کامل می توانید در تصویر بالا مشاهده کنید.

وقتی سامسونگ در گلکسی S9 و S10 از سیستم دیافراگم متغیر استفاده کرد، این قابلیت فقط برای دوربین اصلی در دسترس بود. یعنی فقط می شد با دوربین اصلی با دیافراگم های مختلف عکاسی کرد. اما با توجه به آنچه که در تصویر پتنت مورد نظر می بینیم، می توان گفت هر سه دوربین از این قابلیت بهره مند خواهند بود و این یعنی انقلابی در زمینه عکاسی موبایل چرا که هر سه دوربین در هر شرایط نوری می توانند برترین تصویر را ثبت کنند.

علاوه بر کنترل میزان دیافراگم بر اساس شرایط نوری، امکان کنترل گگرددگی دریچه دیافراگم به آن دسته از کاربرانی که به عکاسی پرتره هم علاقه دارند کمک می کند تا بدین ترتیب تصاویری با پس زمینه محو شده ثبت کنند. البته برای ایجاد جلوه بوکه بهتر است دیافراگم بازتر باشد. وقتی هم سوژه عکاسی شهر یا منظره ای زیبا باشد، دیافراگم کوچک تر بهتر جوابگوی نیاز کاربران خواهد بود چرا که در این حالت تصاویر شارپ تری ثبت خواهد شد.

اما نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که در چنین سیستم هایی، قطعات و بخش های مختلفی وجود دارد که اگر گوشی به زمین بیفتد به احتمال بسیار زیاد صدمه می بینند. اما خب علی رغم اینکه ریسک تولید چنین سیستمی به خاطر ظرافت بالایی که دارد بسیار زیاد است، باز هم می بینیم شرکت ها مشتاقانه به تولید آن مشغول هستند چرا که ظاهرا کیفیتی که در راستای استفاده از چنین طراحی به دوربین ها اضافه می گردد ارزش این را دارد که گوشی تا این میزان در مقابل ضربه آسیب پذیر باشد.

طبق گفته LetsGo Digital، سال گذشته بود که شیائومی در تلاش بود تا چنین سیستمی را در گوشی های خود مورد استفاده قرار دهد. امسال هم که خبری می شنویم مبنی بر اینکه سامسونگ می خواهد پرچم داران سال آینده خود را به چنین سیستم هیجان انگیزی مجهز کند.

اگر سامسونگ بخواهد واقعا از چنین سیستمی در گوشی های خود استفاده کند، یعنی دقیقا همان چیزی که در پتنت شاهد هستیم، به احتمال زیاد گلکسی S22 میزبان آن نخواهد بود و باید حداقل یک سالی را منتظر بمانیم. یعنی اگر در سری نوت 22 که سامسونگ قول طراحی آن را داده است شاهد استفاده از چنین سیستمی برای بهبود کیفیت عکاسی باشیم منطقی تر از سری گلکسی S22 خواهد بود. هرچند این احتمال را که شاید در سری S22 هم از چنین سیستم جالبی استفاده گردد نمی توان رد کرد.

پرچم داران سری گلکسی S21 اوایل امسال راهی بازار شدند و فروش بسیار موفقی را هم پشت سر گذاشتند. اما به گذشت زمان، اندکی از میزان فروش آن ها کاسته شد و اکنون می بینیم که اصلا استقبال خوبی از آن ها نمی گردد. استفاده از چنین فناوری جذابی در سیستم دوربین پرچم دارها می تواند باعث گردد فروش گوشی ها بسیار بیشتر از چیزی باشد که اکنون شاهد آن هستیم. چرا که این روزها تغییرات بیشتر به پردازنده و طراحی بر می گردد تا اینکه شاهد یک شاهکار واقعی باشیم. حال باید دید آیا واقعا استفاده از یک سیستم دوربین پیشرفته می تواند باعث جلب رضایت مشتریان گردد یا خیر.

سامسونگ در حال حاضر جدال بر سر تصاحب جایگاه برترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان در سه ماه گذشته را به شیائومی باخت. از طرفی در بازار اروپا هم این شیائومی است که با کنار زدن غول کره ای در صدر ایستاد. اینطور که به نظر می رسد، فرایند رو به رشد شیائومی هر فصل بهتر می گردد در حالی که از آن طرف سامسونگ کاملا برعکس، فرایند نزولی را در پیش گرفته است. به همین علت این احتمال وجود دارد که طی یکی دو سال آینده، این شیائومی باشد که در مجموع، برترین تولیدکننده گوشی در جهان لقب بگیرد.

شیائومی طی چند سال اخیر با در پیش گرفتن سیاست های درست و به لطف شرکت هایی نظیر ردمی و پوکو توانست گوشی هایی قدرتمند با قیمت مناسب تولید و روانه بازار کند. اینطور شد که کاربران زیادی را به سوی خود جذب کرد؛ خصوصا در بازارهای پرجمعیتی نظیر هندوستان و چین. اما از آن طرف سامسونگ وقت و هزینه خود را صرف تولید گوشی هایی نظیر گلکسی A52 5G کرد که با دو برابر قیمت بیشتر به نسبت کننده های شیائومی، نصف قدرت سخت افزاری آن ها را هم ندارد.

آنچه که سامسونگ برای ماندن در بازار رقابت و حفظ جایگاه خود به آن نیاز دارد، تولید محصولاتی با قیمت بسیار مناسب و قدرت سخت افزاری بالاست؛ نظیر گوشی های گلکسی S20 و S21 فن ادیشن چرا که اکنون این محصولات توجه کاربران را به خود جلب می کنند. در غیر این صورت ورق برخواهد گشت و این شیائومی خواهد بود که در صدر می ایستد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی S22 احتمالا به فناوری جدیدی برای بهبود کیفیت عکاسی در شب و پرتره مجهز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S22 احتمالا به فناوری جدیدی برای بهبود کیفیت عکاسی در شب و پرتره مجهز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید