چگونه از شر کپک های حمام رها شوید؟

به گزارش وبلاگ ماشین، بیشتر حمام ها محیط مناسبی برای رشد کپک هستند. کپک نوعی قارچ است و برخی از قارچ ها هاگ هایی فراوری می نمایند که در هوا پخش می شوند. این هاگ ها در قسمت هایی که برای زنده ماندنشان مناسب است فرود می آیند و رشد می نمایند.

چگونه از شر کپک های حمام رها شوید؟

کپک ها برای زنده ماندن به یک منبع تغذیه، رطوبت و دمای مناسب احتیاج دارند. متأسفانه دمای ایده آل برای کپک ها طیف گسترده ای دارد. یعنی شما نمی توانید کپک ها را با گرما یا سرمای زیاد از بین ببرید.

بعضی از انواع کپک ها می توانند از کاغذ، چوب، به جای مانده صابون و حتی به جای مانده چربی از پوستتان تغذیه نمایند.

حالا که اساس کپک ها را دانستید پس احتمالاً می توانید بفهمید چرا حمام محیط بسیار مناسبی برای کپک هاست.

تهویه نامناسب هوا: می دانیم که شما نمی توانید محیط حمامتان را تمام وقت خشک نگه دارید. بعلاوه اگر حمام شما به علت تهویه نامناسب همواره مرطوب باشد، عجیب نیست که کپک ها آنجا جا خوش نمایند.

نشتی: شیر آب یا دوشی که چکه می نماید؛ یعنی منبعی از رطوبت مداوم است و در این مورد حتی اگر از حمامتان استفاده هم نکنید، رطوبت همواره وجود دارد..

غفلت از تمیزکاری: یادتان نمی آید آخرین بار کی تمام قسمت های حمامتان را تمیز کردید؟ پس فرصت خوبی به کپک ها دادید تا در حمامتان رشد نمایند، مثلاً در گوشه های دیوار و لولا ها و دستگیره های در.

برای پاک سازی کپک های حمام از چه محصولاتی می توانید بهره ببرید؟

محلول ها یا اسپری های ضدکپک

مواد از بین برنده کپک محلول هایی هستند که قارچ ها را نابود می نمایند. این محصولات معمولاً از اسید ها و مواد دیگر درست شده اند و بدون اینکه به سطح زیر کپک آسیب بزنند آن را از بین می برند. حتماً پیش از استفاده دستورالعمل روی محصول را به دقت بخوانید تا به سطح موردنظر آسیب نزنید.

سفیدنماینده (وایتکس)

سفیدنماینده ها سرآمد همه محصولات پاک نماینده اند! عجیب نیست که سفیدنماینده می تواند قارچ و کپک انواع سطوح را به طور مؤثر از بین ببرد. یک فنجان مایع سفیدنماینده را با 3 لیتر آب مخلوط کنید و روی سطح موردنظر بریزید.

بخار

آب، دوست قارچ و کپک است، اما نه زمانی که به درجه بخار برسد. حتی سرسخت ترین کپک ها هم در مواجهه با بخار آب از بین می روند. می توانید یک دستگاه بخارشوی خریداری کنید یا کرایه کنید و از آن طبق دستور استفاده نمایید.

ضدعفونی نماینده

هر ضدعفونی نماینده ای که دارای فنول باشد می تواند کپک را از بین ببرد. در ضمنً فنول ها می توانند جلوی رشد مجدد کپک و دیگر باکتری ها و ویروس ها را نیز بگیرند. ضدعفونی نماینده را طبق دستورالعمل محصول با آب رقیق نموده و بهره ببرید.

روغن های گیاهی

اگر دوست ندارید از مواد شیمیایی بهره ببرید می توانید از روغن های گیاهی که ضد کپک هستند بهره ببرید: روغن اکالیپتوس، روغن لاوندر و روغن درخت چای. 25 قطره از روغن گیاهی را با یک فنجان الکل ایزوپروپیل و آب ترکیب کنید.

توصیه هایی برای پیش از آغاز

واقع بین باشید: اگر با حمامی کار دارید که مدت هاست از آن استفاده ننموده اید و کپک در ناحیه نسبتاً وسیعی گسترده شده پس کار خودتان نیست و بهتر است از یک شرکت نظافتی یاری بگیرید..

ایمنی را رعایت کنید: قبل از اینکه کار را آغاز کنید دستکش بپوشید، ماسک و عینک محافظ بزنید تا ذرات پراکنده کپک به چشم و دهان و بینی تان نروند. تهویه را روشن و پنجره ها را باز بگذارید.

وسایلتان را آماده کنید: تمام وسایلی را که احتیاج دارید از قبل آماده نموده و دم دستتان بگذارید.

بچه ها دوروبرتان نباشند: هاگ های کپک می توانند در بعضی از افراد واکنش های آلرژیک ایجاد نمایند.. تمام وسایل حمام مثل لیف ها و برس ها و صابون و شامپو ها را از حمام خارج کنید.

دوغاب ها

اگر دوغاب های حمام کپک دارند، محلول را روی قسمت های کپک زده اسپری نموده و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. با دستمال توالت، حجم کپک را از روی دوغاب بردارید و در کیسه زباله بیندازید. با یک برس زبر یا یک مسواک کهنه، سطح را بسابید.

روی سطح و دوغاب ها را با آب گرم بشویید و دوباره محلول را بریزید. اگر ضروری است چند بار این کار را تکرار کنید. در نهایت باید مطمئن شوید که ردی از کپک روی دوغاب ها نمانده باشد.

درز ها و شکاف ها

محلول را روی قسمت موردنظر اسپری کنید. با پنبه یا دستمال توالت روی درز ها را بپوشانید. اجازه دهید 12 تا 20 ساعت بماند. سپس با برس آن را بسابید. کپک ها باید به راحتی کنده شوند. شاید لازم باشد چند بار این روال را تکرار کنید تا کپک ها کاملاً از بین بروند.

کاشی ها

سرامیک و کاشی های چینی که در حمام ها به کار می روند معمولاً ضد آب هستند، یعنی کپک هم به احتمال بسیار زیاد نمی تواند به سطح زیرین آن ها نفوذ کند و به همین علت تمیز کردنشان راحت تر است.

محلول را روی سطح موردنظر اسپری نموده و اجازه دهید بماند تا کپک ها کنده شوند. با دستمال توالت کپک ها را بردارید و دور بیندازید. حالا سطح موردنظر را مثل معمول بشویید و آب کشی کنید.

سقف

توصیه می کنیم برای کپک سقف حمام از بخارشو بهره ببرید تا بتوانید فاصله مناسبی را تا قسمتی که بخار به آن می زنید حفظ نمایید. اگر بخواهید از محلول بهره ببرید احتمال اینکه روی خودتان بریزد زیاد است.

کف شور

کف شوری که کپک دارد، حین دوش گرفتن احساس واقعاً بدی به شما می دهد پس حتماً آن را مثل روز اولش تمیز کنید. محلول پاک نماینده موردنظرتان را روی کف شور بریزید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس با برس آن را بسابید و چند بار خوب آبکشی کنید.

داخل چاه تخلیه

از محصول مناسب این کار بهره ببرید. پودر های چاه بازکن می توانند کپک های نزدیک به سطح را پاک سازی نموده و لوله ها را تا پایان باز نمایند.

سردوش

سردوش را جدا کنید. تمیزکردن سردوش درحالی که به بدنه وصل است برای شما ایمنی ندارد. سردوش را تا جایی که می گردد از هم جدا و باز کنید. در داخل تمام این قسمت ها کپک ممکن است رشد نموده باشد. این قطعه ها را در تشتی که محلول پاک نماینده موردنظرتان را ریخته اید بگذارید و اجازه دهید حداقل 10 دقیقه بماند. با آب گرم خوب برس بکشید و آب کشی کنید.

پرده حمام

اگر پرده حمام یا ریل پرده کپک زده اند احتیاجی نیست آن ها را تعویض کنید. ابتدا دستورالعمل شستشوی پرده را که روی آن نصب شده بخوانید تا ببینید قابل شستشو در ماشین لباسشویی هست یا نه. با یک اسفنج و محلول پاک نماینده سعی کنید تا جایی که می توانید کپک ها را پاک کنید.

پرده را در ماشین لباسشویی بیندازید و تنظیم را روی سرد یا حساس بگذارید. اگر هم مطمئن نیستید که می توانید پرده را در ماشین لباسشویی بیندازید پس آن را با دست بشویید. سپس اجازه دهید تا پرده کاملاً خشک گردد و سپس آن را در ریل بیندازید.

منبع: وب گاه تبیان

منبع: فرارو

به "چگونه از شر کپک های حمام رها شوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از شر کپک های حمام رها شوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید