پاموکاله ترکیه : سفری به محبوب ترین جاذبه همسایه شمالی

به گزارش وبلاگ ماشین، تری ریچاردسون در نشریه تلگراف، پاموکاله را محبوب ترین جاذبه دیدنی ترکیه معرفی می کند. این در حالی است که تورهای ایرانی اکثرا به مقصد استانبول، آنتالیا، آلانیا و کوش آداسی برقرار می شوند و کسی نامی از قصر پنبه ای ترکیه نمی برد. اگر در آینده ای نزدیک قصد سفر به خارج کشور و تجربه ای متفاوت دارید؛ ما را در این نوشته همراهی کنید. در سطرهای پیش رو به پاموکاله ترکیه می پردازیم و نشان خواهیم داد چرا اروپایی ها این آبگرم زیبای طبقاتی را به سواحل پاک و مجذوب کننده مدیترانه ای ترجیح می دهند.

پاموکاله ترکیه : سفری به محبوب ترین جاذبه همسایه شمالی

مقدمه؛ پاموکاله کجاست؟

پاموکاله نام شهر یا روستایی کوچک در جنوب غربی ترکیه است که به علت چشمه، تراس، رود و استخرهای طبیعی و مصنوعی آبگرم معروفیت جهانی پیدا کرده است.

اولین بار رومی ها متوجه این زیبایی طبیعی شدند و به همین علت شهر خود را در مجاورت آن بنا کردند. در نتیجه بازدید از این شهر یک تیر و دو نشان است و انبوهی از آثار باستانی را در کنار جاذبه های طبیعی ارائه می کند.

رزرو تور ترکیه را می توانید از سایت وبلاگ ماشین انجام دهید.

همانطور که در تصاویر تعیین است، منظره این جاذبه به قدری خاص و منحصر به فرد است که انگار در حال دیدن کمیک های مارول هستیم. آب گرم و معدنی از 17 چشمه قرار گرفته در طبقات مختلف کوه جاری می گردد و در هر منزل، تراس آبگرم ایجاد می کند. یعنی شما می توانید در یک حوضچه آبگرم حضور داشته باشید که محل قرارگیری آن در ارتفاع کوه بوده و منظره مقابل دریچه ای به طبیعت بکر است. این آب پایین می آید و رود آبگرم ایجاد می کند و در آخر، آب رود به فضایی هدایت می گردد که دریاچه ای از آبگرم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

به جز این مسیرهای طبیعی که در گذر زمان به وجود آمده اند، دولت ترکیه استخر و امکانات رفاهی فراوانی ایجاد کرده که در کنار هم، یک یا دو روز رویایی و فراموش نشدنی برای گردشگران می سازد.

پاموکاله در نزدیکی شهر دنیزلی ترکیه قرار گرفته است اما فاصله آن از ازمیر، آنتالیا و کوش آداسی تنها سه ساعت و از استانبول در حدود هفت ساعت است. در نتیجه اگر بلیط شما به مقصد هر یک از شهرهای توریستی ترکیه باشد، بازهم می توانید یک یا دور روز را برای محبوب ترین دیدنی این کشور خالی کنید.

چرا باید به پاموکاله ترکیه برویم؟

هیچ جای دیگری در جهان به گردشگران این امکان را نمی دهد که صبح در آثار به جامانده از دو قرن پیش از میلاد مسیح گردش کنند، معبد ببینند، روی جایگاه های آمفی تئاتر رومی بنشینند و دقایقی بعد در تراس های آبگرم آرام گرفته و یا اینکه در استخرهای زیبا و طبیعی شنا کنند.

در این جاذبه تاریخی شما می توانید همانند رومی ها حمام کنید، تن خود را به دست مواد معدنی موجود در آب جوشیده از دل زمین بسپارید، در طبیعت پاک و بکر قدم بزنید، به جای گم شدن درشلوغی سواحل و سایر جاذبه های گردشگری دقایقی با خود و طبیعت خلوت کنید و یک جهان فعالیت دیگر که بسته به ذائقه فردی فرق دارد.

طبق آمار رسمی دولت ترکیه، سالانه دو میلیون نفر از این جاذبه طبیعی و تاریخی دیدن می کنند و همچنین، به علت شرایط خاص، یونسکو این منطقه را در لیست میراث جهانی خود قرار داده است.

در ضمنً، اگر به لیست جاهای دیدنی که پیش از مرگ باید دید نگاهی بیاندازید، در بیشتریت قریب به اتفاق آنها نام و نشانی از این جاذبه مشاهده خواهید کرد. با این تفاسیر، برای حرکت به علت و بهانه بیشتر نیاز دارید؟

چگونه به پاموکاله برویم؟

برای رفتن به این شهر تاریخی راه های زیادی دارید. اگر تور را از ایران به مقصد دنیزلی تهیه کنید یا اینکه با ماشین شخصی راهی باشید که تنظیم برنامه در دستان خود شما است. اما اگر به سایر شهرهای توریستی ترکیه رفته باشید و بخواهید برای یک یا دو روز این جاذبه دیدن کنید راه های زیر در پیش است.

اگر در کوش آداسی، آنتالیا، مرمره و یا بدوروم باشید، بهترین راه این است که با یک راننده شخصی یا تاکسی به تفاهم برسید تا شما را به پاموکاله برساند. این سفر کمتر از چهار ساعت به طول می انجامد و در مقایسه با قطار یا تهیه بلیط هواپیما هم سریع تر است و هم صرفه اقتصادی بیشتری دارد. اما اگر این گزینه عملی نبود، به ترمینال هر یک از شهرهای مذکور بروید و اتوبوس دنیزلی را بگیرید. فاصله دنیزلی تا آبگرم تنها هجده کیلومتر است و اتوبوس و مینی بوس ها (دُلموش) در فواصل چهل دقیقه ای حرکت دارند.

اما برای استانبول به علت بعد مسافت، توصیه این است که از هواپیما استفاده کنید. برای دریافت بلیط می توانید به خطوط هوایی ترکیش ایرلاین (Turkish Airlines) و پگاسوز (Pegasus) مراجعه کنید، زیرا هر دو از فرودگاه های آتاتورک و سابی ها استانبول به دنیزلی پرواز می کنند.

پاموکاله در گوگل مپ

بهترین زمان سفر

اگرچه ایرانی ها هنوز آنطور که باید با این دیدنی ترکیه آشنا نشده اند، اما این نام برای گردشگران سایر کشورها فوق العاده آشناست. در نتیجه می توان انتظار داشت که به ویژه در فصل های توریستی جمعیت زیادی در آن باشند.

اگر این شرایط را دوست ندارید و می خواهید در فضایی خلوت تن به آب بزنید، بهتر است برنامه خود را اینگونه بچینید. شب به روستا پاموکاله بروید، در یکی از صدها هاسل یا هتل شهر ساکن شوید، صبح زود برای بازدید از جاذبه های دیدنی شهر تاریخی هیراپولیس اقدام کنید و پیش از ظهر در آبگرم حاضر شوید.

از آنجا که بیشتر تورها اول صبح از شهرهای اطراف حرکت می کنند، با این تدبیر در زمان رسیدن آن ها، بازدید شما تمام شده و بیرون می آیید. البته، از آنجا که در زمستان هوا سرد است و بیشتر می توان از منظره لذت برد تا آبتنی، فصل های سرد نیز جمعیت چندانی در آبگرم دیده نمی گردد.

ساعات کاری نیز مطابق با فصل تغییر می کند. از آبان تا فروردین ساعت شش صبح تا پیش از هفت بعد از ظهر و باقی ایام سال از شش صبح تا نیمه شب سرویس دهی جریان دارد. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که بهترین زمان سفر فصل های گرم (تابستان و بهار) و پیش از ظهر است. اما اگر به حیات شبانه علاقه دارید و جمعیت شما را آزار نمی دهد، می توانید برنامه را به ساعات انتهایی روز منتقل کنید.

در پاموکاله چه کنیم؟

همان طور که در بالا گفتیم در این شهر تاریخی سه کار انجام می دهید. از بناهای رومی، یونانی و باستانی دیدن می کنید، در آبگرم تن خود را تازه کرده و در آخر از طبیعت زیبا، به خصوص غروب های خاطره انگیز و تکرار نشدنی لذت می جویید. حال کمی دقیق تر گزینه های بازدید را در این قسمت ارائه می دهیم.

1. کاراهاییت (Karahyit Red Springs)

این جاذبه دیدنی در فاصله هفت یا هشت کیلومتری شمال پاموکاله قرار گرفته است. تنها با دو لیر می توانید با اتوبوس یا همان دلموش های ترکی خود را به کاراهاییت برسانید و از یکی از بکرترین دیدنی های ترکیه دیدن کنید. از آنجا که مقصد اصلی و اول بیشتر گردشگران چشمه های خود پاموکاله است، حضور در این فضا فوق العاده خلوت و بدون دریافت هیچگونه ورودی است. آب بیرون آمده از چشمه ها دارای مواد معدنی و به خصوص آهن است و رنگ سرخ جالبی دارد. این در حالی است که منظره اطراف فوق العاده سرسبز و سرزنده است.

2. شهر باستانی هیراپولیس (Hierapolis)

هیراپولیس در زبان یونانی به معنی شهر مقدس است. قدمت این شهر به دوره یونان باستان باز می گردد. اما شکوه نهایی آن مرهون دوره رومی است؛ زمانی که مردم از سراسر امپراتوری به این شهر می آمده اند تا امراض خود را از طریق آبگرم درمان کنند. هیراپولیس همچنین به عنوان یک پایگاه مذهبی برای توسعه مسیحیت در ترکیه امروزی مورد استفاده قرار گرفته است. از تاریخ که بگذریم، کمتر پیش می آید که بتوان آثار تاریخی یونانی، رومی و اسلامی را همزمان در یک سایت تاریخی مشاهده کرد. در نتیجه اگر برای دیدن حمام های رومی، آمفی تئاترهای تاریخی، معابد باستانی و بسیاری دیگر شوق دارید، کافی است با تاکسی یا اتوبوس به چهار یا پنج کیلومتری پاموکاله بروید و برای ورودی مبلغ پنجاه لیر بپردازید (بچه ها زیر شش سال ریگان و الباقی تا 12 سال تنها سیزده لیر می پردازند).

خالی از لطف نیست که اشاره کنیم حمام یا استخر کلئوپاترا نیز در این مجموعه قرار گرفته است و تنها با 50 لیر می توانید در استخر شخصی یکی بزرگترین ملکه های تاریخ جهان شنا کنید!

3. اصل مطلب یا پاموکاله ترکیه

بعد از کمی حاشیه روی حالا نوبت به اصل مطلب، یعنی چشمه های آبگرم می رسد. این جاذبه که در زبان ترکی قصر یا قلعه پنبه ای معرفی می گردد به علت رسوبات (تراورتن) انباشته شده در طی سالیان دراز پس زمینه ای سفید دارد و آبی زلال و پاک را میزبانی می کند. به خصوص زمانی که در فصل تابستان به آنجا بروید، انگار کوهی یخی، اما مقاوم دربرابر گرما مقابلتان قرار گرفته است و نه تنها شما را سرد نمی کند، که گرمایی مطبوع و دوست داشتنی را به بدنتان انتقال می دهد.

همانطور که در ابتدا توصیف شد، شما از پایین آگرم با رود و برکه روبرو می شوید و در ارتفاعات گوشه به گوشه تراس های آبگرم مقابلتان قرار گرفته است. هزینه ورود برای هر نفر پنجاه لیر است و پارکینگ نیز از هر خودرو پنج لیر دریافت می کند. برای بازدید از این مجموعه توصیه های زیر را به خاطر داشته باشید:

  • صبح زود هم هوا خنک تر است و هم مجموعه خلوت تر؛
  • اگر پوست حساسی دارید به همراه داشتن چتر و کرم ضد آفتاب بد نیست؛
  • قیمت کافه و خوراکی کمی بالاست، در نتیجه اگر قصد دارید اقتصادی سفر کنید یک بطری آب معدنی یا نوشیدنی مورد علاقه همراه داشته باشید؛
  • در ابتدای ورودی باید کفش های خود را در آورید، در نتیجه به همراه داشتن یک پلاستیک یا کوله پشتی ضروری است؛
  • سطح زمین لغزنده است، در نتیجه با احتیاط قدم بردارید تا حادثه ای برایتان رخ ندهد.

4. پارک ملی پاموکاله

این پارک در پایین دست آبگرم قرار گرفته است. منظره آن کوه سفید پاموکاله است و در دل خود یک دریاچه بزرگ از آب معدنی چشمه ها را جای داده است. ورود به پارک رایگان است از این رو از طریق بومی ها و بسیاری دیگر برای پیک نیک استفاده می گردد. همچنین، در فصل های توریستی سواری بالون و پاراگلایدر در آن رونق دارد. به هر رو، برای قدم زدن، لذت از هوای پاک، دیدن منظره زیبا و خلوت کردن گزینه مناسبی است.

5. لائودیکیا (Laodicea)

معمولا برای مشاهده آثار تاریخی همه سراغ هیراپولیس می فرایند. در نتیجه، باز هم برای آن هایی که در پی جاذبه های دنج، اختصاصی و خلوت تر هستند، لائودیکیا یک گزینه مجذوب کننده و فوق العاده است. این جاذبه باستانی در شش کیلومتری شهر دنیزلی ترکیه قرار گرفته است و اتوبوس و تاکسی به مقصد آن وجود دارد. انبوه سرستون های به جا مانده از معماری رومی، سنگفرش های زیبا، آسمان آبی، بادهای گاه و بی گاه و یک کافه دنج دلایلی هستند که توصیه می کنیم حتما بازدید از لائودیکیا را در برنامه سفر خود بگنجانید. ورودی مجموعه هم مبلغ ناچیز 15 لیر در نظر گرفته شده است.

جمع بندی و سخن نهایی

در این نوشته به یکی از دیدنی های ترکیه پرداختیم که اگرچه برای ایرانی ها کمی ناشناخته است؛ اما آوازه ای جهانی دارد. در نظر داشته باشید که مجذوب کنندهیت و اماکن دیدنی پاموکاله به موارد معرفی شده در این نوشته محدود نمی شوند و به عنوان مثال ما برای در حوصله ماندن مقاله نامی از مسجد عیسی بیگ (İsa Bey Mosque)، خانه مریم مقدس (Meryemana Evi) و چند مورد دیگر نیاوردیم. در نتیجه، اگر فکر می کنید نکته ای ضروری از قلم افتاده و باید پیش از سفر به این دیدنی مجذوب کننده ترکیه آن را در نظر گرفت، شاد می شویم که آن را با ما و هموطنان خود در میان بگذارید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "پاموکاله ترکیه : سفری به محبوب ترین جاذبه همسایه شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاموکاله ترکیه : سفری به محبوب ترین جاذبه همسایه شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید