هشدار درباره تاجیکی شدن مولوی!

به گزارش وبلاگ ماشین، محمدجعفر یاحقی با دادن هشدار درباره این که خیلی زود مولوی هم بگردد تاجیک و و زبانش هم تاجیکی! و همین موی رگ ارتباطی هم که به وسیله زبان فارسی ما را با او در ارتباط نگه داشته گسیخته گردد می گوید: تا چشم بر هم بزنیم ببینیم ناحیه جلال الدین هم شده است قونیه ای دیگر و کلی مراسم عرس و دست افشانی و سماع و برو و بیا و گردشگر و کاروان های توریست که از همین ایران راهی تاجیکستان بشوند.

هشدار درباره تاجیکی شدن مولوی!

به گزارش وبلاگ ماشین، این شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه فردوسی مشهد در تازه ترین نوشتاری که در صفحه شخصی خود منتشر نموده نوشته است: نوروز و چنین باران باریده مبارک باد!

سال جاری مثل سال های دیگر نوروز با شکوه گرامی داشته شد. تندیس شکوهمند و رقصان مولانا جلال الدین در وادی وخش که تاجیکان زادگاه او می پندارند، افراشته شد و این منطقه در اوج طنطنه های نوروزی با حضور رییس جمهور تاجیکستان و کرورکرور جمعیت سرخوش تاجیک به نام او ناحیه جلال الدین نامیده شد تا در کنار ناحیه رودکی و ناحیه عینی و بایسون و واسع و چندین ناحیه دیگر که به نام بزرگان فرهنگ و ادب نام گذاری شده، بگویند مولوی از ماست. مولوی از شماست، از شیر مادر هم حلال تر برای ٱن که به نام او همانند دیگر نام های بلند حرمت می گذارید. و تا چشم بر هم بزنیم ببینیم ناحیه جلال الدین شما هم شده است قونیه ای دیگر و کلی مراسم عرس و دست افشانی و سماع و برو و بیا و گردشگر و کاروان های توریست که از همین ایران راهی تاجیکستان بشوند و کلی رونق مالی برای برادران تاجیک، که چنین باد!

و حاصل کار آن که خیلی زود مولوی هم بگردد تاجیک و و زبانش هم تاجیکی! و همین موی رگ ارتباطی هم که به وسیله زبان فارسی ما را با او در ارتباط نگه داشته گسیخته گردد و دیگر نتوانیم بگوییم مثنوی از ماست، دیگر نتوانیم ادعا کنیم ما هم دیوان کبیر داریم!

و این در حالی است که در کشور ما نه یک خیابان درست و حسابی باید به نام او باشد و نه یک موزه و مرکز هنری. و مثل مورد نظامی وقتی از خواب بیدار می شویم که کار از کار گذشته و جهانیان دست ما را از دامن رومی و جلال الدین کوتاه دیده اند.

آن گاه باید همزبان با رومی، دست افشان و نواخوان بسراییم:

نوروز رخت دیدم، خوش اشک بباریدم

نوروز و چنین باران باریده مبارک باد

محمدجعفر یاحقی

پاریس. سوم فروردین 1401

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هشدار درباره تاجیکی شدن مولوی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره تاجیکی شدن مولوی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید